Total Pageviews

Wednesday, November 2, 2011

..Fobia & Penyakit Panik ( Panic Disorder)




..Kes Pertama

..anda sedang memandu di lebuhraya..cuaca terang dan damai..namun tiba tiba hujan turun dengan lebat berserta angin kencang..Dada anda berdegup kencang terkejut dengan suasana yang tiba tiba berubah..Nafas makin kencang terasa seakan2 tercekik dan mahu pengsan...Terus anda memberhentikan kereta di pinggir jalan..dan cuba untuk bertenang...setelah beberapa minit keadaan kembali kepada asal...

Kes Kedua

..anda berada di perhentian bas...Bising,hiruk pikuk dengan bunyi deruman injin bas dan suara orang ramai..anda berasa tidak selesa,tergugat dan ingin segera lari dari suasana itu..Tiba tiba anda berasa sesak nafas,pening,perasaan tidak menentu dan terasa semuanya di luar kawalan..lebih teruk anda rasa seperti akan mati ketika itu juga...

Kes Ketiga

Anda sedang berkerja dengan komputer anda di pejabat..Suasana tenang dan selesa tanpa apa2 gangguan..Tiba2 anda terasa seperti ada sesuatu yang menakutkan..Hingga menyebabkan anda berasa panik dan lemah serta menggeletar..Sedangkan anda sedar tiada apa yang perlu ditakutkan ketika itu...

....Contoh di atas adalah merupakan tanda atau symptom yang anda telah diserang Panic Disorder...Penyakit yang banyak memberi impak sosial yang serius kepada pengidapnya...Bukan mereka anti sosial,bukan mereka tidak mahu berjumpa atau bercampur gaul..Tetapi kebanyakan mereka takut atau berasa teragak2 untuk bergaul kerana bimbang Panic Disoder akan menyerang mereka di khalayak ramai..Ini membuatkan mereka berasa malu dan rendah diri...Jika diterangkan kepada orang sekeliling belum tentu mereka akan percaya..kerana secara fizikal selalunya orang lain tidak akan nampak akan perubahan atas diri pesakit..Justeru jadilah mereka ini tidak faham atau sengaja tidak mahu faham dengan mengatakan pesakit sengaja mengada2...???

...Secara peribadi aku banyak berjumpa mereka yang mengalami masaalah ini,dan setiap saorang dari mereka mempunyai versi atau cerita serta pengalaman yang berlainan dan amat menarik untuk dikongsi...Bagi sesiapa yang mengalaminya tidak sepatutnya berasa takut atau malu untuk mendapatkan bantuan atau rawatan dari pakar psikologi.Malangnya persepsi masyarakat kita yang selalu memandang serong dengan permasalahan ini serta pengidapnya.Juseru perlu DITOLAK jauh bahawa,jika mendapatkan rawatan ini membawa petanda bahawa kamu GILA.Itu tanggapan yang salah dan merupakan anggapan orang yang tidak berpengetahuan...





Symtom Fizikal & Emosi

1) Sesak nafas
2) Panik tanpa sebab
3) Rasa mau pitam/pengsan
4) Berdebar2
5) Gugup
6) Takut
7) Perasaan Yang Tidak Menentu
8) Berpeluh
9) Dada Yang Tidak Selesa
10) Rasa Tercekik atau Lemas
11) Rasa Panas/Sejuk
12) Lemah,Menggigil
13) Takut Hilang Kawalan,Mati atau Jadi Gila

..Symtom2 tersebut selalu telah dikelirukan (disalah anggap) sebagai penyakit atau serangan jantung,masaalah pernafasan atau lebih teruk lagi skizoprenia!Tetapi bukan semua serangan atau semua pesakit mempunyai tanda tanda yang sama..Pesakit perlu menjalani beberapa sesi ujian klinikal..jika tiada seberang penyakit yang dikesan terhadap pesakit (yang sebenarnya memang sakit)..selalunya pesakit akan dirujuk kepada pakar psikatrik...dan dari beberapa ujian yang dijalankan akhirnya pesakit didiagnosis sebagai mengalami Phobia/Panic Disorder!!...(Penyakit ini juga ada kaitan dengan penyakit depression. - Sila baca pada entri aku yang lepas)

..Ok itu kita lihat dari sudut klinikal..Manakala dari sudut spiritual pula ia sering dikaitkan dengan gangguan dari sihir atau makhluk halus..Yang mana perkara ini akan menyebabkan keadaan akan jadi lebih kompleks..namun ia tidak boleh dinafikan kerana..wajib bagi kita untuk mempercayai akan keujudan makhluk halus ini..seperti syaitan,iblis dan jin...

...Perlu kita faham juga disini ada juga tanda2 masaalah gangguan spiritual yang terjadi,sama seperti apa yang berlaku kepada penyakit klinikal,satu contoh yang boleh disebutkan ialah..Terasa ingin pitam/pengsan..namun bila diselidiki ianya bukan dari masaalah klinikal..Jelasnya di sini penyakit atau masaalah ini seeloknya tidak sahaja menggunakan satu kaedah dalam usaha untuk pemulihan..pelbagai alternative boleh dipraktikkan..Dan kita juga memang disarankan agar berusaha dengan pelbagai cara selagi mampu,tidak melanggar hukum syarak,dan jangan berputus asa...





Faktor Penyebab

..Dari entri aku yang lepas 'Depression' ada diterangkan bahawa stress,depression,anxiety adalah dalam satu cirle..perlu difahami bahawa Panic Disorder juga adalah satu cluster atau rantaian dari permasaalahan yang tersebut di atas tadi...Maka jika mengalami salah satu darinya tidak mustahil yang lainnya juga akan turut ada...!!!

...Perkara yang pelik dan menakutkan mengenai Panic Disorder ini ialah ia kadang kadang berlaku dalam suasana yang tidak mencemaskan dan tidak munasabah.Namun perasaan ini akan menyerang secara fizikal dan psikologi kepada pengidapnya..

...Pengalaman masa lalu,kehilangan mereka yang disayangi,kecewa,marah,dendam,sering ditakut takutkan sewaktu kecil dan semasa dalam proses pembesaran juga adalah faktor penyebab kepada terjadinya semua tadi..Ada pendapat yang mengatakan ketidakseimbangan hormon (serotonin) dalam otak menjadi punca...Namun ianya juga boleh berlaku tanpa sebab yang jelas...!!...Serangan panik yang tiada kaitan dengan penyakit Panic Disorder boleh juga berlaku hasil dari penggunaan dadah seperti Cocaine,Amphetamines dan Marijuana...!!


Kaedah2 Pengubatan:-

Secara Klinikal

...Secara klinikal ubatan2 yang digunakan untuk merawat terdiri dari beberapa jenis dan kumpulan,antaranya :-

1) Prothaiden
2) Prozac
3) Zoloft
4) Lexapro
5) Luvox
6) Sesi Kaunseling Dari Pakar Psikologi
7) Psikoterapi (Cognitive Behavioral Therapy) yang dikombinasikan dengan ubatan





Secara Spiritual

1) Ada beberapa kaedah yang sering dipraktikan oleh pengamal perubatan islam dan pesakit sendiri dalam menangani masaalah gangguan perasaan atau makhluk halus :-
2) Ayat Kursi
3) Ayat Ruqyah (Surah Al Baqarah)
4) Ayat Al Fatihah
5) Ayat 3 Qul
6) Surah Yassin
7) Amalan Solat Dhuha
8) Solat Hajat
9) Solat Tahajjud
10) Dan pelbagai lagi ayat2 dari Al Quran yang boleh diamalkan...


..Selain dari kaedah kaedah di atas ada lagi cara yang boleh dan senang untuk dipraktikkan.Iaitu dengan pemakanan.Jika perasaan sedang bercelaru keutamaan kepada pesakit adalah untuk makan makanan yang berkhasiat dan seimbang.Salah satu khasiat yang penting untuk ditingkatkan ialah dari kumpulan vitamin B.Vitamin dari kumpulan ini sangat diperlukan untuk penghasilan hormon Serotonin (Kimia dalam otak yang menghasil mood yang baik)untuk melawan/mengimbangkan hormon Kortisol (Kimia dalam otak yang menghasil mood tidak baik/murung dsb) Selain dari itu keupayaan Serotonin juga boleh mengelak Kanser.


