Total Pageviews

Thursday, April 22, 2010

..Freddie Mercury The 'Queen' Of Queen..



..aku mula dengar Queen pun masa tinggal dengan Ein di First Garden,sebab dia memang ‘kipas susah mati’ dengan band2 camnih..lagi cam Wishbone Ash,Manfred Manns And Earth Band dan Uriah Heep..mulanya memang tak leh masuk langsung..sound yang agak pelik kekadang macam bunyi cartoon pun ada aku dengar dari gitar Brian May..structure chordnya yang aneh...nyanyian harmoni ala opera…tajuk dan lagu yang cam mereng gitu..Fat Bottom Girls..Bicycle Ride..Mustapa..Tapi dengan kombinasi mainan muzik dan suara yang unik dari Freedie Mercury yang nama asalnya Farokh Bulsara,kelahiran Zanzibar ,Tanzania dan membesar di India telah mengubah tanggapan aku pada band ini..lagu lagu mereka seperti Bahomian Rhapsody,We Will Rock You,dan We’re The Champion,I Want To Break Free,I Was Born To Love You,Who Want’s To Live Forever...tetap segar dan sering berkumandang di serata station radio hingga sekarang..

..Band Queen yang kesemua anggotanya boleh menyanyi, dan yang uniknya lagi suara mereka kesemuanya hampir serupa di antara satu sama lain..juga menariknya masing masing mempunyai solo album..haahh!!Freddie dan Queen mengembara keseluruh dunia bersama sama muzik unik ciptaan mereka.. dan antara pengaruh awal beliau dalam muzik ialah Aretha Franklin,Jimi Hendrix,Beatles,Liza Minelli dan tak terkecuali penyanyi latar yang terkenal Lata Mangeskhar..orang lama yang minat Hindustan macam aku mesti kenal dengan aci ni he hee..suara berhantu..M.Shariff dari Kampung Manjoi Ipoh ni pun pernah berduet dengan dia ni.. kalo dulu dulu macam Saloma tu orang kata....dia pakai susuk suara buluh betong..bolehh laa sedap suara…tah, aku tak tau..abih kalo aci ni?pakai ape susuk bamboo betong?



..Haa aa nak melalut kelain pulak..oh ya aku suka dengan album album terakhir mereka sebelum matinya Freddie yang semua dah tahu disebabkan Aids kerana amalan sex songsang beliau…saorang bisexual…sebahagian hartanya diwasiatkan untuk kucing kesayangan dan juga ‘isteri’ beliau..hummm..kaya la kamu kucing oii..bagi kat aku pun tak pee..hahaa..




Album album pada 80an juga banyak menggunakan synthesizer dan aku memang suka sangat dengan soundnya…bagi mereka yang mahukan suara growl rengkong tekeluaq kata orang Kedah..he hee sorry la memang tak jumpa dalam lagu lagu dan suara Freddie Mercury yang mempunyai empat octave nih..tapi kamu belum cukup Rock jika tidak meminati mereka..he hee..dalam kebanyakan lagunya memang susah untuk dinyanyikan.. (Dato’)Freddie Fernandez pernah membawakan lagu ‘Bahomian Rhapsody’dengan bagus sekali ketika bersama ‘Revolvers’di dalam rancangan terbitan RTM satu masa dulu.. pengaruh muzik Queen juga banyak terdapat dalam album Dewa 19…dan Ahmad Dhani,beliau menggunakan gitar jenama ‘Red Special’ yang dicustom build oleh Brian May dan bapanya...Brian May menggunakan gitar ini untuk kesemua album Queen..cayo (cair) je bunyinyaa..cam score muzik kartun Merrie’s Mellodie’s..hehee..




..album album seperti..Kind Of Magic,The Miracle,A Night At The Opera,Innuendo..yang kebanyakan lagu ditulis oleh Freddie menceritakan tentang diri beliau sendiri..yang kesunyian,cinta yang songsang dan lain lain lagi kekalutan jiwa yang dialami..kaya tapi belum tentu bahagia..biasa la tu cam penyanyi yang lain le jugak..EMI pernah melapurkan album album mereka telah terjual sebanyak 300 juta unit di seluruh dunia..masih ingat masa aku kerja kat Grandy’s awal tahun 90an intro lagu ‘Under Pressure’ kolobrasi di antara mereka dan David Bowie telah digunakan oleh penyanyi rap Vanilla Ice di dalam lagu hitsnya ‘Ice Ice Baby’..aku tak pandai mengulas tentang lagu atau muzik mereka..cuma apa yang dapat aku katakan sedikit sebanyak..band ini juga mempunyai peminat yang tidak terhad hanya pada sesetengah generasi sahaja..tua,muda.orang lama,orang baru ramai yang meminati mereka…contohnya anak anak aku yang memang meminati mereka..bukan disebabkan aku..tapi bila mendengar We Will Rock You,We’re The Champion dll mereka terus minat..kemudian dari itu aku unjukan dengan keset2 lama band ini yang masih aku simpan..



