Total Pageviews

Friday, October 11, 2024

Isu Niaga Makan Lagi....


 

...Di tempat aku tinggal dulu ada kedai mamak yang baru niaga/buka dalam deret kedai yang sama di mana dah sediada kedai mamak lain (berselang 2-3 pintu)...In fact bangsa non Malay biasa amalkan niaga camtu, yang penting presentation, ia munkin serupa tapi still tak sama...

...Contohnya - roti canai, texture kau dengan aku lain2, kuah/kari kau tak akan sama rasanya macam kuah aku..Begitu jugak dengan PR, decoration kedai dan lain2 segala bana lagi..Conclusion mereka mengamalkan persaingan yang sihat dalam perniagaan...

...Mentality masyarakat M terutamanya, sering melabelkan kaedah sebegitu sebagai sengaja nak sailang bisnes orang itu silap sebenarnya, mane munkin beb, ko yang baru niaga nak fikir untuk up lift bisnes ko ke nak fikir camne nak benamkan bisnes orang...Cer fikir secara rasional dan lojik...

...Sepatutnya rezeki kita sama sama usaha, taqwa juga iman jadikan panduan...

...Kena faham rezeki kau dan aku Allah yang tentukan...


P/s: Gambar kat atas tu portion rojak area Simpang Pulai nun yang aku discribe sebagai 'aci bole jer'🤷‍♂...Jadi laa sekadar untuk lunaskan selera😋..Syukran...🌷🌻🌹

No comments: