Total Pageviews

Tuesday, December 21, 2010

..Chiangmai,Chiangrai & Golden Triangle..



.....First thing in the morning...









....just touch down...







































...Asyikkk...



.....Cukup halus dan teliti..murah giler...









....Perghhh!!..Tangan kiri lagikkk...






....Mr Pyaa..lukis atas TShirt....








...Amran...merantau dari Pattani hanya untuk busking! Caya...!!





...Night Market..Happening sungguh...













..Tenun sutera...
















...Ruby...





<


























.....Gajah yang lukis beb..Tak caya datang sendiri tengok..uniknya makhluk ciptaan Tuhan....





..aku ingat nak gambo bonsai nih..tapi member dah palam dulu..amik je yang abstrak ni..finally bila letak kat umah aku nampak lagi menyengat..hehehe..























....Sempadan Burma...






...Naik bot ke Laos...





...Oppss..Not my cup of tea...







.....Kasino - Di tepi Sungai Mekong....



















....Good Byee...See you again...




















































































































































































































































































































































































































Monday, December 13, 2010

..Kredit Kad..Punca Masaalah??

...Aku dulu pun agak teruja gak bila apply dan dapat kad kredit nih..apa yang orang kata tentang buruknya aku tak amik pot langsung..yang aku tau kad kredit memudahkan aku untuk membuat pembayaran..sekali lagi membuat pembayaran..bukan untuk buat hutang dan bayar balik secara beransur2 ekk..(kena faham lebih sikit)..

...Member aku yang pakai kad ini pernah merungut katanya masa Anwar Ibrahim jadi Menteri Kewangan..kad kredit punya interest naik hingga 45%..betul ke?Masa tu aku belum pakai kad kredit lagi..wo puche taw...so aku tak tau..

...Banyak orang yang tersilap dalam menggunakan kemudahan kad kredit ini ..Bukan apa..senang.. cuma swipe je..berapa amaunt pun tak perasan sebab tak nampak duit yang keluar..lagi pun bukan duit dari poket sendiri..pihak lain yang bayar dulu..memang lah tak terasa..lebih lebih lagi bagi yang kaki berbelanja...tapi bila nak bayar?Haaa masa ni baru terasaa..

...Kalo cara aku la kan...minyak keta,bil2 dan lain2 semua aku bayar dengan kad.. kalo ke out station dan kena over night kat hotel pun pakai kad jugak..tak berani nak bawa banyak cash bila jalan,bahaya..Kalo client nak bayar pun aku lagi prefer depa issue cek aje... Kemudian cukup masa bila dapat statement terus je bayar kesemuanya...dan tidak membawa jumlah dalam statement tu kedepan...

...Yang boleh jadi masalahnya kad kredit ini, ialah kepada yang suka berhutang, tapi liat nak bayar semula...mereka suka bayar had minimum yang diminta oleh pihak bank..dan dalam masa yang sama terus jugak berbelanja menggunakan kad kredit tanpa berhemah dan memikirkan kesannya..itu bukan satu kad pulak tu...bila dah banyak kad lagi gelap mata dibuatnya..bila dah banyak amount..mula pulak dengan kaedah gali lubang tutup lubang..part ini dah kira teruk..sudahnya kena black list dengan bank...Kwang kwang..

...Pernah satu masa aku mempunyai 5 keping kad dari berlainan bank..tapi cuma 2 je yang aktif..bukan apa masa tu cam sekarang le jugak senang apply dan approved…tapi tujuan sebenarnya aku suka kumpul dan tengok kad2 yang cantek tuu..kira macam kad talipon terpakai yang boleh dijual semula sebab cantek tu jugak laa..


...Bukan nak mengomel untuk orang lain..tapi sekadar mengingat dan terus mengingatkan diri...sebab kalo berjalan di jalan yang licin kekadang takut gak kot tergelincir...hehee..


...Jadi kad kredit bukan lah penyebab bagi masaalah kewangan...diri kita sendiri tu yang menjadi puncanya...jika berbelanja dengan berhemah pasti tiada masaalah..tanya diri dulu penting atau tidak,perlu atau tidak,sesuatu barang yang hendak dibeli...Tepuk dada tanya poket bukan tepuk dada tanya selera yang memang tak pernah cukup2 hehehee..dan yang paling utama pastikan jika berhutang pun (bagi kereta atau rumah)kita masih mampu atau mempunyai wang untuk menjelaskannya..jika tidak dok je diam diam...hehee..



P/S: Kerajaan dijangka akan mengetatkan peraturan pemilikan kad kredit bagi mendidik pengguna supaya berhemah bila berbelanja..Ketika ini di mana pihak bank serta pengeluar kad kredit berlumba2 mencari pengguna baru...Diharap jangan peraturan tinggal on paper je udah...huhuu..

Monday, December 6, 2010

..sakit..macam macam perkara sakitt...

....KOSMO - 5hb.Disember 2010 - Kenaikan harga minyak dan gula yang bermula semalam dijangka tidak memberi kesan kepada harga makanan dan minuman...bla bla blaa...

...Dalam masa kerajaan ingin mengukuhkan lagi kedudukan pemerintahan di bumi Malaysia ini raakyat sekali lagi dikejutkan dengan isu kenaikan harga barang yang secara tiba tiba melanda negara.Ini berikutan dengan kenaikan kos bagi kebanyakan sumber sumber yang secara langsung telah memberikan impak atau kesan yang mengugat pengguna keseluruhannya.

...Jadi kesannya selepas ini yang bakal kita lihat ialah akan berlakulah perlumbaan dalam menaikan harga barangan yang mana bagi pengeluar ,pembekal,dan penjual masing masing akan cuba memberikan alasan bagi menutup mata dan mulut kerajaan serta pengguna.Perlu diingat bahawa pihak peniaga sepatutnya mestilah menjalankan tanggungjawab yang sepatutnya bukan hanya ingin mengaut untung yang berlebihan yang mana menekan pengguna yang tidak berkemampuan,kerana jika dilihat kepada setengah setengah barang kadar kenaikan tidak lah seberapa bagi mereka namun pengguna yang terpaksa menanggung sejumlah besar kos dan mereka pula mengaut untung yang berlipat kali ganda.Kita lihat saja contohnya roti canai kadar harga yang dinaikan bagi sekilo tepung dulu hanya lah sepuluh sen,namun nilai bagi sekeping roti canai pula telah dinaikan sebanyak sepuluh sen juga..maka adalah tidak munasabah bagi para peniaga untuk menaikkan harga,walhal keuntungan masih di pihak mereka.Kini gula dan minyak pula yang mana kenaikan nya sejak 2008 sebanyak 28%...

...Impak ini amat ketara bagi mereka ysng berpendapatan rendah dan sederhana dengan kos lain nya yang perlu diambil kira seperti bil api,air,telefon,belanja
sekolah dan sebagainya lagi yang menjadikan nilai wang kita semakin kecil.Justeru kita sebagai pengguna mestilah menjalankan tanggungjawab kita secara bijak dengan mengamal kan cara berbelanja yang berhemah dan berjimat cermat,dalam pada itu marilah kita sama sama berfikir serta mencari jalan bagaimana caranya untuk kita menaikan taraf ekonomi hidup yang semakin mencabar ini.Kerana tak boleh tidak kita tetap perlu melaksanakan tanggung jawab dalam meneruskan kehidupan ini bersama.

Sunday, December 5, 2010

...Cakap Memang Murah...

...terhapuskah dosa silam jika hanya dengan memohon ampun dari Ilahi...Bagaimana pula dengan mereka2 yang dianiayai...Taubat? Atau tau buat? Kemudian cuci tangan..dan tinggalkan semuanya untuk orang lain...Cakap memang murah....

Tuesday, November 30, 2010

..Apa saja mau mu...

..POPULAR DI KALANGAN ORANG SEKELILING TAK SEMESTI ORANG SUKA...(cakap tong kosong..masuk bakul angkat sendiri..)

...ORANG SUKA..TIDAK SEMESTINYE POPULAR...(banyak buat kerja dalam diam...kurang cakap)

...ORANG TAK SUKA TAPI TETAP POPULAR...(Botak Chin)

..JADI APA MAHU MU...??

Sunday, November 21, 2010

..Banjir Datang Lagii...!!!

...Aritu aku contact member yang aku cerita dalam entri yang lepas...umah dia kat Kangar dah dimasuki ayaq..ayaq nek sampai injin qeta..dalam qumah pon dah nek doa kaki..Tu diiaa aaihh...aku tanya lagi abih hang punya Ducati Monster 696 lagu mana..?Hang tak junjung ataih kepala ka?...Sori la Zam..aku gurau je..Ishhh ini bukan cita lawak nak buat main2..

..Banjir dah mula balik..bermakna musim tengkujuh bermula..dalam berita tV aku tengok banyak tempat yang terjejas dengan teruk..di utara dan sebelah Pantai Timur..

..Aku pergi Alor Setar aritu pun sangkut kat depan Menara Alor Setar tuhh..Tak dapat nak ke Jitra...air naik merata kira2 90% bandar tu tenggelam..Over night kat hotel,tingkat 3,nak mandi kena turun kebawah..air plak keruh,haru betul kalo air banjir tu yang depa sedut balik masuk hotel..Nayaaa..

..Masa aku tinggal kat Hock Aun Garden lama dulu pun selalu jugak rumah bujang kami dinaiki air..rupanya sebelum kami mula menetap di situ dulu pun memang selalu begitu..tapi bilamana projek lebuhraya Ipoh – Penang siap kawasan taman kami tinggal tu lebih kerap banjirnye..walaupun hari tidak ujan...tak tau kenapa..Masa duk kat opis..kekadang member aku yang selalu keja outstation akan talipon bagitau..