...Freddie telah menulis lagu tema untuk Summer Olympic 1992..Barcelona..dinyanyikan bersama dengan penyanyi operatic soprano,Montserat Caballe..manakala beliau sendiri menyanyi dengan cara falsetto..namun pada hari pembukaan hanya suara beliau yang dapat diperdengarkan,kerana beliau meninggal terlebih dulu..

..sehari sebelum kematiannya,beliau mengumumkan akan penyakit Aids yang dihidapi..Dan pada 24hb.Nov 1991 tamatlah riwayat penyanyi berbangsa Parsi dan dilahirkan pada 5hb.Sept 1946 ini...Walaupun tempat beliau telah diganti oleh Paul Rodgers dari Bad Company tetapi aura yang telah ditinggalkan tetap tidak sama apatah lagi dengan suara..the one and only..Freddie Mercury..nama dan lagu beliau tetap akan diingati sampai bila bila..



How Can I Go On

When all the salt is taken from the sea
I stand dethroned
I'm naked and I bleed
But when your finger points so savagely,
Is anybody there to believe in me
To hear my plea and take care of me?

How can I go on
From day to day
Who can make me strong in every way
Where can I be safe
Where can I belong
In this great big world of sadness
How can I forget
Those beautiful dreams that we shared
They're lost and they're no where to be found
How can I go on?

Sometimes I tremble in the dark
I cannot see
When people frighten me
I try to hide myself so far from the crowd
Is anybody there to comfort me
God...take care of me.

How can I go on
From day to day
Who can make me strong in every way
Where can I be safe
Where can I belong
In this great big world of sadness
How can I forget
Those beautiful dreams that we shared
They're lost and they're no where to be found
How can I go on?

By: Freddie Mercury.


P/s ;- aku masih lagi tercari cari DVD Live At Wembley mereka,yang pernah ditayangkan oleh TV pada tahun 80an dulu ..sapa ada hah?

Monday, April 12, 2010

...Jadual S*X Victoria - Beckham..

..aku terbaca tajuk ini dalam kosmo on line..pagi ini..

..apa kah yang relevannya menceritakan perihal di bilik tidur kepada masyarakat sekeliling..bagi masyaKARAT di sana ini munkin satu tanda bahawa sikap mereka yang terbuka dalam segala hal,satu tanda hak kebebasan dalam bersuara walau apa pun saja..ok fine..lantak laa..itu di sana..Tapi di sini apa ke halnya pulak cerita dalam kain,dalam kelambu orang yang nak disajikan kepada masyarakat?Apa dah takde ke cerita lain lebih sensasi yang boleh dipaparkan dalam suratBAKAR mereka?

..Semenjak dua menjak ini persaingan di antara pihak media samaada stesen TV,radio dan surat khabar kita lihat semakin sengit di Malaysia yang 1 nih..ini normal sebenarnya dalam dunia perniagaan..tapi bila dah bersaing tu macam2 hal yang berlaku..apa saja akan dilakukan demi untuk menaikan geraf jualan..disinilah kita boleh lihat di mana mereka sanggup meraih pembeli/pembaca dengan cerita cerita sampah sebegini..cerita yang takde diada adakan,yang sedia ada cuba disensasikan,yang suam suam kuku cuba dipanaskan,yang elok berbaik diadu dumbakan dan macam macam lagilah..aku geleng kepala dalam cemuih kata orang Kedah..

..Teringat aku dalam satu artikel berita yang berlaku di India..saorang yang cuba membunuh diri dengan menyiramkan petrol keseluruh badannya telah diberi mancis oleh saorang pemberita yang melihat dan mahu beliau pemberita yang paling awal untuk membuat liputan akan peristiwa itu..Maka ini lah antaranya yang akan berlaku bilamana etika kewartawanan itu tidak digunakan dengan betul..

..Ahh munkin aku kolot kata depa..tapi biar lah aku dicop kolot..yang jelas aku tak rugi kalo tak baca cerita sebegini..dan tak untung apa pun jugak kalo membacanya..


P/s:- Pagi ni ramai yang wish aku Happy Birthday..thank you laa noo..Syukur pada Allah kerana memberi peluang pada hamba yang hina untuk ke angka ini..Mohon dipanjangkan umur,dikurniakan kesihatan yang baik,dimurahkan rezeki lagi halal,dikuat kan iman..Aminn..

Monday, April 5, 2010

..mengomel le sikit..

...Semua orang yang kenal tau aku bukan nya jenis yang suka bercakap..maksudnya aku tak suka bercakap kosong atau sampah..jadinya macam tu banyak orang yang berperasangka aku ni sombong..ye la memang muka aku muka sombong jarang senyum apa lagi nak tersengeh2 macam kerang busuk..tapi kalo kena dengan topiknya dan ‘gu’ kata orang kampong aku..depa akan kata..laaa dulu aku ingat ko ni sombong...bila jumpa rasa nak bagi penampar jee..kata depa..ha haa aku gelak jee..tak kenal tak suka itu je jawapan aku..ye laa...

