Total Pageviews

Tuesday, November 30, 2021

...Hidup Mati...Itu Pasti...



...Pada suatu pagi baru baru ni saya terima panggilan dari ipar yang tinggal di Batu Gajah...Ye, berita tentang kematian saudara sebelah isteri saya...Pak Lang telah lama sakit dan 'bed ridden' tapi sangkaan saya melesit sebab bukan Pak Lang tapi Pak Ngah yang meninggal...Pak Ngah dan Pak Lang dua beradik yang tinggal sekampung dan tidak jauh dari rumah masing2..Pak Ngah asalnya bekerja dengan kapal korek bijih timah dan Pak Lang pula bekas tukang kebun sekolah berhampiran...

...Saya dan isteri bergegas ke Kampung Baru, Changkat Tin dua belas kilometer dari Pekan Tanjung Tualang, sampai di rumah keadaan agak sepi hanya satu, dua kelibat yang kelihatan...saya bertanya kepada saorang muda yang sedang duduk di bawah rumah Pak Ngah, kata nya jenazah dah dibawa ke Masjid untuk solat jenazah...Rupanya di masjid pun tiada kerana telah dibawa ke perkuburan yang tak jauh dari situ di atas sebuah bukit yang curam, dalam lima minit kami pun sampai ketika Imam sedang membaca Talqin...

...Selesai di perkuburan kami terus ke rumah Pak Lang pula yang tak jauh dari situ untuk menziarah beliau dan ahli keluarga lainnya yang dah lama tak jumpa sejak sebelum PKP tahun 2020 lagi...Keadaan beliau nampak pada mata kasar ok jer...Saya terus keluar rumah dan lepak di halaman bila makin ramai yang berkunjung, sedangkan SOP masih ada yang ke laut...Tak lama pun di situ lebih kurang 30 minit saya mengajak isteri untuk terus pulang...



...Beberapa ketika setelah sampai di rumah dan berehat kami terima berita melalui group wassap keluarga yang memaklumkan Pak Lang pula menyusul setelah Pak Ngah...Ironinya mereka berdua lahir pada tahun yang sama, 1939 dan beza umur mereka pula hanya lah beberapa bulan saja...Pak Ngah Rasit lahir pada bulan Januari manakala Pak Lang Arip pula pada bulan 8 tahun 1939...Namun ketetapan Allah tak siapa yang tahu dan tarikh lahir juga mati bukan kita menetukan...secara kebetulan dalam hal dua beradik ini mereka seakan berjanji sehidup dan semati....Innalillahiwainailaihirojiun...

...Wallahu a'lam... 

 

2 comments:

berteromber said...

Inna Lillahi wa inna ilayhi raji'un.... Salam Takziah

Adi Herman said...

salam takziah bang. innalillah wa inna ilaihi rojiun