“Wan balik umah cepat..depa dah bagitau aku tadi umah kita air dah naik”

..Perghh..dok kampong tak pernah kena banjir alih alih dok pekan..kena pulak..lari dari Hock Aun Garden..masuk Sg Senam pun kena jugak..ate umah kat sebelah parit beso..huhuu..

...Itu la apa yang aku harap tahun dan kali ini aku tidak lagi kantoi untuk pergi ke Pantai Timur...Tapiii cuaca macam tak mengizinkan ajee...Nak pergi lain masa payah le dengan aku yang selalu sibuk nie...Takpe tunggu dan lihat je lah..kalo ade rezeki ada la tuu..

...Dalam menghadapi banjir ini kita lihat banyak antaranya badan ngo atau orang persaorangan yang menghulurkan bantuan..Apa? bantuan kemanusian?..sedap je bunyinya..tapi sume tu belum tentu ikhlas..sebabnye ada yang menolong dengan cara hulur telunjuk tapi kelingking berkait..hahaha..bukan tolong saja bebb..gua tolong lu,nanti election time lu tolong gua balikk..sebab apa aku cakap camtu...aku dan kengkawan dulu pun pernah gak terlibat secara tak langsung dalam program sebegini..tapi kami akhirnya sedar diperalatan kan oleh pihak tertentu untuk menonjolkan diri mereka dalam usaha untuk meraih perhatian pihak atasan...bila dah camtu jadi kami back off jee...kami memang le ikhlas...Pertolongan sebenarnya bukan mestinye dengan material saja..kalo nak dikirakan banyak lagi cara untuk kita membantu mangsa ni..tapi bukan dengan cara menjadi kambing hitam untuk orang lain..paling cabuk atau koman pun aku rasa dengan mendoakan mangsa2 tadi pun ok gak...tentunye lebih ikhlas dan takde menunjuk2...(bagi pihak lain)dan itu lebih baik dari tolong tengok ajee...

..Seperkara lagi aku perasan ada gak orang kita yg terlalu perihatin..bukan dengan yang dekat...tapi yang nun jauhnya...bukan dalam kes banjir je tapi dalam sume hal...maka jadilah gajah depan mata tak nampak..kuman seberang laut yang dikejarkan dengan pelbagai bantuan..Aiseyyy...kira tak patut le camtu..kalo nak jadi masyarakat yang benar benar perihatin ada lebih baik kita manage yang di sekeliling kita ni dulu dari yang di luar sana yang tentunya sudah mendapat perhatian dari orang2 lain atau dunia luar...baru lah boleh dikatakan masyarakat penyayang...Huummm...


P/s: - Nampak lori tangki air Syabas dengan bendera Selangor kat tengah Bandar AS..Depa mai juh tu...Federal?Bila lagi..ini lah masanye..kalo nak menangguk di air keruh..hehee...

Tuesday, November 9, 2010

..Fail Hilang..Hilang Fail??

..Semalam kawan aku bercerita..fail2 yang dibawah jagaan dia di opis banyak yang hilang..ini tidak pernah berlaku sebelumnya..

..Fail di pejabat tak kira la samaada di pejabat swasta maupun kerajaan..sememangnya amat penting,dan boleh le diumpamakan seperti kaki atau tangan..kerana jika tanpa nye kita ‘patah kaki’..tak boleh nak buat kerja bagi satu2 perkara..sebabnya semua data2 telah berada atau disimpan di dalamnya untuk rujukan atau tindakan..ini tidak terkecualilah juga dengan fail yang ‘paper less’atau data/fail yang disimpan dalam komputer..

..Banyak sebab sebenarnya fail2 ini boleh hilang samada tersalah letak atau telah diambil orang lain tanpa diberitahu kepada pengguna yang sebelumnya..atau pun sengaja ‘dihilangkan’..Ini akan berlaku jika fail2 berkenaan berada dalam situasi ‘panas’..kerana sebab2 tertentu..

..seperti kebanyakan pejabat yang mengamal system aliran fail..kaedah menggunakan doket diujudkan bagi mengesan perjalanan fail berkenaan bagi mengelak dari ‘hilang’.Selalunya fail2 akan ditempatkan di dalam bilik fail yang kemudian fail2 tadi akan disimpan di dalam rak2 yang disediakan mengikut nombor2 atau tajuk fail2 itu.Saorang pencari fail akan ditugaskan untuk menjaga keluar masuk fail2 dari bilik berkenaan di mana perlu dicatitkan kedalam doket dan seterusnya diberikan kepada pegawai2 atau kakitanagan yang memerlukannya..Di sesetengah jabatan pula fail2 ini bukan hanya akan diambil tindakan oleh satu bahagian atau unit..tapi juga digunakan oleh lebih dari satu bahagian..makanya di sini lah selalunya fail2 akan susah dikesan atau pun ‘hilang’…Secara teorinya memanglah mudah..namun jika system yang ada tidak diamalkan dengan betul maka perkara yang mudah juga akan jadi susah..Apatah lagi jika fail2 itu tadi sengaja dihilangkan..Ehemm..