...aku lagi suka kerja di luar dari dok di opis..dapat jumpa macam macam jenis orang boleh cakap benda yang berlainan bila jumpa,idak le asyik sembang benda yang sama jee..asyik tengok muka yang sama..naik kereta boleh turn on speaker kuat kuat..takde sapa nak marah...dan yang leceh lagi jika duduk di opis bila terpaksa dengar hiruk pikuk dan carutan bersama lawak lucah dari orang lain..aku ni idak le baik mana pun..aku mengaku aku ni pun jenis huru hara jugak ha ha..tapi aku tak mampu nak buat apa apa dengan scenario ni semua(skema le plakk.)tu la macam kata tadi..untuk itu baik je aku duduk diam dan diam sambil buat keja sendiri atau baca buku..macam orang baik baik ..he hee..kononnye laaa...



..aku suka bawa assistant bila kerja luar..boleh buat kawan sembang,boleh tolong itu ini..he hee..(Di tepi jalan otw ke Yan,Kedah - Di belakang tu kaki Gunung Jerai)



..aku berhenti untuk mendapatkan bau selut yang boleh mengingatkan aku pada sawah aku dulu..tapi apa yang aku dapat bau tengik racun kimia...awat laa lagu nihh...



...terusan kat Tambun Tulang otw ke Arau..



..aku amik masa tiga minit je untuk berenti dan snap gambo nih..3 minit maknanya
aku dah ketinggalan 3 kilometer..cepat cepat ligan balikk...(tak ingat kampung apa)



....jambatan Kuala Kedah short cut ke Arau dari Aloq Staq..


..mai dari Jejawi otw semula ke Aloq Staq..badan dah belengaihh..


p/s : - ...takpa sambung lein plak nanti noo..

Tuesday, March 30, 2010

Thursday, March 25, 2010

…selagi masih ada nyawa..nafsu tetap di situ..

...Selagi kita hidup selagi itulah nafsu tak akan luput dari dalam diri..hatta orang yang dah nyawa nyawa ikan pun masih lagi bernafsu..walau dah tak de selera nak makan pun..masih lagi mahu terus hidup..itu pun dikira nafsu juga...

...Semasa kecil bebudak..nak sangat cepat besar supaya boleh campur dengan bebudak yang lebih dewasa..leh ikat key kat peha,pakai dengree boot cut,pakai Kickers..supaya akan dipanggil anak teruna atau anak dara..kembang je dada bila kena puji.."Anak kau tu?Oo dah besar panjang yee..dah boleh buat menantu pun"..nafsu tu..

..semasa muda belia..nafsu tak sama dengan nafsu orang yang dah kalo kereta tu kira dah nak kena over haul..sebab masa muda semuanya masih segar masih fresh..ingin berkereta besar,ingin bergaya cantik dengan pakaian yang mahal2,ingin punya pacar yang genit2,ganteng2 (apekehal aku yang getik dengan PATI ni nak meniru cakap mereka)dan lagi ingin makan yang sedap sedap – spaghetti,lamb chop..ke rubber stamp chop..tah apa apa le lagi..semua nak yang elok elok aje..heem..nafsu..

..tapi kan bila dah beralih umur,selera pun mengendur..adrenalin ngan metabolism pun dah menurun sama je dengan kulit yang makin mengecut..bila dah camtu mau tak mau..kena le layan nafsu setakat yang termampu jee..he hee..ade je alasannya..ishhh dah tua segan itu segan ini..dah tak match dengan umur nih..pun begitu dalam hati masih lagi terlonjak terkinja nak jadi muda balik..nafsu lagii..hemm..ada pulak tu..dengar lagi muzik berat huha huha sambil layan dengan penuh feel..hehe nafsu laagggiii..sapa tu?Aku laa..ha haa..tapi nafsu aku idak songsang beb..ha haee..


p/s: - Nafsu..elok jangan dilayan sangat,cukup setakat keperluan..tapi kalo diikut kemahuan..hummm ini yang payah nihh..

Thursday, March 18, 2010

...Hidup Penuh Ranjau...Namun Bersyukurlah...

..Minggu lepas aku,family dan mak kerumah kenduri kahwin di Lekir…aku usahakan jugak untuk memenuhi undangan ini dari saudar a sebelah mak aku…ye laa kalo tak dibuat begitu memang tak merasa…setelah 2 minggu berturut aku ke Alor Setar…Bukan jemu dengan kerja tapi kot kerja tu yang dah jemu dengan aku..hehe..Selepas makan,solat zuhur di mesjid depan rumah pengantin…kami bergerak pula ke Taiping…hummm nampaknya tak cuti dari memandu gak le aku minggu ni..Lekir – Taiping…jauh tu..aku tak amik pot berapa kilometer jika tidak lagi terasa jauhnya…so buat dek je..

…Rumah ketiga selepas rumah sepupu aku Abang Jan kami ke rumah Pak Cik Hamid & Mak Cik Minah adik abah aku… mereka mempunyai anak lelaki 3 orang dan perempuan 2 orang…4 orang darinya telah meninggal dunia pada umur yang muda bagi mereka yang dah berumur 50 – 60..heh nak buat lawak kee!.. ( anak yang paling tua meninggal pada umur 45 tahun beberapa bulan selepas adiknya pada tahun lepas)…Jadi tinggal le saorang saja lagi anak perempuan mereka..yang menjadi racun dan penawar ..bak kata Pak Cik Hamid aritu..

…seperti biasa Pak Cik Hamid yang suka bercerita akan kisah silam mengulang lagi ceritanya…dia berkata apa yang di alaminya sekarang adalah pembalasan dari Tuhan setelah derhaka terhadap ibu bapa pada usia muda beliau…anak anak beliau ada yang meninggal disebabkan keracunan ubat,muntah darah,kemalangan…dan ada yang ketika sedang tidur dengan puntung rokok yang masih bernyala dan membakar jari..

..."Aku cerita ni hangpa jangan nak jemu..bukan apa aku nak bagitau dan peringat jangan hangpa jadi atau buat kelaku macam aku bla bla bla”..katanya..mujur jugak aku tak pernah jemu pun..ye laa nasihat dan tauladan dari orang yang lebih tua...jika dilihat air muka mereka berdua nampak sangat akan kepayahan yang mereka alami..di samping dengan penyakit tiga serangkai yang telah lama dideritai...

...aku suka menziarahi akan orang yang semacam ini..tak kira le sapa pun..ye la bukan semua Mat Rock Kental cam aku ni tak mempunyai rasa sensitive..perghh..
...bukan apa, ianya akan membuat kita lebih kenal diri,insaf,kasihan dan bersyukur dengan apa yang kita ada..dan yang lebih penting tak lupa rumput di bumi...jika kita kata kita susah ada orang lain yang lebih susah..jika kata kita sakit ada orang lain yang lebih teruk sakitnya…itu semua dugaan..setiap apa yang berlaku mesti ada hikmahnya yang tidak kita ketahui…itu juga menandakan Tuhan ingat dan sayang akan kita..apa yang perlu,jangan kita berburuk sangka dengan Tuhan..bersyukurlah...

...Jadi aku nak peringatkan lagi diri aku anak2 dan siapa siapa laakan..sayangi dan hormati lah ibu ayah kita,lagi lagi ketika mereka masih ada..sedari kecil kita telah banyak menyusahkan mereka,dengan ibu yang bertarung nyawa untuk melahirkan..dengan ayah yang membanting tulang mencari rezeki untuk kita..bukan nya wang ringgit yang didambakan tetapi kasih sayang kita dan juga tingkah laku yang baik2 untuk tatapan mereka..itu dah cukup membahagiakan hati keduanya..sayangi diri sendiri dan juga keluarga..dari situ terdidik untuk kita juga menyanyangi orang lain di luar sana..tanpa rasa dengki,tanpa iri hati..bak satu ayat yang mengatakan..tidak sempurna iman sesaorang itu selagi beliau tidak menyanyangi saudara nya seperti menyanyangi diri sendiri..Maaf jika aku tersilap..

..setelah kami anak beranak menghabiskan teh O panas yang dicicah dengan biskut kering hingga tinggal piring je...kami pun minta diri..Insyaallah..aku akan cuba selalu menziarahi mereka lagi..salah satu sebab..aku dah lama takde abah..Salam..



p/s: - Taiping – Merupakan tempat yang paling kerap menerima hujan dalam Malaysia.Setiap petang pasti hujan – Dulu di pasar besar Taiping setiap petang orang akan berkumpul di depan sebuah jam untuk berjudi – teka arini hujan turun pukul berapa.Tapi la ni depa kata hujan pun dah jarang turun..hum what else?Air pollution..tak caye leh tanya ngan Taiping Metalers Hashim Pestilence dan Ein Brain Dead..

Thursday, March 11, 2010

..Depression...



Kenyataan Dr Pakar Psikiatri Dr Mohamad Fadzil,20% - 30% penduduk Malaysia adalah murung - Berita harian 24hb.Mei 1997.

Presiden GPMS Datuk Suhaimi Ibrahim berkata 60% guru tertekan - Berita Harian 1hb.April 1999.

...Ok kali ini aku nak kongsi sikit sesuatu yang lain dari kebiasaan..tapi biasa atau common atau koman kata orang kampong aku..yang berlaku di luar sana...aku nak cakap pasal penyakit kemurungan atau dalam omputehnya..depression...

...Kemurungan ialah penyakit biasa.Setiap 5 dari 100 orang akan mengalami kemurungan yang ketara dan selebihnya 5 dari 100 orang pula akan mengalami sakit kemurungan yang tidak begitu ketara dalam hidup mereka.Ini bereti 10% daripada populasi pernah dan akan mengalaminya.Kemurungan juga berkait rapat dengan beberapa lagi masaalah seperti anxiety,nervous,panic..maknanya jika kita mengalami salah satu dari apa yang dinyatakan tadi kita juga tidak mustahil akan turut menghadapi yang lainnya juga.Kerana ianya berada dalam satu circle...



..Kemurungan terdiri daripada banyak simtom fizikal dan psikologi yang menjadi petunjuk rawatan diperlukan :-
• hilang minat dan hidup tidak menentu/kekosongan
• tidak bersemangat dan motivasi,membuat sesuatu perkara atau mengambil keputusan menjadi amat sukar
• pening,sakit sakit dan rasa letih yang tidak dapat dijelaskan dan tanpa sebab
• Degupan jantung yang kencang serta sesak nafas (seperti serangan jantung)
• marah,mudah berang,terlalu sensitive,berasa tidak aman atau tenteram
• berat badan dan selera bertambah/berkurang
• terlebih tidur atau susah nak tidur
• hilang perasaan kasih sayang,tidak berkeinginan
• hilang keyakinan diri,mengelak untuk berjumpa dengan orang
• rasa tidak berguna,rasa bersalah yang melampau,sedih tanpa sebab,rasa tiada harapan atau putus asa.
• Rasa amat teruk pada sesuatau ketika tertentu khususnya di waktu pagi atau senja.



...Ini adalah tanda tanda biasa dan adalah petunjuk yang anda memerlukan bantuan dan rawatan sepatutnya.Ubatan tidak akan menghilangkan masaalah hidup cuma ia akan membuat pesakit rasa lebih positif dan lebih bersedia untuk berhadapan dengan keperitan dalam hidupnya...

Apa yang menyebabkan sakit kemurungan?

..Sesiapa saja korang atau aku boleh mengidapi penyakit kemurungan tanpa sebarang sebab seumpama mengidap penyakit penyakit lain.Tetapi ada kalanya disebabkan oleh sebab sebab yang nyata.Contohnya ia munkin reaksi terhadap penyakit fizikal,penyakit atau kematian saudara mara,tekanan hidup,beban kerja,hilang pekerjaan,masaalah perhubungan,masaalah kewangan mau pun masaalah keluarga.Perkara yang perlu dihadapi oleh semua orang,tetapi apabila sesaoarang mengalami penyakit kemurungan,reaksi mereka terhadap semua perkara ini menjadi terlampau tertekan dan terlebih dari sepatutnya...

..Apabila berlaku kemurungan/stress,terdapat perubahan dalam fungsi otak.Akibatnya ialah berlaku kekurangan sejenis cecair kimia di dalam otak atau neurotransmitter yang dipanggil hormone serotonin (hormone penenang) dan diatasi pula oleh hormone cortisol (hormone murung).Kekurangan hormone serotonin inilah yang disyaki menjadi punca penyakit kemurungan.Sesetengah orang hanya mengalami satu atau dua episode kemurungan dlm hidup mereka.Tetapi adalah amat malang sekali bagi mereka yang mengalami 3 kali atau lebih episode kemurungan kerana kemunkinan besar mereka akan terus mengalaminya di masa akan datang...



...Mereka yang telah menghidapi penyakit kemurungan akan tahu betapa seriusnya episode kemurungan ini terhadap diri peribadi,kerja dan perhubungan .Malangnya pandangan masyarakat yang sering memandang serong akan pesakit ini menyebabkan mereka malu untuk berjumpa dengan doctor mahupun mengaku terhadap masaalah ini,ini antara sebab mengapa pesakit kemurungan di negara kita semakin bertambah tahun demi tahun selain dari di sebabkan masaalah peribadi dan juga kehidupan yang semakin konkrit.Justeru itu sokongan dari ubatan dan orang sekeliling dari segi moral amat amat memainkan peranan penting dalam proses penyembuhan pesakit kemurungan ini.Mereka jangan diketepi atau diasingkan dari kita dan kehidupan. Bagi pesakit yang tidak tegar persekitaran dan penerimaan positif dari masyarakat cukup untuk membantu dalam proses penyembuhan.Namun begitu peranan pakar psycatrist tak boleh dinafikan kerana penyakit ini boleh berulang bagi sesetengah individu,justeru mendapatkan rawatan yang betul dari mereka (doktor ) adalah perlu untuk mereka menentukan apakah jenis ubatan yang sesuai untuk diberikan.Selain dari kaunseling daripada doktor pelbagai lagi kaedah untuk menangani kemurungan akan diajar antaranya dengan berlatih teknik ‘deep breathing’...Meditasi,tai chi juga adalah baik...mendengar muzik juga adalah disarankan selain dari ambil sedikit masa untuk menyendiri dan banyakkan bertenang...

Makanan yang patut dielak oleh pengidap kemurungan

1) Minuman bercaffiene kopi,teh,Milo,Coke
2) Makanan tinggi lemak
3) Makanan tinggi gula.

Aktiviti yang boleh membantu untuk mendapatkan mood yang baik
1) Brisk walk
2) Berbual/Ketawa
3) Mendengar muzik
4) Membaca
5) Sembahyang tengah malam.
6) Rajin rajin le ke surau/masjid sambil menikmati suasananya (mendengar ceramah dll.)
7) Berzikir
8) Berdoa dan lain lain lagi bergantung kepada kegemaran individu itu sendiri.

Kumpulan Ubatan yang membantu proses penyembuhan
1) Prozac
2) Xanax
3) Dothiepin
4) Luvox
5) Prothaiden


Kesan sampingan dari ubatan yang diambil
1) Pada sesetengah individu symptom2 akan menjadi lebih teruk sebelum beransur2 kurang
2) Menggeletar
3) Kesukaran bercakap (terketar2)
4) Nervous
5) Terasa pening atau seperti mau pitam
6) Tekak/mulut berasa kering
7) Mata berpinar pinar dan lainlain lagi yang selalunya berlainan dari satu individu kepada individu yang lain.



...Bergantung juga kepada individu itu sendiri mana mana kumpulan ubat dan dos yang sesuai untuk diambil.Berbanding dengan terapi,makanan dan senaman,ubatan hanya boleh diambil dan di bawah pengawasan serta arahan doktor yang bertauliah sahaja,jangan kita nak memandai mandai “self medication “konon...Haaa apa apa hal aku tak nak bertanggungjawab...adios...

Wednesday, March 3, 2010

..ikan o ikan mengapa engko mahal..

Ho ho peniaga peniaga dah gempak naikkan harga ikan..dengan alasan kononnya ikan kurang, takde stock!Tapi yang lebihnya sebab depa protes kat gomen..mengikut teori dalam meniaga ni sesuatu barang yang mempunyai demand yang tinggi akan mengalami kenaikan harga..ni semua teori yang diajar oleh Yahudi pada kita laa..yang depa tau untung,untung dan untung saja rugi sikit pun takleh walau pun ‘on paper’ je..jadi yang nak tanggung rugi dan kesan dari kenaikan tu semua sapa?Kita la sapa lagi..

..Tapi bagi aku kita punya banyak alternative bagi mengantikan ikan yang kaya dengan protein ni..untuk protein harian kita boleh ganti dengan tauhu,tempe,telor ke(tapi jangan lak ko hayun tiap hari – sebiji telor ayam mengambil masa tiga hari untuk dijana dalam tubuh..betul ke ayat aku nih??Dan jangan makan lebih dari tiga biji dalam seminggu)tak pun bagi yang tak leh makan nasi tanpa lauk..leh je ganti dengan daging atu pun ayam..protien jugak… ok le tuu..alaa kita makan untuk hidup bukan nya hidup untuk makan..tak ruginya makan kalo tanpa ikan..eh tapi kalo rajin dan ada ruang kat umah leh jugak bela ikan keli ke atau ikan apa apa ke cam jiran kat umah aku tu…ok ape..Bagi yang kaki pancing haa ni le peluang untuk bagi alasan pada bini kat umah pada hujung minggu..nak jimat belanja konon..he hee..ikut suka korang lahhh..

p/s: aku dah lama gantung pancing..dah pencen..

Monday, March 1, 2010

Al Fatihah...Syafia Humairah...





Ketika kita masih lagi berada dalam marah ,geram dan sedih dengan kes buang dan bakar bayi..tetiba kita dikejutkan sekali lagi dengan kes deraan maut terhadap adik Syafia Humairah yang begitu sadis..apakah manusia kini telah hilang rasa kasih sayang dan belas kasihan?Aku pun tak tau..punya hati apakah mereka?..Sedangkan binatang pun tau erti kasih sayang?Lebihnya manusia mempunyai akal berbanding haiwan yang tak punya itu melainkan nafsu..tapi itu juga tidak menjamin mereka dari tidak bertindak di luar batasan..

..Bacul kata aku pada pelaku berkenaan..kerana hanya berani melepaskan amarah kepada insan yang tak mampu melawan…wajarkah mereka ini dipanggil binatang atau apa saja kerana tidak bersikap seperti manusia?..itu pun tidak layak bagi mereka..jika tidak apa gelaran yang patut diberi?

..Apakah selepas ini kita akan mendengar lagi kes yang seumpama?Aku kata semestinya..selagi dunia belum kiamat..Nampaknya pihak berkenaan perlu untuk menggubal atau meminda undang undang sedia ada demi untuk mengurangkan kes..namun untuk menghentikannya…sori..tak boleh kata aku..Cerita yang tersiar hanyalah sekelumit dari apa yang sebenarnya berlaku..tentu lebih banyak lagi kes kes tidak diketahui umum di luar sana..

Al Fatihah untuk mu Shafiah …aku & korang juga punya anak anak..


p/s :- aku tulis entri ini sambil dengar 'Rainbow Eyes'(Ronnie James Dio)

Tuesday, February 23, 2010

...Cerita Ceriti 1..