Pemakanan

1) Pisang
2) Epal
3) Nenas
4) Kismis
5) Badam & lain lain kekacang
6) Kurma
7) Ikan (Keli,Sardin,Kod,Tuna mengandungi Omega 3 yang tinggi))
8) Gingko (Ulam Pegaga)lain2 sayuran hijau
9) Telur Kuning (Had pengambilannya sebab kandungan kolesterol yang tinggi)
10) Soya
11)Susu Kambing
12)Coklat (Bukan Coklat Susu)
13) Madu Asli

....Secara amnya masaalah ini juga boleh kita katakan merupakan ujian dari Tuhan terhadap hambaNya..seperti juga lain lain penyakit...Munkin peringatan atau jua satu kifarah..Apa pun perlu bagi pesakit untuk memandang dari sudut positif dan tidak berprasangka buruk kepada Tuhan...kerana ini juga bermakna Tuhan sayang dan ingat akan kita justeru diujiNya dengan pelbagai cara,susah,senang,sehat dan juga sakit...Munkin juga untuk menghapus segala dosa lalu,atau pun untuk meningkatkan lagi mertabat kita disisiNya jika redha dan sabar dalam mengharungi ujian...Dan perlu juga faham setiap penyakit pasti ada ubatnya...Maka berusahalah,berdoa dan bertawakal...Wallahhuallam..




P/s:- Satu penemuan terbaru mengatakan kopi dapat mengelakkan sesaorang dari mengalami depression terutama bagi kaum wanita.Betul ke? Sedangkan kandungan caffiene yang terdapat didalamnya dapat mengurangkan daya tahan stress dan boleh meningkatkan tekanan darah,mempercepatkan degupan jantung dan nadi yang seterusnya boleh mencetuskan lain2 symtom yang bertalian dengannya,anxiety contohnya dan lain lain seperti yang disebutkan dalam entri tadi.Justeru setiap dari kita perlu tahu membaca 'body languange' masing masing.Ada makanan atau minuman yang sesuai untuk orang lain tanpa menimbulkan elergi contohnya,tapi belum tentu sesuai bagi tubuh kita...

365 comments:

1 – 200 of 365   Newer›   Newest»
deaf-angel said...

thanks for sharing

memang aku pun ada simptom2 kat atas ni.
Menggelabah rabak punye dan jiwa huru-hara dalam keadaan tertentu..

hehe.

WanBeruas said...

..Well u r not alone out there bro..take care..:0)

epin_az said...

thnks bro,bleh juga kita berkongsi,sy pun.alaminya dah hmpir 4 thn,faktor genetik pun salah satu penyebabnya,jga,tp apa pun semua ini dugaan dariNYa untuk hambanya ni.

Taman Abok said...

TQ banyak Wan kerna kongsi artikel ini..walaupun saya beragama kristian, semua yang dikongsi Wan memang betul. Saya menghadapi panic attack setelah melalui beberapa episod susah sejak 2009. Syukur sekarang dah normal selepas mendapat rawatan dari psy ketika itu. Apa yang saya nak kongsikan juga,, coffee mmg boleh ambil tapi jgn terlalu drastik banyak..Tak dinafikan coffee meningkatkan IQ dan kesihatan lain. Asalkan tidak overdose hehehe.

Unknown said...

Assalamualaikum . Huu semua simpton at atas tu saya alami skg . almost 3 months da perit rasanye no one can understand it nampak mcm sihat je tp hanya empunya diri yg tau hmm. still cari tempat utk buat rawatan . Kat mane ek ?

PKG Raja, Besut said...

Saya seorang pengidap Panik Attack.
Sudah Hampir 15 Tahun mengidap penyakit ini, berpuluh orang bomoh dan beribu-ribu duit telah habis. Namu pada penghujung tahun 2006 saya telah disarankan oleh DR Hospital Kerajaan agar berjumpa DR Pakar Saiktrik/psikologi. Alhamdulillah, setelah diberikan ubat Xanax dan Luvox selama seminggu tanpa henti, aku diberikan kesembuhan oleh Allah. Sehingga ke hari ini aku meneruskan pengambilan ubat tersebut, Xanax bila perlu dan ketika diserang panik sahaja dan Luvox pula setiap malam 100mg. Penyakit ini datang lagi,namun dalam keadaan yang sanggat berkurangan, bolehlah dikatakan 20 peratus sahaja dalam masa sebulan. Hidupku kini telah banyak berubah dari 10 tahun yang lalu dimana hendak ke Pasar Raya, memandu,majlis keramaian dan santai serta riadah bersama keluarga sukar untuk dilakukan, hanya Allah sahaja yang tahu.

Rozaq said...

Bole sms saya 0106332136

Unknown said...

Salam semua saya pun ad simptom panic disorder ni.skrg ni makin menjadi2.kadang2 dekat shopping mall or tgh bejalan pun boleh kena jantung tiba2 berdebar berpeluh n sesak nafas rasa nk muntah.pegi hptl sampai buat ecg check tyroid semua normal.saya kadang2 jd takut nk pegi kemana2 lg2 klau bersukan sbb sy rasa mcm sy nk kena serangan jantung.tolong kwn2 semua bg advice apa yg perlu sy lakukan.emengency kt hsptl tu stff dh naik kenal sy.tiap2 bln mesti pegi bl kena panick attack.

jinkojb said...

Saya bru juga kena srngan panic attck ni...sebelum.ni saya sgt active..tpi skunk dh tk beberapa active...terus trg..ubattan cuma 30% mmbntu kita...tpi selebihnya diri kita sendiri...korang jgn negative thinker..just let it out...aku ajar skill utk elak fikor negative..jika trse kurg sedap...senyum dn berkata dlm hati...mengada2 betul lah aku ni....huhuhu..then..trus jgn pikirkn hal itu...ok..pape pun..chill lahh..pnyakit ni pasti sembuh jika kita percaya..ianya sakit mngada ngada..huhuh

CD LETRIK said...

sy alami semenjak tahun 2000.kini mndpt rawatan psyiktri..dan ubatan diberi Lovox.Alhamdulillah rasa dah hampir sembuh..namun ada juga sesekali ia datang yp dpt dikawal.

Unknown said...

Ada sape2 boleh tinggalkan phone no utk di contact... supaya dpt kita berkongsi maklumat.... tema kasih....

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
lovelylinda said...

tolong... saya x boleh tidor... terjaga sebab serangan anxiety...

Yuyu said...

saya juga ade panic disoder..skrg preggy 38 mggu..dh lme x jd tb2 mgu 38 jd..asal pnce dr perut mgkn.gadtrik kuat..angin asalnye minum nescafe dh brpntg lme dh x mnum tb2 mngafe nk cbe rse mcm sht.skrg sy cbe dgn perubtn islam ruqyah alhmdlh smkin bkurgn..cme mmbina kekuatan diri untk psediaan bsalin..sblm mngndung dh stahun lbh x kna panic ni..mse kndgn 28 mggu tb2 1 subuh sush nk nfs sy jd panic jd dlm 10 mnit tuhan je yg tau..kite hny igt nk mati dh ke..bl g spital cek medical seme cntik wat eco jntg norml..jd sy dhntr ke pkr psy n alhmdlh smakin ok dgn teknik n terapi yg dberi..cme kita ade panik elakkn dri stress n trlibt dgn mslh..jgn dgr prkara yg mgusarkn sperti kmatian nk2 org dkt n kita kna positif thingking...n yg plg pntg igt tuhan sbyk mgkn sbb ni ujian..sy ush sdr dgn mmbce alquran ayt manzil n makthurat serta doa slalu n zikir...insyaAllah smkin redha n positif..

Unknown said...

Slm semua..sy pn ade simptom panik attack ni,nak pg mana2 pn x de confiden..sy slalu ingat sy akan mati kena heart attack..bila cerita kat org,org kata sy gila merepek..mmg rasa sengsara lah hidup ni..skrg msih lagi mncari rawatan..kwn2 tlg advice....

MYRIZQGROUP said...

Alhamdulillah saya ingatkan saya sorang je. Mula-mula kena memang takut. Tapi kena lawan. Alhamdulillah perlahan-lahan saya sembuh. Sama-sama kuat teruskan lawan perasaan untuk org yg kita sayang dan yg sayang kita.

ibuikram.
0133441609
Saya alu-alukan siapa yg ada pengalaman yg sama, ada tips yg saya boleh share. Harap2 membantu.

MYRIZQGROUP said...

Alhamdulillah saya ingatkan saya sorang je. Mula-mula kena memang takut. Tapi kena lawan. Alhamdulillah perlahan-lahan saya sembuh. Sama-sama kuat teruskan lawan perasaan untuk org yg kita sayang dan yg sayang kita.

ibuikram.
0133441609
Saya alu-alukan siapa yg ada pengalaman yg sama, ada tips yg saya boleh share. Harap2 membantu.

MYRIZQGROUP said...

Alhamdulillah saya ingatkan saya sorang je. Mula-mula kena memang takut. Tapi kena lawan. Alhamdulillah perlahan-lahan saya sembuh. Sama-sama kuat teruskan lawan perasaan untuk org yg kita sayang dan yg sayang kita.

ibuikram.
0133441609
Saya alu-alukan siapa yg ada pengalaman yg sama, ada tips yg saya boleh share. Harap2 membantu.

Unknown said...

Saya rasa sm..jntg laju susah nak nafas

Unknown said...

Saya pun dah 2 tahun dapat pnyakit ni, jadi panic bila nk bawa motor gi kerja, dah jumpa pakar psikitrik, ada mkn ubat, tp tak baik juga, kadang2 sampai mengigil, banyakkn berdoa je sekarang

Unknown said...

Tks info.jantung bdebar2 tu mcmn nk hilang? Adakah ambil ms yg lm? Sy pn ada pnyakit ni

Unknown said...

sy pn ada simptom2 cmni.sesak nfas n dgup jnung laju sgt2 dgn ttbe.mula pkir mcm2.sape ada petua mohon kongsi.gngu krja n khidupn.tensen dh.wt group whtssap ke..0165349201

Unknown said...

Saya dah 6 tahun mengidap penyakit ni...dulu sya ada pergi berubat...tradisional n modern...duit da byak habis...lama2 sya dah jd biasa...bila dserang hanya Allah je yg tahu...dulu teruk...x boleh keluar rumah..memandu sendirian...x boleh duduk sorang2...suami sya berhenti kerja utk jaga saya...bila fikir2 smp bila nk mcmni...sya tekad...lawan pelan2...klu kena attack sya kol emak sya...ckp mcm2 nk alih perhatian...dlm beg sya smp sekarang ada mcm2 ubat...klu ttinggal ubat sya rasa cam nk mati...ubat asma..batuk...gastrik...mcm2 ada...klu pkir mmg lucu n mengarut...hanya yg senasib je faham...nasibaik family support...x tahu bila nk sembuh...sya berserah..

Unknown said...

Sambungan....
kwn2 semua kita lawan pelan2...dulu sya keluar rumah x boleh...nk g keje x boleh...nk anta anak sekolah x boleh...teruk sgt...kt dlm rumah n dlm bilik pun kena serang...pelan2 sya lawan...alhamdulillah...dlm takut2 tu sya pergi beberapa buah negara...kat sana pun sya kena serang...alhamdulillah...klu tidak dengan Izinya...x jadi apa2...keep positive...

Tejamakmur said...

11 tahun bertahan,semakin baik Alhamdulillah

Tejamakmur said...

11 tahun bertahan,semakin baik Alhamdulillah

Tejamakmur said...

11 tahun bertahan,semakin baik Alhamdulillah

Tejamakmur said...

11 tahun bertahan,semakin baik Alhamdulillah

Tejamakmur said...
This comment has been removed by the author.
Tejamakmur said...

11 tahun bertahan,semakin baik Alhamdulillah

Tejamakmur said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...

Sya pn mngalami perkara yg sama lbih dari 3 tahun. Kepda kwan2 yg ingin brkongsi msalah..boleh joint/add FB gastrik gerd dan anxiety malaysia.

Unknown said...

sama lah..saya pong tengah alami ..nk nk belah ptg sampai takut nk masuk bilik.tlg lah kalau ada petua2 .x sanggup kena penyakit ni.

Unknown said...

saya perhatikan semua start dgn gastrik yg kuat..saya pong alami gastrik kuat

Unknown said...

saya perhatikan semua start dgn gastrik yg kuat..saya pong alami gastrik kuat

Unknown said...

sama lah..saya pong tengah alami ..nk nk belah ptg sampai takut nk masuk bilik.tlg lah kalau ada petua2 .x sanggup kena penyakit ni.

Unknown said...

As salam saya juga mengalami perkara yang sama dan baru pertama kali mengalaminya sejak 1hb oktober ni.

Unknown said...

Gadis bunga saya ingin kongsikan beberapa maklumat mengenai cara cara alternatif untuk mengatasi anxiety atau panik attack melalui sumber bacaan bacaan saya.

bo said...

salam admin n semua,
saya alami simtom ni selepas operation masuk stent ke jantung yg kedua...panic saya alami sehingga saya berhenti keje sbb attack kerap di tempat keje...selepas saya mengambil satu produk alhamdulillah ianya serasi..mungkin saya boleh kongsi dengan anda yg ingin cube...alhamdulillah saya dapat tidur TANPA LAMPU..hubungi saya 0182758545 @ bojama78@gmail.com..

Unknown said...

Sy pn sakit mcm kamu semua.0174594940

starring said...

Omg..sy br diserang panik attack utk kali pertama..time presentation lg tu...sesak nafas...fikir nk kena strok..br tau sy diserang panik attack pula..fobia tau...takut sgt dtg kali ke-2..rasa susah nk bernafas..berat sgt dada..telinga berdesing..rasa nk muntah pn ada..takutnyaaa...huhuhu...rasa malu pn ada..cmna nk kembali normal ni???plizzz

Unknown said...

Starring boleh watsapp sy 0124346274

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalam semua...sy juga ada simptom2 anxiety disorder ni..baru kena 2-3 mggu kebelakangan ni..sgt perit rasanya dan mmg yang mengalaminya shj yg faham...bila saya di pejabat anxiety ni tak la teruk tapi bila hujung waktu asar nak masuk maghrib dan nak2 bila nak balik rumah jantung ni punya la berdebar...mcm2 yg difikirkan kat dlm otak ni..sy takut nak bercerita dgn siapa2 termasuk parents sy..takut mereka susah hati..nk bercerita dgn kwn2 takut diorg kta sy ni mengada2, terlalu ikut perasaan..sy google cari mcamana mengatasi masalah ini..Alhamdullillah sy jumpa blog ini..saya tak berjumpa doktor utk tny masalah ni..Skrg ni saya cuba berfikiran positif dan menambah ilmu agama Islam utk mendekatkan diri padaNya..banyakkan zikir, amalan2 sunat..mungkin ini ujian Allah...saya memerlukan org2 senasib dgn saya utk share cerita dan sokongan bagaimana mengatasi anxiety ni.

Unknown said...

Mengikut pengalaman sy plak..Sepanjang 2 taun ni 2x kena panic attack..lpas kna panic attack tu wajib dtg gastrik yg trok..n amik masa almost a year untk sehat..but 3weeks ago panic attack dtg kembali..n now tgh mngalami gastrik n sesak nafas..xdpt tdo mlm bcoz terlalu rsau n bdn xrsa selesa..tp anggap jelah ni as ujian untk kita dariNya..ad hikmahnya

Unknown said...

Mengikut pengalaman sy plak..Sepanjang 2 taun ni 2x kena panic attack..lpas kna panic attack tu wajib dtg gastrik yg trok..n amik masa almost a year untk sehat..but 3weeks ago panic attack dtg kembali..n now tgh mngalami gastrik n sesak nafas..xdpt tdo mlm bcoz terlalu rsau n bdn xrsa selesa..tp anggap jelah ni as ujian untk kita dariNya..ad hikmahnya

Unknown said...

Yaa saya jugak ada rasa benda yg sama..

Unknown said...

Kelmarin bru lepas kne attact stelah stelah sthun xkene. Tips yg sgt membantu mase kene attack tu ckp kat diri kite camni..aku yang control ko bukan ko yg control aku..ko tak boleh cederakan aku or buat pe2 pun kat aku.aki yg control ko then relax je...wat cam xde pape berlaku..accept it..bile kite kne attack badan yg control kite bukan minda kite...berkesan kat aku cara ni..

syakila72 said...

salam semua..lega bila jumpe link ni..one thing for sure that i am not alone having this sickness...bila datang sakit tu rasa mcm bila2 jek allah akan ambik nyawa kita...menangis fkrkan anak2 yg masih kecik. i have started with gastric yg teruk tapi belum sampai jd ulcer alhamdulilah...tah mcamane blh terjumpe satu link yg sngt membantu when i was seaching for penyakit gastrik..tak sangka benda ni related tapi mmg serupa ape yg saya alami..bdn rase menggigil dan jantung berdebar kuat...rase tak tentu arah ingatkan sbb ape ni sbb saya jgk ade tranfuse darah kerana anemia...gastrik buat saya mkn tk btl and kurang iron dlm badan.
semoga allah permudahkan jalan untuk kita semue..Amin

Unknown said...

salam semua... rasa kurang ckit risau dpt jumpa ne link... rasa yg sama sya rasakan... risau xhabis dan rasa takut bila tiba2 rasa mcm jantung bedebar cepat, dada rasa xselesa... rasa xselesa diri ne... hope ada laa cara nak hilangkan rasa xselesa ne... cukup laa kurangkan... bila kena tu susah nak harungi rutin harian pun rasa seksa dan diselubungi ketakutan pasal kematian... mula xtaw pasal serangan penyakit panik ne... sknk dah taw kena laa banyak baca...

Unknown said...

Assalam semua . Saya dh hampir dua bulan dah kene ANXIETY ni . Mula2 kene bila jumpa ustaz , saya cakap dkt ustz " USTAZ SAYA RASA MCM SAYA NI GILA USTZ , TAK KERUAN , " Sampai sekarang ni saya masih rasa lagi . Kadang2 nak lawan rasa tu sampai menangis . Saya dulu pun ada gastrik jugak . Emm em. sesiapa ada tips2 . Share2 lah ye .

Ziyan said...

Sy pon alami sejak 2 thun lpas.. Khidupan sy bnyk brubah..sngt membataskan keje sehrian..owg xmelalui mmg xkn pham apa yg kta sdg lalui..jmpa medic da.. Rawatan Islam pon da, Ustad sy ckp ada bnda yg mnumpang kt bdn.. Stelah d rawat Mkin teruk, tp sy percaya ALLAH xkn menguji melebihi kmampuan kta.. 99% diri kta sndri yg kna lawan..percaya la..positif tu Ubt Minda..teruskn mndekatkn dri dgn Allah itu la ubt yg pling mujarab..

Unknown said...

saya pernah alami..alhamdulillah..semakin sihat..bermula sebab gastrik angin yg truk..smpai setiap masa bedebar sbb xboley nafas..2 kali dikerjakan kat HUSM..2 kali buat ujian ecg..jantung ok..smua ok..last2 cyg blik kg berubat dgn ustaz..alhamdulillah da kurang sngt2..gastrik pom da smakin pulih cuma kdg2 je ase angin dlm bdan ad time lambat makan...ustaz 2 suruh amalkan makan kurma n dye bg air sembahyang hajat untuk tenangkn diri...yg pntg kita kena lawan...sy pernah hampir pengsan bila pergi pasar malam..tp sy lawan..cakap dkat suami sy xnak hdup mcm ni..alhamdulillah da xbedebar skrg..

Unknown said...

saya pernah alami..alhamdulillah..semakin sihat..bermula sebab gastrik angin yg truk..smpai setiap masa bedebar sbb xboley nafas..2 kali dikerjakan kat HUSM..2 kali buat ujian ecg..jantung ok..smua ok..last2 cyg blik kg berubat dgn ustaz..alhamdulillah da kurang sngt2..gastrik pom da smakin pulih cuma kdg2 je ase angin dlm bdan ad time lambat makan...ustaz 2 suruh amalkan makan kurma n dye bg air sembahyang hajat untuk tenangkn diri...yg pntg kita kena lawan...sy pernah hampir pengsan bila pergi pasar malam..tp sy lawan..cakap dkat suami sy xnak hdup mcm ni..alhamdulillah da xbedebar skrg..

Nur Hidayah Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Nur Hidayah Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
syakira rasis said...

assalamualaikum..sy pun kne prkara yg cme..rase mcm bile2 mase sy akn mati n malaikat akn dtg untuk cabut nyawa sy..yg lbey truk sy search google ape sebab jd cmnie kluar pulak tnde2 kmatian yg cme mcm sy rase..bdn berdenyut2 ubun2 dan dahi terase bergrak2..mmg sgt takut n sedey..hnye Allah yg tahu..tp sy juga pndg dari sudut positif mungkin Allah nk uji sy dan beri sy peluang untuk brtaubat n mendekatkan dri pdanya..cpe2 yg ade group boleh invite sy dlm group 0172964416.

syakira rasis said...

assalamualaikum..sy pun kne prkara yg cme..rase mcm bile2 mase sy akn mati n malaikat akn dtg untuk cabut nyawa sy..yg lbey truk sy search google ape sebab jd cmnie kluar pulak tnde2 kmatian yg cme mcm sy rase..bdn berdenyut2 ubun2 dan dahi terase bergrak2..mmg sgt takut n sedey..hnye Allah yg tahu..tp sy juga pndg dari sudut positif mungkin Allah nk uji sy dan beri sy peluang untuk brtaubat n mendekatkan dri pdanya..cpe2 yg ade group boleh invite sy dlm group 0172964416.

Unknown said...

Syakira rasis saya jga alami kes mcm awak dh dari 2009 hingga sekarang paling teruk tahun 2012-2013..rasa mcm nk mati jantung laju nafas xboleh penyakit ni mcm dh kene buatan org rasa tapi alhamdulillah sejak jumpa doktor buat rawatan saya ok sikit dh ubat dh stop dan doktor pn x perlu jumpa lgi apa yg pnting zikir doa baca alquran..saya ingat la mcm nk buat close grupe lah kt fb add kengkawan yg senasib dgn pnyakit ni boleh share mslah saling membantu sbb ramai sgt2 yg jadi msalah ni

Unknown said...

thank for sharing. saya juga alami ujian yang sama.
yang penting kita berusaha untuk pulih tanpa putus asa.
boleh wassap sy untuk berkongsi, malah ada group anxiety yg saya tubuhkan untuk bincangkan masalah ini..
+60174378992
http://akhiqais.blogspot.my/

Unknown said...

Assalamualaikum wbt, kgkwn sme...sy juga ahli....hehe...tp alhamdulillah sy rasa boleh ubati sndiri...sbb sbenarnya pnyakit ni hanya diri kita yg mampu cntrol selain kuasa Allah. Sy share tips skit ya...mula2 senyum...relax...tarik nfs dlm2 k..1) ingat Allah yg maha brkuasa bkn yg lain n dekatkn diri pdNya 2) buat check up kesihatan untuk smua penyakit 3) bila dah pasti tiada penyakit n smua clear, senyum ucap syukut n mulakan hari dengan semangat baru dgn tetapkn minda yg sy xde penyakit tapi sy je fkr bukan 4) listkn segala masalah n pkara2 yg perlu dilakukn n nk diselesaikn n buat satu2 ikut kepentingan 5)sentiasa relax dgn tanamkn kita xde pnyakit n jgn risau, dan slalu exercise tarik nfs dlm2 6) jalau dapat jaga pemakanan sihat n exercise tiap hari, d grrakn semua sendi 7) amalkn 3kul pagi n petang 8) amalkn ayat kursi pg n peyang 9) bca bismillah n doa makan sebelum masukn sesuatu dalam mulut 10) amalkn brsedekah 11) yakin Allah sayang kita n setiap hmbanya n yakin Allah takan memberi sesuatu ujian yg kita tk mampu hadapi, dan 12) jangan serius sangat, tapi gelak2 kn je penyakit ni...pasal sbenarnya tubuh kita tk sakit cuma minda kita je....ok selamat mencuba n semuga semua mendapat rahmatNya dn diberkati Allah swt selalu...