..Sama le jugak jika dalam satu pejabat ada 10 orang staff contohnya jika dalam ramai itu pun ada saorang buat hal ponteng,atau sengaja melambatkan kerja ..maka seluruh organisasi akan mengalami tempiasnya…begitu jugaklah halnya dengan fail2 yang hilang..kerja akan jadi terbantut atau lambat..dan jika dibuka fail pendua sekali pun tindakan akan pincang jugak sebab data2 atau rekod sebelumnya tidak diketahui..Ini akan lebih parah jika fail2 tadi berkait dengan lain lain jabatan atau pun orang ramai..yg selalunya mempunyai date line untuk diselesaikan..maka jika ini yang berlaku ia akan hanya memberi peluang orang ramai atau client untuk membuat komplen...seterusnya imej jabatan pula yang akan terjejas..

..justeru sikap tidak mementingkan diri sendiri,tidak sambil lewa,tolong menolong sesama sendiri, perlu ada dan harus diterapkan dalam mana2 organisasi sekalipun...dalam hal ini kejujuran dan keikhlasan dalam melaksanakan amanah itu perlu ada pada setiap individu…jangan sampai dikata orang..makan gaji buta...

..jika sikap positif dan bertanggungjawab ini boleh kita amalkan di pejabat, maka jika berada di luar di kalangan masyarakat lainnya pun kita pasti akan dapat mempraktik apa saja sikap yang positif...idak kalo dok depan computer layan FB je laa sambil menunggu waktu pejabat abis..huhuu...

Monday, November 1, 2010

..Hidup Mesti Terusss...

..Aku benci travel di malam hari dalam gelap..aku benci memandu dalam hujan lebat dengan menungkah angin ribut...tapi itulah harga yang perlu aku bayar demi untuk menyara isteri dan anak anak...blink blink..

Monday, October 25, 2010

...Pencegahan & Pengesanan Awal Kanser..

..Sabtu lepas aku ke out station Kamunting,Selama,Bagan Serai...sepatutnya jika ikut schedule aku dah kesana minggu dulu lagi,dari Lenggong cross aje...tapi nak jadi cerita hanya sempat selepas dua kilometer dari pekan Lenggong sahaja sebelum aku bertembung dengan satu kemalangan maut..yang melibatkan tiga mangsa dari satu keluarga..

...Dipendekkan cerita sebab aku tak mahu ingat peristiwa ngeri itu..aku balik je ke Ipoh tanpa melangsaikan tugas aku...sebabnye macam2 yang aku rasa masa tu sedih,kesian,takut,loya,nak muntah,menggeletar semua ada...

..Jadinya 23hb.Oktober aritu kena le jugak aku buat kerja yang tertunggak dari minggu lepas itu,tapi kali ini aku skip tanpa pergi ke Lenggong dan Gerik...rasa trauma lagi...so terus je ke Selama selepas Kamunting...dari situ aku shoot pulak ke Bagan Serai..Disini aku dimaklumkan saorang Doktor kenalan aku telah meninggal disebabkan liver cancer..stage empat..dan dapat dikesan hanya dua minggu sebelum beliau meninggal..Walaupun beliau saorang Doktor itu bukan satu jaminan untuk dapat lari atau mengelak dari qada dan qadar Tuhan (sakit/mati)...jika sudah itu ketentuannya...

...Namun begitu dipercayai bahawa 2/3 daripada semua jenis kanser sebenarnya boleh dicegah dengan mengamalkan cara hidup yang sihat.Untuk jenis kanser yang boleh dikesan awal,terdapat 80% peluang untuk terus hidup.Kanser yang dikesan lebih awal boleh menyelamatkan nyawa.Insyaallah..

Gaya Hidup Sihat : Bermaksud :-
1. Jangan merokok
2. aktif setiap hari
3. Kekalkan berat badan unggul
4. Makan banyak sayuran,buah buahan dan bijirin
5. Makan makanan yang kurang jumlah lemak,gula dan garam

10 Tanda Tanda Amaran Kanser

1. Perubahan dalam corak pembuangan air kecil/besar dalam jangkamasa 2 – 3 bulan
2. Luka atau bisul yang tidak sembuh,bertukar warna,berdarah atau ulser.
3. Perdarahan luar biasa dari hidung,pekak atau bunyi deringan di dalam telinga.
4. Terdapat ketulan yang tumbuh secar a tiba2 dan tidak hilang diikuti dengan sakit
5. Perdarahan atau lelehan daripada mana2 bahagian badan
6. Sakit yang berterusan dan tidak selesa pada bahagian abdomen
7. Perubahan pada tompok kulit,ketuat atau tahi lalat
8. Suara menjadi serak atau batuk melebihi 2 minggu terutama mereka yang tidak merokok.Batuk penghisap rokok yang bertambah teruk.
9. Senak atau sukar untuk menelan.
10. Rasa letih sentiasa dan/atau kehilangan berat badan yang mendadak (10%) dalam masa 3 – 6 bulan.


P/s: - Kita hanya mampu berusaha..namun yang menentukan hanya Allah..

Monday, October 18, 2010

.Apa salahnya dengar muzik keras?

..Kelmarin aku berhubung dengan kawan lama aku yang mempunyai firma lawyer di utara tanah air..lama tak sembang macam2 le yang keluar...termasuk perihal muzik underground dan semasa...

...Teringat lagi aku antara ayat dari dia yang berbunyi..Aku tak faham dengan muzik underground nih..bising sangat,camne hang boleh minat..Hei itu muzik budak2 lahh..aku takat rock je lah itu pun yang lama2..Hahaha!Aku tak marah pun..itu pendapat dari dia,kata2 orang yang tak tahu line ini..cam aku jugak lah yang buta tentang ilmu guaman yang diamalkan oleh beliau..so aku tak boleh nak pertikaikan kenape orang2 macam dia selalu membela orang yang pada mata kita sememangnya bersalah hingga terlepas dari hukuman...Kawan aku nih masa sekolah dulu mamang suka provoke dan berdebat dengan kami..dan selalunye berakhir dengan masam muka..hahaha..Jadi dengan provokasi dari dia seperti yang dia atas..aku jawab camni..

...Bro sebenarnya macam yang aku cakap sebelum ni laa..aku layan sume jenis muzik..apa saja yang menyenangkan..dan ianya tak terhad kepada lagu2 slow atau bising je ..macam kau kata kau dengar nasyid dan lagu2 rock lama..Aku pun dengar gak Raihan,Hijjaz,Al Suraya,Al Hidayah dll.dan muzik UG ni untuk pengetahuan kau bukan mestinye muzik ‘bising’ je..ianya terdiri dari pelbagai jenis genre..makna underground tupun attitude sebenarnya..DIY..tak kira le apa pun...antaranya ialah muzik..semua dibuat cara sendiri2...nak komersial2 ni tarak…tapi kalo album pun masih boleh jugak dijual worldwide lagih..walau tanpa publisiti..dan dorang ni pun banyak yang educated..ada arkitek,ada engineer,lecturer dan lawyer cam kau jugak...bermakna di situ mereka bukan semuanye terdiri dari budak2 macam kata kau tadi..mereka itu jugak adalah dari otai2 yang loyal dengan apa yang diperjuangkan..takde nak biarkan orang cucuk hidung kita..dan perah hasil titik peluh kita..banyak lagi lah kalo nak dicakapkan...

..tadi pun kau kata kau dah tua so dengar nasyid aje lahh..makna nye kau dah jumudkan dan limited kan diri kau..ok fine no hal itu hak engkau…selera kita pun tak serupa...walau pun kau makan nasi sama gak macam aku tapi kuah nye berbeza beb,lauknye lain2..namun aku tetap kata tak salah dengar muzik keras..In fact dengar muzik ni pun kira satu terapi jugak lah..haha..satu lagi bro kita kena berkawan dengan semua jenis orang dan bukan dok dalam satu kelompok aje..rugi hang tau..

..At last aku kendurkan keadaan dengan kata kat dia..Hahaha bro kau sekolah tinggi aku cuma menengah jee..dan aku tak nak urge dengan kau sebab kau lawyer bertauliah aku takat loyar buruk je boleh lahh..Hahaa..Kemudian sesi kutuk mengutuk kami berakhir dengan informasi dari beliau..Pathmnathan Lawyer Buruk Kelaku tu sekolah sama dengan dia kat SSAS..dan Lawyer tu juga yang suruh mamat umur 19 tahun tikam mangsa di tengkok sorang demi sorang..tragis sungguh!..


# ..P/S :- Pandai tak semestinye cerdik..

Wednesday, October 6, 2010

…Alhamdullilah Syawal....

..Sekejap dah penghujung bulan Syawal yang kita tempuh...ramai lagi yang masih merayakan sambil ada yang masih celum celam berpuasa sunat 6 sebelum ini lompat2 pun tak apa janji buat..ada yang kata puasa sebulan jadi raya pun sebulan le..



..masa berbuka kat Ipoh Hainan Chiken Rice..

..Banyak rumah terbuka yang dianjurkan dan aku rasa kat tempat aku tahun ni lagi banyak berbanding tahun2 sebelumnya..hinggkan ada kerja atau tugasan yang patut aku buat pun terpaksa postponed..dalam pada itu banyak juga yang tak dapat aku penuhi..cam contohnya umah sepupu aku di Puchong..dan arini di Banting..heh ate dah jauh sangat beb..tak upaya leee..hehee..



..pagi raya kat umah mak...kurma kambing tuuu..


..Sana sini orang jemput..sana sini orang berebut..haha apa lagi..menyerbu meja jamuan lee..tapi dalam beraya sakan kata orang tu..kita perlu beringat tentang tujuan sebenar diadakan majlis camtu..selain daripada meraikan kejayaan dalam menyempurnakan puasa pada Ramadhan lalu..ialah untuk mengiratkan lagi hubungan silaturahim yang sedia terjalin..juga untuk merapatkan jurang yang munkin ada..dan tak ketinggalan juga untuk menyambungkan kembali hubungan yang telah putus…maaf memaafkan...0 – 0..dan sambil2 tu boleh le jugak ushar2 apa2 yang patut..hehe..(?)