Cerita..lepas antar Ashraf dan Firdaus ke rumah Che Gu Bob “free lance” untuk tution aku call Dr Jaspal dan bagitau nak jumpa dia..Jawabnyanya di hujung talian..You r welcome tapi can you manage that crowded pasar malam out there? O o ye tak ye jugak so aku basgitau lain x je la aku datang..sudahnya aku ke Tesco St 18 je untuk mencari atau menambah keperluan yang dah copoi..he hee..sebelum tu cam biasa aku akan singgah ke kedai buku yang ada di dalamnya..kalu tak membeli pun aku suka meninjau ninjau je..suka gak tengok buku atau majalah tu disusun kemas sebegitu rupa dengan motley colors tu..malam tadi aku mencari satu majalah muzik regular aku ******.Sorang staff kat situ berkata,"Pakcik suka sangat ye dengan majalah ni?dia yang kenal dengan anak sulong aku sebenarnya kebetulan selalu bertugas bila aku membeli majalah berkenaan di situ..so aku jawab "Dari 1st.issue sampai le sekarang dah takat pinggang ni hah memang tak pernah miss..kecuali kalo kat dalam nya ada band yang tak kena dengan taste pak cik atau menyampah..pak cik protes cara camtu je!jangan beli he hee.." "OO camtu pun ada gak ekk.."katanya lagi..aku menyambung ..."Ini majalah info bukan cam “Pelam”atau “Mediot”tu gossip gossip tak main laa..haa haa…"Beli ilmu boleh guna sampai bila bila tapi kalo beli gossip..??


Ceriti...Pagi tadi aku ke sebuah Hospital swasta kat Ipoh Garden..cam selalunya la pusing punya pusing punya pusing tak juga dapat petak parking yang sentiasa penuh..pantang je berenti menjerit le si Pak Guardnya punn..aduss terpikir gak aku kalo le yang datang tu dari gate belakang dan berada dalam kecemasan tak tau mana nak tuju..harus barangkali kot Pak Guard tu akan berkata Encik encik kalo mau mati tunggu dulu aa..lepas lu parking kereta baik baik belakang lu mau mati kalo pun tara apa…ish ishh..sudahnya aku park juga kat line kuning…sekejap je pun tak sampai lima minit..ye la idak kalo apahal?(Mujur gak ada member tunggu dalam kereta)

Wednesday, February 17, 2010

..cerita ceriti..

Malam makin larut,ubat presepsi dr Dr pakar Hospital Ipoh dah aku telan awal awal lagi dah..aku tak leh tidur ..ni tentu pasal caffeine yang aku teguk sampai 3 cawan ni tadi..aku terbaring atas tilam kat hall..bilik yang ada tu kira tempat salin baju je..katil?Katil pun jadi perhiasan je sbb kalu aku baring atasnya pun kaki aku terjulur gak..sebab terlebih panjang..katil cuma 5 kaki.. panjang aku pulak err ..tinggi aku pula 6 kaki.. hum nasib laa..pusing kiri tak kena kanan pun tak kena..haa apa yang patut kena..OO ya kena bangun balik nih...tapi aku nak buat apa?

....Heh baik aku layan dvd yang aku beli smalam tapi tak sempat nak tengok lagi tu..cita Lords Of Dogtown..yang kalu tak silap aku di produce pada 2005,ok gak,tapi cita ni aku rasa tak berapa sesuai ditonton oleh bebudak yang masih lagi tercari cari identity diri kecuali dengan guide kita yang tua nih....sebab jalan cerita ni banyak mengandungi unsur unsur perlakuan liar dan tidak bermoral bagi masyarakat dan budaya kita..cerita yang berdasarkan dari true story tentang anak2 muda yang tinggal di California..meminati dan melepaskan adrenalin tenaga muda mereka terhadap sukan extreme skateboard..Tony Alva,Stacy Peralta dan Jay Adams…satu lagenda..yang berjaya dalam bidang masing2 akhirnya..Dalam cerita ni aku amat minat dengan watak Jay yang mempunyai keluarga bermasaalah tapi aku rasa amat cool,berbanding dengan Tony yang kaki perempuan juga Stacy yang agak goyah pendiriannya..





…walaupun begitu banyak juga unsur2 positif yang boleh diambil kira seperti semangat yang tak mengenal erti gagal dan kalah,usaha yang berterusan dan semangat setia kawan dan ini juga lah yang membuatkan aku suka dengan cerita ini..kerana bukan senang nak cari kawan atau sahabat yang setia,yang sanggup susah senang bersama..rahsia kau rahsia aku begitulah sebaliknya sampai bila bila...Hatta adik beradik sendiri pun...jika berbeza je sikit cara berfikir,hahh!Kau kau,aku aku..sapa yang rugi?

...aku masa ketika sekolah menengah dulu..nak tengok wayang contohnya..

Er kau ada duit tak?
Ada tapi tak cukup..
Ok kita ada berempat..mari tong tong sorang sikit bagi cukup..