Unknown said...

Sy juga nk join....0197446002

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

sy dh sbln lbih kne panic attck & anxiety disorder..:( dah berubat dgn peramal islam ade rase kurg..tp smlm kne srgn gigil bdan tros arinh dde rse padat & sush brnfas..rse tkot sgt..
.

Unknown said...

sy dh sbln lbih kne panic attck & anxiety disorder..:( dah berubat dgn peramal islam ade rase kurg..tp smlm kne srgn gigil bdan tros arinh dde rse padat & sush brnfas..rse tkot sgt..
.

addyz8007 said...

Salam..sya pn dh sebulan lebih kna penyakit ni..harap smua rakan seperjuangan boleh bg tips2 atau ubatan yg membantu..allahuakbar..mari kita lawan sesama..

Unknown said...

as salam.. saya pun kne penyakit yg sama.. dh nk sebulan. nk kluar rumah takut. klau hujan takut. rase mcm bila2 je boleh mati.. rase mcm malaikat tgh tggu je nk cabut nyawa saya.. bgun pagi menagis..nk tdur pun takut.. takut klau2 mati dlm tdur.. cume amalkan zikir utk lawan.. sape2 ade group wasap boleh la add 0172090856

Unknown said...

Bole join group kat fb anxiety disorder malaysian community

Unknown said...

Bole join group kat fb anxiety disorder malaysian community

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Saya pun mengalami symptom yg sama. Saya kdg2 rsa mcm nak mati bila jantung brdegup laju. Kepala otak msa tu mcm tak bole nk pk apa. Cuma pk mati je. Hm kdg2 nak keluar tu rsa tak confident tmbh2 brjalan jauh. Trmenung pun lagi senang panic attack ni dtg. Bila la nak sembuh. Hmm nak jmpa pakar nnt takut family risau. Sy pernah cite dgn kwn saya dan dia cuma ckap sy ni overthinking sgt n mengada2. Aduii yg mengalami je yg phm seksa dia cmne. Kdg2 rsa give up da nak hidup huhu dah 4 tahun kena sakit ni. Tak penah lg jmpa pakar sbb hanya akan stabil bila sakit tu serang dlm bbrp mnit dan saya selalu yakin yg penyakit ni bole sembuh dgn bantuan diri sndiri.

Nizam Hisham said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Saya pun mengalami masalah yg sama... Semua kerja x boleh buat... Sakit ni start 2013.. Lepas 3 bulan tu dpt sembuh dgn makan xanax... Tapi seminggu lepas sakit ni dtg balik... Asyik baring ja... Nak buat 1 kerja pun rasa badan lemah jer...

Unknown said...

Nk juga join.0139920480

Unknown said...

Salam.. saya pun mengalami sakit yg sama. Start dr gastrik dan jantung tiba2 berdegup laju, husband trus buat ecg kbtulan suami org mdical gak, dh cek ada la nmpak tachy(laju) tp masih dlm keadaan normal, husband refer ke pusat jantung, dekat sana tiba2 kena serang panik dan satu badan kebas, saya mintak kt husbnd no kluar dari situ sbb saya yakin smakin lama dekat sana saya smakin teruk, last2 doc bg kluar jgk,alhamdulillah lepas kluar dr sana saya jadi smkin ok walaupun masih lemah. Seminggu selepas itu, rasa panik tu dtg lg, n automatik badan trus jd lemah, sesak nafas n tgn kaki kebas smpai bergegar2, husband nk bawak p hospital tp entah la knapa rasa fobia dr psat jantung aritu trus rasa tkut dh nk ke mana2 klinik or hospital even klinik tmpt husband kerja pun saya x brani. Ya Allah hanya Allah je tau bila perasaan takut n panik ni dtg mnyerang. Saya selalu search sndiri kt google nk tgok ada ke tak yg mngalami nasib yg sama, alhamdulillah lepas baca pengalaman kamu smua dekat sini, saya mcm ada rasa semangat sikit nk lawan penyakit ni, if ada group wasep ke apa untuk saya join n kita sama2 kongsikan rasa sakit ni boleh add saya 0146964431. Tqsm. Nk sgt luahkan rasa ni dgn org yg mengalami bnda yg sama supaya boleh hilang sikit rasa takut n risau ni.

Unknown said...

sama. saya selalu rasa badan berdenyut. itu buat saya sangat risau.mulalah nk pikir bukan bukan. hinggakan sekecil kecil benda pon saya risau. contoh bunyi burung gagak, ayam berkokok, nak keluar pon pikir byk kali. lepas tu mula lah jantung berdengup laju. selera makan pon terganggu akibat anxiety ni. siapa ada cara nak tenangkan diri bila kena serang anxiety, mohon share. terima kasih

Unknown said...

salam..sama saya juga.saya hari2 akn diserang panik..actually dri thun lps da kne mcm ni..tkut sgt2.smpikan akn pk saya akn mti kjp lgi..saya takut..apa saya bt sume akn pk mati.klo drive pun akn pk yg saya akn kmalangan..setiap saya akan jadi mcm ney..sesak nfs.degup jantung semua akn jadi apabila mula berfkr..alhmdulilaa sya ingt saya sja yg kne..tpi rupanya ramai juga yang sama nasib dgn saya..apa difkiran saya sakit nk mti ..sakit sikit nk pgi hospital.paling tkut bila jntung mula berdebar kencang dan fkr da nk mati...bdn mula jadi tidak sihat..bila jalan xconfident...skrg bdn rasa xselesa sgt..bdn sakit2.pnt skit dada hari2...mcm mane la nk hilangkn penyakit ni..Allah maha mengetahui..moga Allah sihat kn dan kembalikan saya seperti dlu..Amin Ya Rabbal Al lamin...boleh share dgn saya di 0176443228

aliehayy said...

Salam..ramai jugak yg senasib dgn sy rupanya..kebayakan tanda2 tu sy alami...mmg dh x tahan..kehidupan 100% berubah sama skali..nk pergi mn2 semua jadi takut..paling kesian pd ank2..apa pun trima kasih berkongsi pengalaman ini blh meredakan sedikit sbyk penyakit yg dialmi..klu ada ws group mohon invite 0102541279..

Unknown said...

Assalamualaikum... saya ada symtomp mcm ni.. mcm mne nak dpt rawatan ni

Unknown said...

Assalamualaikum... saya ada symtomp mcm ni.. mcm mne nak dpt rawatan ni

Unknown said...

Sy ada symtomp2 di atas... kalau ade group wassap add sy 0177602388

Unknown said...

Sy ada symtomp2 di atas... kalau ade group wassap add sy 0177602388

roggonx said...

Masa mula² kena tahun 2004-2005. Masa tu saya kena sampai kekejangan otot ketika dalam kereta nak keluar dari Midvalley. Mujurlah masa tu bekas teman wanita ada bersama. Kemudian lama ia menghilang, serangan cuma mild je. Tetapi sejak akhir² ni (2016) serangan panik kerap datang menyerang. Terutama sekali ketika waktu makan tengahari. Tiba² saya rasa mcm menggelatar, pening², dan jantung berdegup laju. Cuma kali ni serangannya lebih membuatkan tapak tangan berpeluh. Tetapi punca serangan panik adalah disebabkan saya mempunyai tekanan perasaan. Terutama sekali tentang pekerjaan, hutang² bank, dan sekarang ni masalah rumahtangga.

Ayu said...

sy kene mase bulan puasa thn lepas,mula selalu sakit kepala n pk ada barah otak atau ape lepastu jd sesak napas jantung berdebar bt ecg ok.amik darah tuk tiroid pun ok..dalam hati slalu pk bilelah ak nk sihat mcm dulu..moga allah berikan kesembuhan pada kt semua..amin..

Ayu said...

sy kene mase bulan puasa thn lepas,mula selalu sakit kepala n pk ada barah otak atau ape lepastu jd sesak napas jantung berdebar bt ecg ok.amik darah tuk tiroid pun ok..dalam hati slalu pk bilelah ak nk sihat mcm dulu..moga allah berikan kesembuhan pada kt semua..amin..

a said...