...satu kemestian bagi mak..lepas solat raya mesti wat kenduri..


...apa yang dapat kita perhatikan..humm..yelah..betapa mewahnya kita yang tinggal di negara ini..betapa beruntungnya kita..berbanding dengan negara negara lain yang ada… Makan minum semua cukup...kalo setakat burger homemade tu ceruk mana pun dalam Malaysia ni kita leh jumpa..tapi kat England sana leh ke senang2 jumpa ketupat ngan lemang?



..bergambo tengahari raya..panehhh menehinn...

..begitu juga dengan pakaian walau hanya ala kadar..itu pun dah kira ok sangat lahh..kalo nak kira dengan mereka yang tinggal di negara2 miskin sana,yang usahkan nak tukar baju,dapat pakai baju pun dah kira nasib baik idak kalo berlenggeng je laa..





..dari satu sudut lagi kita bebas berbuat itu ini..kita bebas untuk berulang alik ke Masjid..kita bebas untuk beramal ibadat dengan teramat selesa tanpa rasa takut dihalang,ditembak curi atau apa saja..masih teringat lagi kejadian di mana jemaah yang sedang bersolat ditembak mati di Selatan Thailand satu masa dulu..di sini kita juga bebas memilih dan makan/minum apa saja yang halal…Cuma kurang bebas sikit bagi mereka yang berpenyakit je, bila mana kena jugak le berpantang..ha haa.. tapi kalo kau orang tak nak berpantang pun ada orang kesah?Hahh..lantak le nak membujur lalu melintah patah sekali pun..hehehe..









adik2 aku yang kuat menyakat..terima kasih sebab jemput aku untuk menyibuk dalam majlis kome...


..Semua ini ialah antara kelebihan yang terdapat dalam bulan Syawal bulan Islam di
Malaysia,yang aku percaya tidak terdapat dalam banyak lagi agama lain dalam dunia ini..syukur bagi aku kerana kita telah pun muslim sejak dilahirkan..juga syukur mereka yang bukan Islam asalnya namun telah diberikan hidayah oleh Allah untuk turut bersama2 kita yang lainnya..Syukur kerana semua ini..Alhamdulillah..

Monday, October 4, 2010

..Alasan mu..

..Biar pun sepuluh,biar pun seratus,biar pun seribu,biar pun sejuta alasan yang diberi..namun itu tidak menjanjikan untuk aku mempercayainya..

Monday, September 27, 2010

..Selamatkah Kita Di Tanah Air Sendiri?

Aku suka bertanyakan soalan ini pada diri aku sendiri,sebelum bertanya pada orang lain..Setiap hari dalam tv dalam surat khabar apa yang banyak dapat kita baca sekarang ialah kes bunuh,rompak,pukul,peras ugut,rogol dan bermacam lagi cerita jenayah yang membimbangkan..yang paling ringan pun aku rasa kes along simbah cat kat umah orang yang berhutang tapi tak mau bayar..ini pun satu hal..dah sedap2 meminjam buat2 lupa plak ..bukan ke cari penyakit namanya tu..sapa yang tak marah..

..Dengan cerita atau kisah2 yang sebegini memberi makna betapa masyarakat kita telah banyak sangat yang sakit..bukan sakit fizikal je.. tapi sakit dalaman..sakit jiwa dan perasaan ..manusia sudah tidak dapat lagi membezakan antara buruk atau baiknya pada satu2 tindakan yang diambil..

..Bayangkanlah nak hantar anak ke sekolah pun la ni risau,nak hantar pergi tution pun susah hati..duduk dalam rumah risau dok luar pun risau..pernah abang sedara aku yang jadi Polis kat IPK Ipoh tu pun bagitau..Wan tempat kome tu black area tuh..
..Saban minggu ada je kes kecurian yang diberitahukan kepada kami di situ..Dok dalam rumah pintu dan grill kena kunci..keluar rumah kejap nak kutip baju di ampaian..masuk..kena kunci balik …adoi cam penjara plak rasanya…

..Huh..sudahnya nak pegi mana? Nak duduk mana?Atas pokok?Pokok yang ada pun dah banyak yang kena tebang..eheemm..Ishhh ini dah lain kisahnyaa..

...Jika dilihat dari stastik yang diberi oleh pihak berkuasa..kebanyakan jenayah yang terjadi..60% dilakukan oleh warga asing..ini merupakan satu tamparan kepada pihak kerajaan yang selama ini mengamalkan dasar berbaik2 dengan negara luar apatah lagi negara jiran..dengan membawa masuk banyak rakyat mereka bagi tujuan menampung tenaga kerja...

..Orang asing..Ini belum diambil kira yang masuk dengan cara haram..atau dengan alas an melancong kemudian tak dapat dikesan..pasal apa? Pasalnye mereka dah melencong..

..Kes masuk secara haram ini antara sedar atau tidak telah berlaku lama dulu dah..Aku masa tinggal di Banting pada tahun 70an dulu pun dah terdedah akan hal2 seumpama ini..mereka masuk melalui Pantai Morib yang jaraknya dari Sumatera hanya 20 kilometer..dan terus ke kampong2 berdekatan yang kebanyakan penduduknya terdiri dari masyarakat Jawa..jadi masaalah perhubungan dan bahasa langsung tak jadi masaalah..Ini sebagai satu contoh dan pengalaman aku..

..Kalo dikaji buruk baiknya dasar itu tadi seperti di perenggan atas memang ada..tapi yang malang adalah lebih banyak buruk dari kebaikan..tak dinafikan bahawa kaum pendatang jugak memainkan peranan dalam pembangunan negara ini..namun kita terlupa jika berlebihan ia akan mengundang padah..ia umpama air yang jika dituang kan kedalam gelas kosong..apa akan jadi jika kita terus terusan menuangkannya tanpa henti..hummm..

Sayangnya mereka ini ada juga yang tidak tahu membalas budi...madu yang kita beri dibalas dengan tuba…sama juga lah dengan melepaskan anjing yang tersepit..kita balik yang digigit nya..

..Masa aku selalu ke gymnasium Kompleks Belia Dan Sukan Ipoh beberapa tahun lepas ..ada satu mamat ni yang selalu bersama berlatih..Zam namanya..Zam apa pun tah lee..zam zam al kazam kot sebabnya dia ni pandai mengayat..jadi aku dengan yang lain nya turut percaya je dengan apa yang dia cakap..tambahan dia ni pun peramah orangnya..senyum meleret memang tak lekang ..katanya dia army..sememangnya la kat gym tu ramai army ngan FRU yang dok exercise sama..punya la pandai dia ni mengayat orang sampaikan pengurusan gym tu pun dapat kat dia..dia pegang kunci dia jugak yang collect duit ahli tiap2 bulan..ahli baru yang nak register pun kena lalu dia dulu…fuuhh..

..Dipendekan cerita satu ari tu aku ke pejabat Pos dan bertembung dengan Pak Ya RISDA dia bagitau..
Pak Ya - Zam kantoi..la ni ada kat Pusat Tahanan Langkap..

WB - Hahh apa hal nye plak ditahan kat sana?..

Pak Ya - Kita je yang tak tau Wan,dia tu sebenarnya PATI..dia kena tahan masa nak buat MY Kad di Pejabat Pendaftaran ..yang tangkap pun member gym kita gak…budak pompuan yang dia selalu bawak kat gym tu bini no 2 dia budak Gopeng..
*p/s(Undang2 Imegresen ni aku memang fail)

Tiga hari lepas tu aku dapat berita Zam meninggal dalam tahanan akibat bergaduh…Innalillah…di antara kami Cuma Lan Fru dengan Man DBI je yang berpeluang menziarahi jenazah beliau yang dikebumikan di Kg Gunung Mesah,Gopeng..kampung isteri kedua beliau…dalam hal ini aku tak menyalahkan Zam seratus peratus..dah itu mahu nya dan dah itu ketentuan aturan hidup dia..api itulah dari kisah tadi banyak yang dapat kita renungkan dan jadikan iktibar..ntaranya betapa alpa dan lalainya kita hinggakan begitu senang orang luar menyusup masuk..jalan darat?jalan laut?Semua bolos..hinggakan tidak sedar yang di depan mata kita itu adakah musang yang berbulu ayam atau bukan..ini lah yang akan jadi bila undang2 dan hukuman hanya di atas kertas sahaja..Penguatkuasa & penguatkuasaan? Humm..hanyalah penguat tak kuasa..Habis nak salahkan siapa??

..Sekarang bukan masanya untuk menuding jari atau mencari salah sesiapa..sebenarnya semua dari kita perlu menjalankan peranan dan tanggungjawab sebagai warganegara yang cintakan negara dan kedamaian..ada masaalah mari sama2 cuba selesaikan..Sebab kalo bukan kita sendiri sebagai raakyat yang nak menjaga negara ini,siapa lagi?Anasir yang berniat jahat dari luar dan dalam hanya menunggu peluang saja...

Monday, September 20, 2010

...DIAM..

..dek kerana banyak cakap kadang kadang kita terlupa apa yang kita cakap munkin menyebabkan orang sakit hati..untuk itu ada lebih baik..DIAM..

...dan aku lagi suka buat keja dalam DIAM.

..tapi DIAM je pun..kekadang orang ingat kita sombong..pun payah gak tuu..

Monday, September 13, 2010

..Kertas Yang Bernama Wang..

..Berniaga..kira macam dalam politik juga lah..dalam dok berbaik baik..tepuk bahu tepuk punggung,boleh jadi gaduh,boleh bermusuh..munkin disebabkan tiada ketelusan munkin sebab tiada lagi kepercayaan munkin juga sebab tidak lagi sependapat.. atau munkin juga sebab ego masing2..kira biasa la tu..