Salam.klu ada group whatapps...saya pun nak join...dah 8 thn mengidap panic disorder ni...
019 7143511

a said...

Salam.klu ada group whatapps...saya pun nak join...dah 8 thn mengidap panic disorder ni...
019 7143511

pviephoto said...

Join gak..0168045260

Manwiz said...

Igt kan aku sorang saje kena . takpe kawan2 sentiasa ffikir positive jgn fikir negative . bila negative penyakit tu mengada2 pulak . ingat Allah tak kan sia siakan doa orang beriman jangan tinggal doa solat kalau boleh mengaji mesti akan tenang punya. mungkin ade hikmah semua ni aku percaya .
"Semoga cepat sembuh amin.

Unknown said...

Same goes here. Bangun pagi ja dah berdebar pastu takut terus menangis . Nak keluar rumah pun risau kot kat sana jadi takut gila. Otak macam takleh nak positif. Doa ja banyak banyak pastu banyakkan berbual dengan kawan

a said...

salam.

saya ada buat group wasap utk bantu kawan-kawan senasib dengan kita...kita boleh kongsi susah senang sama-sama menangani penyakit yang ramai orrang luar sana tak faham...
019 7143511 cikgu rahim.

Unknown said...

simptom smua sy da lalui..august 2015 dmna bdn sy sblh kiri tetiba rasa kebas..sejuk..dr tengkuk naik p kpla..sy blari ktakutan p pat mum sy..muka sy msa tu btl2 mcm kena isap darah da..sgt2 takut..sbb bnda ni dtg tanpa kita sedar..sjk tu mcm2 sda dlm pikiran..brt bdn trun..mkn xlalu..ank2 sy malas mo urus smua..tp sy kuatkn hati..sy lawan wpn smkin teruk ni bnda dtg..sy bdoa mngis smua..smpi skg sy masi lalui..wpn xspt tahun lalu..cuma skg ni sakit tu dtg2..bila kita stress dia pasti mganggu bdn kita..nafas pendek tu sy lalui skg sbb tekak mcm ad samting je..bila bgtu pikiran pun -ve..sy amlkn mnum air madu hangat sblm tdo..utk elkkn insomnia..pa2 pun kita kuatkn bdoa..bila pikir2 mungkin ni stu ujian bt kita yg kena..sapa2 ad grup tu add sy ya..spya kita blh shre n bg tips sna..01135303446(Chie)

Unknown said...

add me in ur grup 01135303446..tq

Zaris Ahmad said...

Gastrik/GERD dan anxiety disorder (AD) serta panic attack (PA) saling berkaitan cuma tak ramai dpt pastikan mana satu dtg dulu, samada Gastrik kemudian AD/PA atau AD/PA dulu kemudian baru Gastrik.

Join je dua group ni utk puas hati, korang bukan keseorangan... ada beribu lg kat Msia, insyaalah boleh sama2 bantu:

Khas utk anxiety disorder panic disorder, panik attack utk org Msia:
https://www.facebook.com/groups/ADMCGROUP/

Khas utk Gastrik, GERD serta anxiety disorder panic disorder, panik attack utk org Msia:
https://www.facebook.com/groups/GastrikAsidrefluk/

Jinggut said...

Saya pun nak join group whatsapp. 01121061626. Saya dah alami penyakit ni sejak 2 tahun lepas. Bermula dengan sakit perut yang amat sangat sampai tergolek2, nak buang angin pun tak boleh. Lepas tu, bawa motor rasa pening sangat sampai beberapa x nak jatuh. Bawa kereta pun pening.Sekarang tak bawak motor dan kereta, naik komuter je. Penyakit akan menyerang bila keadaan sesak spt di jalan raya, pasaraya dll. Macam2 ubat dah makan, vertigo pun dah pergi check, namun tak kurang. Urut pun dah pergi banyak kali. Cuma Dr. nasihatkan makan awal elak gastrik sbb badan banyak angin.Alhamdulillah selepas mendapat rawatan perubatan Islam Batamim di bandar nilai, penyakit ni banyak berkurang.

Jinggut said...

http://kitabkehidupan.blogspot.my/2012/07/ruqyah-vs-panic-attack.html?m=1

bahagia said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Assalam...
Tolong masukkan saya dalam group wassap enxity disorder nii...saya dah berpuluh tahun hadapi....
0122960929
Berbanyak terimakasih..

Mimie said...

As Salam,
Ayah saya baru dapat anxiety selepas pembedahan jantung bagi pemasangan ICD (bateri).Mohon share pendapat dan add saya ke dlm wassap group 019 559 2984. Terima Kasih.

Tinie said...

Salam. Saya baru balik dr klinik penawar. Saya d serang panic attack. Elok tdo tetibe terjaga saya da mula meracau sbb sy rasa sy kat mana. Hilang ingatan kejap. Pening. Perasaan bcampur2.. Last2 lari kat ayah saya sbb sy rasa saya dah nak mati.😭😭😭 jantung laju. Air liur kesat. Badan berat. Sebelum tdo sy ada makan ubat tahan sakit. Dan sy jg mhidao gastrik. Angin dalam badan sy ni tahap gaban rasanya. Saya da puas kena panic attack tp ini pengalaman pertama sy kena dalam tdo. Dan ianya sgt menyiksa. Last2 dapat ubat gastrick je. Jujur cakap sy ni kalau dgr org meninggal pun sy da sejuk tapak tgn dan gigil. 😔😔 apa yg saya rasa td ialah dah nk mati dan sy nagis2 cakap kat ayah saya. Ayah saya positif. Dia kata blm lg nk mati. Effect ubat tahan sakit tu yg buat sy gastrik dan jd la panic attack.

Tinie said...

Add saya wasap grup.. Tolong ye.... 0182202511

Tinie said...

Apa awak rasa semua saya rasa😭😭😞😞

LuqqIskandaR said...

Salam....saya mengalami panic diorder nie sampai saya tak boleh nak bawa kereta...lepas tu sometimes saya rasa mcm hilang keseimbnagan...ada sesiapa rasa mcm tu ke...kalau ada sesiapa buat group whatsapp boleh add saya 0123649383

LuqqIskandaR said...

Saya pon 0123649383

LuqqIskandaR said...

Saya pon 0123649383

Unknown said...

Tolong add saya ke dalam group 0192403888

Unknown said...

salam, sy fina 24thn. sy pun mengalami simptom2 panic attact sejak awal tahun. first time kena attct time tgh tido. ingatkan nyawa bakal ditarik. sejak tu kehidupan 100% berubah. sy jd kurang activ & hdup dlm ketakutan. Allah shj yg twu perasaan nya. kwn2 ingat sy ni mental. cara pengubatan masih belum jumpa. pegi hosp doc ckp xde sakit pape tp hari2 kena attact . smpai takut nk tido, xde selera mkn. please share tips kpd sy. sy berharap utk sembuh. add sy 0176482427. tq semua.

Unknown said...

Boleh kongsi..saya pun sama..wasup saya 01956980233

Unknown said...

0195690233

Unknown said...

Saya pun sama...takut sgt bila jd...boleh kita kongsi nnt pgalamaman ini

Unknown said...

Sama la kita...kalau di fikir lagi tambah teruk..tak taw mcm mana nak lupa...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Nk join 0137697437

amoy said...
This comment has been removed by the author.
amoy said...
This comment has been removed by the author.
addyz8007 said...

Add saya dlm group...019-6323997 addyz

addyz8007 said...

Tolong add kn sya dlm group wasap 019-6323997 addyz...t.q..harap kita boleh share pendapat utk sembuh...

Unknown said...

Nk join juga grup...011-11613668

Unknown said...

Saya pun.. ada simptom2 di atas. Doc bg ubat utk mkn tp sy x berani nk mkn sbb tkot. Ptot x sy mkn?

Unknown said...

Sy ada smua simptom di atas, smpi rase mcm nk pengsan kt ofis, nk g memana pn susah sbb sll sgt rase sesak nafas, kalo husband bw keta laju kit pn sy dh rase smcm, sll rase mcm nk mati. Lately ni terok, smpi sy susah nk tido. Kalo dpt tido pn, nnt tiba2 sy akn trbangun dlm kdaan trkejut n mcungap2..bkn sehari tp dh byk kali..huhuhu.
Sy tkot nk mkn ubat.. lps baca blog ni, baru sy kuatkn dri utk mkn. Doakan sy kuat ye kwn2.
Kalo sudi tlg la add sy dlm group. Sy perlukn bantuan anda smua...moga allah berikan kita semua kekuatan utk harunginya..aamiinnn..

Unknown said...

0129444650

Unknown said...

0178825076..moh9n add sy dlm group..baru tau ttg panis attc ni...siap pergi hospital lagi..mcm2 ujian di buat laz2 dpt gaviscon ja huhuu

Unknown said...

0178825076..moh9n add sy dlm group..baru tau ttg panis attc ni...siap pergi hospital lagi..mcm2 ujian di buat laz2 dpt gaviscon ja huhuu

Unknown said...

Saya terpanggil untuk membantu rakan2 yang terkena panic attack ni. Saya pernah kena 2 kali. Yang 1st paling teruk dan lama pada hujung tahun 2010 sbb tak tahu dan tak dpt terima bila Dr kata gastrik. Selalu rasa sesak nafas atau nafas tak puas terutama lepas makan. rasa ada benda bergerak dalam perut. Tak boleh duduk sorang dan tmpt yg tertutup. Klinik dan hospital ni dah jadi rumah kedua. Kadang2 smpi 2-3 kali buat ECG. Dr pun dah menyampah bila saya dtg kecemasan. Akhir jumpa psikaitri dan pulih sepenuhnya hujung tahun 2011. Kena kali kedua pada pertengahan 2015 tapi tak teruk sgt sbb dah ada pengalaman pertama. tapi jumpa semula psikiatri dan telah pulih sepenuhnya. Saya berada di Slim River dan whatsApp 019-5098310. dapat jumpa org yg faham dan pernah alami nasib yang sama antara ubat paling mujarab dlm menghadapi penyekit ini.

Anonymous said...

SALAM ADD SY JUGA DALAM GROUP NI YE O127394571 - FIT

amiey said...

tq ..sy pon mgalami msalah y sme:(

Unknown said...

sy nk join 0132430700

Unknown said...

Salam...tlg add saya dlm group...2taun dah sakit...017 9751348(suhana)

Unknown said...

Salam...tlg add saya dlm group...saya pun ada masalah ni...2 taun dah 017 9751348 (ana)

Unknown said...

Salam...tlg add saya dlm group...2taun dah sakit...017 9751348(suhana)

Unknown said...

Salam...tlg add saya dlm group...2taun dah sakit...017 9751348(suhana)

I am panic attack survivor said...

salam.. sy pesakit hyperthyroid yg masih mendapatkan rawatan sejak 2012. subuh 5 jun lepas sy tetiba terbangun dari tdur sebab badan menggigil dan gastrik teruk. jantung berdegup kuat ingatkan tak makan ubat thyroid. sebelum tu ada ja tapi tak tau pula kenapa teruk sangat sampai tak dapat sambung tidur. dah fikir macam2 sampai search kat web tanda2 nak mati. simptom2 pun dah nak dekat sama sebab angin kat perut sakit sangat, kaki nak terlunjur. sejak tu sy selalu takut nak buat kerja sebab risau tiba2 ajal nak datang. sy fobia bila ada berita kematian, eksiden dan bila ada org kata nak pergi. sy takut. sy pernah ceritakan masalah sy ni dengan famili tapi biasalah dorang akan kata tu mainan perasaan ja. sy tak puas hati. baru2 ni sy selalu search pasal anxiety and depression. kemudian terjumpa ngan penyakit panic disorder ni. betul2 tak sangka simptom2 semuanya sama. bila buat test tu sy mesti dapat score yg paling severe. syukur rupanya benda ni sebenarnya penyakit mental boleh ja atasi benda ni. ramai orang yang dah kena. so hampir 3 bulan tak jalan jauh dari 50 KM sy beranikan driving jauh sikit, travel by aeroplane and so on. benda ni kita kena accept sebenarnya kita ni sakit. lagi kuat kita tolak perasaan tu lagi susah kita nak keluar. penyakit ni Allah bagi supaya sy kena hargai kehidupan yang Allah bagi sebab sy sgt depressed dah nak dekat setahun sebab putus cinta. syukur juga dengan penyakit ni Allah nak kita lebih dekatkan diri kita dengannya..lepas ni sy azam nak atasi benda ni dengan travel jauh sikit sebab nak utamakan rasa tawakal dengan Allah dengan perlindungan yng diberi.. harap2 kita semua kuat utk atasi benda ni. aamiiin.

Bad said...

Hai..kalau ada group WhatsApp tolong add saya 0173021283..saya kena anxiety lebih 4tahun..

Bad said...

Hai..kalau ada group WhatsApp tolong add saya 0173021283..saya kena anxiety lebih 4tahun..

Unknown said...

pm saya 0177552227

Unknown said...

Saya dah kena hampir 3 tahun, tlg add saya, fairul 0129318347

Unknown said...

invite group wasap klau ade 017-7552227 dayat.

Unknown said...

adoi yg ni klako. sabor jer la yop

Unknown said...

tlg add sy dlm group ni
01139756075

Unknown said...

tlg add sy dlm group ni
01139756075

Unknown said...

Tlg add dlm group 0129271083

Unknown said...

Tolong add saya 01137349929

Unknown said...

Tolong add saya 01137349929

Unknown said...

Tolong add saya 0172357578

Unknown said...

Assalamualaikum semua....nama saya mohd hatta ang bin abdullah.saya cuma nak bagitahu...tahu kah anda setiap kali saya kena,saya terasa nyawa saya nak terxabut.rasa nak mati,rasa cemas,rasa tak leh nak nafas,mungkin allah memilih kita kerana nak kita ingat allah,dan sembahyang,jangan buat jahat.saya rasa kita bernasib baik sebab allah bagi amaran kepada kita sebelum ajal kita tiba.kita dah dekat2 nak di panggil allah.macam orang biasa leka dengan keseronokkan,leka kerja,tak ingat allah,tak sembahyang langsung,tahu2 je dah dipanggil terus oleh allah.kalau anda semua boleh,kita semua berjumpa berkumpul,dan buat sembahyang hajat dan syukur.marilah kita bersama-sama menuju ke jalan allah....

Unknown said...

Assalamualaikum semua....nama saya mohd hatta ang bin abdullah.saya cuma nak bagitahu...tahu kah anda setiap kali saya kena,saya terasa nyawa saya nak terxabut.rasa nak mati,rasa cemas,rasa tak leh nak nafas,mungkin allah memilih kita kerana nak kita ingat allah,dan sembahyang,jangan buat jahat.saya rasa kita bernasib baik sebab allah bagi amaran kepada kita sebelum ajal kita tiba.kita dah dekat2 nak di panggil allah.macam orang biasa leka dengan keseronokkan,leka kerja,tak ingat allah,tak sembahyang langsung,tahu2 je dah dipanggil terus oleh allah.kalau anda semua boleh,kita semua berjumpa berkumpul,dan buat sembahyang hajat dan syukur.marilah kita bersama-sama menuju ke jalan allah....

Unknown said...

Tolong add saya 0172357578

Unknown said...

Saya pun alamainya jugak.. betul ke?

Unknown said...

Salam add saya 0183580804

Unknown said...

Tolong add saya 0143541284

kur8cobain said...

Salam add saya juga 0162171529

ZD1905 said...

Assalamualaikum...sy mengalami penyakit ini hampir 10 tahun rasa sangat sedih sehingga di buang kerja hebat sungguh dugaan ini minta tolong sesiapa sudi membantu saya,
0192387252

Unknown said...

Assalamualaikum.......saya mohd hatta ang bin abdullah....para saudara dan saudari sekalian....ubatnya adalah sembahyang 5 waktu,ingat ALLAH,ingat mati.ingat bersedekah,buat amal jariah,jangan putus berdoa pada ALLAH,ingat lah....

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

0164088141

Mat Nih said...

kalau ade grup whatsapp,add sy skali 0145112537

Marzura said...