..Ada juga yang sebelumnya bermusuh akhirnya menjadi rakan kongsi…boleh jilat menjilat..tidur sebantal pe lagii..pun kira biasa le jugak..

..Apa pun itu semua, matlamat dan tujuannya adalah kerana wang..wang..wangg..

..Namun,yang luar biasa bila mana jika tidak lagi sehaluan...ada di antara kita yang sanggup bertindak di luar lingkungan kewarasan akal dan perasaan manusia..ianya tak terkecuali,dan boleh berlaku pada sesiapa pun..tak kira le orang meniaga goreng pisang kat tepi jalan tu ke..mau pun usahawan tahap gaban..tolak menolak,dengki khianat,pijak memijak,tindas menindas...Kononnya aku je yang nak duduk atas..kau dok bawah..

..Antara sebabnya bila manusia telah dikaburi dan tamak dengan wang..wang yang boleh membeli dan memberi apa saja yang ada..kuasa,juga penghormatan..Tapi perlu kita ingat dengan wang juga boleh menyebabkan manusia hilang segala2nya..Malu,takut tiada lagi dalam diri bila akal telah dibalut dengan kertas yang bernilai itu..

..Betapa besarnya pengaruh wang di dalam kehidupan..Belajar pandai2 sampai ke universiti perlukan banyak wang..untuk apa belajar tinggi2?Untuk bila lulus nanti dapat kerja yang baik baik dan akan juga dibayar pula dengan wang..yang tentunya banyak..

...Tapi bila ada wang yang banyak..manusia juga akan banyak/panjang akalnya..
..Bila tiada..cari bagi ada..bila dah ada,tak cukup..cari lagi nak bagi cukup,bila dah cukup,tak cukup2 gak lagi..Tamak..haloba..itu lah kelemahan manusia..

..Dunia,dari dulu hingga sekarang semuanya berteraskan wang selangkah keluar rumah, kita dikatakan sudah membelanjakan wang.. masuk tandas awam perlu ada wang..idak kalo kau tahan le sampai balik umah kang..Nak masuk umah sendiri pun kena bayar jugak..Cukai pintu..Wang lagi..Tanpa wang manusia akan jadi baik dan tanpanya juga manusia akan sebaliknya..Jadi siapa lah kita jika tidak berduit..mertua pun barangkali getik!..

...Alfatihah buat Dato’ Sosilawati Lawiya dan yang lainnya...


P/s: Sori..Aku baru perasan banyak sangat perkataan.. wang..

Monday, September 6, 2010

Selamat Hari Raya



..Pejam celek pejam celek..dah nak sampai ke penghujung Ramadhan,cepat sungguh rasanya masa berlalu..pinggang aku pun tak sempat nak kempis lagi..hehee..Ye la dunia dah akhir zaman..memangnya begitu..kita tak punya kekuatan untuk mengawal semua itu siang,malam,bulan,bintang semuanya atas kuasa dan ketentuan Tuhan yang maha esa..Jadi kita makhluk yang menjadi hambanya terima aje laa..

..Tak lama lagi Syawal pula akan menjelma..jadi di sini aku nak amik peluang untuk ucapkan Selamat Hari Raya Idul Fitri..kepada kengkawan dan jugak followers blog ini sama ada yang add atau tidak, yang ikut secara diam diam dan yang selalu singgah di laman FB aku Rodzuan Zakaria Wan (Gua nampak beb) dan mereka yang sanggup beri komen pakai sms jee tuu (haha banyak duit kome?)..maaf zahir batin semuanya..salam..

Monday, August 30, 2010

..Merdeka! Merdeka! Merdeka!!!...

...Hari ini 30hb.August pada tahun 1957 bendera Union Jack diturunkan...Esok 31hb.August 1957...mereka telah menjeritkan Merdeka!Merdeka!Merdeka!Dengan gah dengan bangga...Terlepas sudah dari kongkongan si benggali putih...

...Kita yang ada sekarang beruntung kerana tidak perlu berjuang atau berkorban harta benda dan juga nyawa...kerana semua itu telah dirintis oleh mereka mereka yang terdahulu..

...Justeru apa yang ada perlu kita pupuk dan kekalkan supaya tidak punah..tak mahu lagi menang sorak kampung tergadai...Tak mahu lagi dicucuk hidung...Ditutup mata!..Semua bukan untuk sesiapa...melainkan untuk aku,kamu..dan anak anak cucu...

...Mari bersama sama meraikan dan menghayati detik2 dulu yang berlalu...


P/s:- p/s: - Esok selepas solat Subuh aku dengan kawan2 seperti mana 2 – 3 hari yang lepas,kami akan ke Stadium Perak untuk sama sama merayakan hari merdeka..kerana itu antara semangat yang mampu kami tunjukkan sebagai tanda cinta dan sayang kepada Tanah Melayu ini...Puasa bukan satu alasan untuk tidak turut bersama yang lainnya...