Sy baru mengalami bulan 8 aritu. Aritu dh check thyroid n jantung. Alhamdulillah ok. Tp sy buat juga further check up utk jantung skrg ni. Blh x add sy sekali 0133365067. Org lain takkan faham apa yg kita alami

Unknown said...

ade group ke?tlg add sy 0172899827

Unknown said...

ade group ke?tlg add sy 0172899827

Unknown said...

Assallamualikum . Saya safiq umor bru 21 . Alhamdullilah allh tnjuk sya bka blog ni .. sya ni di serang peyakiy panic yg truk btol .. sya bila panic jantung laju . Lagy bila drive .. kdg2 rsa nk pitam ... mmg rsa nyawa ni pndek ..smpai kan hospital sg buloh 2 kali sya g .. dr ashik ckp sya gasttik .. dorg check tekanan darah smua okay .. dan lps tuh sya x beransur pulih jgak sya g klinik putrajaya ,.. pon still sme .. kali ke 4 sya g HKL .. dorg check jantung .. asma .. smua okay .. last kali die ckp gastrik ... alhamdullilah lps baca blog ni .. sya dpt sedikit ilmu .. untuk ,lwn panic attack ..

Unknown said...

Nk join jgk..01111341511

Unknown said...

Sy pun ada mengalami pengalaman yg sama....dh bertahun dh..mintak tlng sape yg ada groub wssp..masukn sy...supaya boleh berkongsi tips dan pengalaman...01111341511

Unknown said...

Saya alami masalah yang sama.kalau ada buat group tolong add bagi tujuan perkongsian n rawatan.0194848977

nurpalestina said...

Ophidophobia....

Unknown said...

Jangan khuathir saudara....ingat ALLAH...sembahyanglah

Lutfi said...

Salam kalau group Whatsapp invite sy 0125799904.sy tak kena serangan sesak nafas.cuma tanda tuh ada..jd tak keruan.gastrik ada juga..kalau kena serang fikiran celaru..bdn saraf jd lemah.dulu sy anti sosial nk mkn luar depan org sy tak selesa,nk amik exam rasa teruk,kalau dulu panik time exam..rasa mcm nk terkencing tapi tak lain jdnya.tenaga batin pun mmg lemah.mungkin saraf kita lemah or aliran darah dlm bdn tak lancar.

Unknown said...

Lutfi ko cakap apa ni?🤔🤔🤔

Unknown said...

saya mohd dr puchong...sy sudah 4 tahun mengalami perkara begini...panic..pegi klinik cek semua ok ..cuma kolestrol je tinggi skir...wat ujian darah..pastu bg ubat..tp penyakit ni tetap ade....dah byk ubat mkn tp tetap sama.mungkin ini ujian Allah ...nk taw lebih lanjut wasap sy mohd 0142796401...tq

Unknown said...

As Salam saya pun mengalami simptom yg same.. g cek ecg ok Tp pulse tinggi sbb panic.. Hihihi doc bg buat xanax.. ok x buat nie??

Unknown said...

*ubat xanax

Unknown said...

Saya pun saya Kalau ade group Whatapps add saya 0196637339

DG Trader said...

Join apa ni..ada grup wassap ke...nk join jgk..0172118109

DG Trader said...

Alhamdulillah..ini lah ubat sebenarnya..keep positive..ingt ini sume ada lah pemberian dariNya...bersyukurlah..semoga Allah permudahkn urusan kita dan menyembuhkan kita semua..aminn

DG Trader said...

Alhamdulillah..ini lah ubat sebenarnya..keep positive..ingt ini sume ada lah pemberian dariNya...bersyukurlah..semoga Allah permudahkn urusan kita dan menyembuhkan kita semua..aminn

DG Trader said...

Join apa ni..ada grup wassap ke...nk join jgk..0172118109

Unknown said...

Nak join gak group wtsap, nak tahu lebih lanjut tentg fobia ni...0189499245

Unknown said...

Kalau ada group wtsapp tolong add saya...018-9499245. Sy nak tahu lebih lanjut...sy ad gastrik..ada satu ketika tu sy nak present dalam kelas dengan tiba2 perut sy terlalu sakit dan x lama lepastu sy akn mengigil...adakah ini salah satu fobia jugak???tolong saya mahu sngat penjelasan...harap dapat add sy dlm group wtsap...terima kasih

Unknown said...

Saya pun sekarang kena anxiety. Tiap2 hari rasa takut. Asyik fikir pasal nak mati aje . Keluar rmh pun jadi takut. Ada sesiapa nak share info.

Unknown said...

Nak ty kalau kita anxiety . Boleh ke berat kita turun..

Unknown said...

Kalau kita kena anxiety . Berat badan kita boleh menurun ke?

Mujahidah S said...

Minggu awal memang boleh turun mendadak

Mujahidah S said...

Saya dah mengalaminya selama 9 bulan. Alhamdulillah sekarang dah semakin membaik selepas mengamalkan ubat yg doktor bagi (fluovoxamine maleate). Symptom semakin berkurang dan dah berani buat benda2 yg saya takut sebelum ni. Jangan takut atau malu untuk berjumpa dengan psychiatrist. Kita kena usaha untuk cari ubat bagi setiap penyakit. Email saya mungkin saya boleh share sedikit ilmu yg saya ada ni miss.othman747@gmail.com

Bo said...

salam admin,nk kongsi benda baik..
mohon singgah fb @rempahbo..
info ada testimoni pon ada..
Tkasih

Bo said...

salam,
jemput baca ye

http://kedaibo.blogspot.my/2017/01/anxiety-disorderada-penawarnya.html

tk

famee careem said...

simptom yg sama sy alami.. perut sebu n hari2 kena makan ubat gastrik. sesiapa ada group leh invite sy 0177001677. belasan tahan hadap AD ni.tabah semua

Z said...

Salam semua...saya pun kena...ttetiba jantung laju atau berdegup kuat..berpeluh..panik..rasa mcm nk mati...tambah2 plak bila kena tengah2 malam.. byk kali pegi emergency hospital tgh2 malam tp bila check semua ok.. dh pegi jumpa pakar jantung pakar hormon dan mcm2 pakar lagi.. dh berubat klinikal dan tradisional tp sumer xde kesan..keadaan saya bertambah buruk sbb dlm masa yg sama abg saya meninggal dunia sbb heart attack...sampaikan ada satu doktor tu saya dh tanya saya ada rasa nk bunuh diri tak...sampai la saya jumpa satu doktor ni... dia bgtau ni sbb tak jaga pemakanan...penyakit ni kategori gastrik jugak...nama penyakit ni GERD.. sila gugel...senang ckp gerd ni bapak kpd gastrik..penyakit saya berkurang bila saya ikut saranan doktor tu..jaga pemakanan sebaik mungkin..makan ikut jadual..jgn skip meal...kurangkan merokok dan minuman berkafien...tidur secukupnya dan amalkan cara hidup sihat..inshaAllah...kpd yg beragama islam tu rapat2kanlah diri dgn tuhan..bykkan zikir dan baca quran...kadang2 saya masih kena jugak kalau makan x ikut time...tp dh byk perubahan..alhamdulillah..

Unknown said...

Saya juga sudah 4 tahun mengalami masalah anxiety disorder.
Saya pon nak join sekiranya ada group tentang masalah ni. Tlg invite saya 013 2503767.

Anonymous said...

Sy pun dah nk masuk 2 tahun alami penyakit panik..kadang2 bila pegi hospital time nk cek tekanan darah,mesti tiba2 jadi berdebar..n tekanan drh jd tinggi..bila rilek kjp baru normal balik.kdg2 bila pegi pasaraya,dtg penyakit panik..trus start kete balik umah

Anonymous said...

Sy pun dah nk masuk 2 tahun alami penyakit panik..kadang2 bila pegi hospital time nk cek tekanan darah,mesti tiba2 jadi berdebar..n tekanan drh jd tinggi..bila rilek kjp baru normal balik.kdg2 bila pegi pasaraya,dtg penyakit panik..trus start kete balik umah

Unknown said...

betul..lau ade group tntg mslh ni tlong add sy..
01119955367

Unknown said...

Ada group k...0125563959

Atikah Vehicle said...

Tolong add sy juga..0126641007

Unknown said...

Nk join group boleh? 0173122816

Unknown said...

Siapa2 di sini yang doctor diagnose bipolar?

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 365   Newer› Newest»