..Dan kalo masih gak tak cukup..yo tak yah g takpe ..asal jangan ada kawan yang tertinggal..begitu jugak le..rokok sebatang boleh dikongsi beramai..tea ais sebungkus kongsi berlima..apa pun tak pe no hal..tinggal di rumah bujang dulu pun sama gak..one for all..all for one..tapi idak le dalam semua hal..tak kan le nak berak pun kongsi satu jamban dua orang...itu dah lain ceritanya tuu..he hee..

..bersahabat atau berkawan bagi aku biar sampai mati..ikhlas,tulus,jujur itu teras utamanya..duit?OO bukannya...walau aku tak nafikan dengan duit boleh beli kawan..beli pengundi dah almaklumlahkan?..tapi..jujur ke?ikhlas ke?kalo dah camtu?Huhh!!

..Humm aku rasa ini lah antara cerita yang boleh aku tengok sampai habis..yang lain tu banyak yang tengok aku balik…pasni aku nak cari Romper Stomper..cerita pasal skin head..ganas gak nihh..Eddie Gerhana Ska Cinta pernah cakap yang dia dulu amat terpengaruh ngan filem nih hingga dia juga..terbabas jap..he hee..

Wednesday, February 10, 2010

..aku mau terus hidup..



Darah merah bercampur habuk karat
Mengalir deras di pentas usang
Soldadu tua meratap hiba
Demi hilangnya semangat,demi hilangnya maruah,demi hilang nya segala…
Terus mencari di manakah penyudah segala duka
Apa yang dapat hanya hati yang terluka..hasil cetusan segala dosa..
Terus menghirup debu palsu
Terus menghembus asap pilu..
Perjuangan jalan terus..

Monday, February 8, 2010

..Lelaki Melayu bermasaalah?

Sudah menjadi tabiat aku selalunya,kalau tak bawa pinggan naik ke opis tapau je nasi untuk makan tengahari..sambil menyuap boleh dengar lagu..dan aku cukup suka membaca apa saja yang tertulis di atas kertas pembungkus nasi aku itu..baru baru ini sedang aku menyuap dan membaca..ada satu artikel yang agak menyentuh hati aku..bukan sedih..tapi bengkak!..ianya mengenai saorang pembaca yang menghantar pendapat pada satu ruangan forum..katanya lelaki melayu bermasaalah..tidak menghargai dan tidak menghormati wanita..ye ke..?hemm ok..

...Namun sedarkah penulis berkenaan yang masaalah berkenaan bukan sahaja dialami oleh lelaki melayu namun bagi kaum lain juga mengalami masaalah yang sama dan yang lebih jelas lagi kaum wanita juga begitu.

...Beliau mengatakan tinggal di luar negara selama dua tahun namun tidak barang seinci pun tubuhnya disentuh oleh lelaki asing.Tahukah penulis bahawa munkin lelaki lelaki asing berkenaan tidak berselera dengan beliau apalagi dengan sentimen anti asia atau kulit berwarna sejak dari dulu lagi.Tetapi cuba pula beliau jengok ke Planet Hollywood dan Hard Rock Café atau pun tempat lain di ibu kota betapa ramainya lelaki asing mengulam wanita wanita kita yang saya kira amat teruja jika dapat berdamping dengan mereka maka dengan sebab itulah kebanyakan artis Melayu kita pun banyak yang berkahwin dengan lelaki asing walaupun hanya untuk sekejap,apakah kerana mereka berpeleseran di tempat eklusif maka tindak tanduk mereka yang cemar masih lagi dianggap gentlemen atau menghargai wanita??

...aku mempunyai saorang kawan artis yang pernah merantau dan menetap di luar negara selama empat belas tahun dan dari pengalaman yang diceritakan beliau mendapati masyarakat mereka rata ratanya miskin jiwa dan moral baik lelaki mau pun wanita,yang tua mau pun yang muda banyak yang tidak beragama,sedangkan kita yang sejak lahir dan beragama pun tidak lepas dari melakukan perkara yang tidak baik (kesilapan) apatah lagi mereka..Jadi jangan lah penulis berkata atau memandang rendah dengan lelaki Melayu yang mana aku kira bapa atau abang penulis juga adalah orang Melayu,ianya saolah olah meludah ke langit juga.Kita telah lebih lima puluh tahun merdeka tetapi masih lagi ada raakyat yang mengagung2kan orang luar.Apakah penulis berkenaan ingin menunggu adanya orang asing berkulit putih atau berkulit hitam legam umpama gagak yang akan meminang beliau?Humm..sama sama kita tunggu..

Monday, February 1, 2010

..MeLayuu..

Aku ke Langkap pada Sabtu lepas,sebelum tu singgah di pekan Gopeng untuk minum pagi, dari malam tadi aku dah plan.Aku dan Hafiz masuk satu gerai mamak di tepi jalan..duduk melangut dalam sepuluh minit pelayan yang ada cuma lalu lalang aku buat eye contact tapi tak menjadi sebab depa tak pandang aku pun..depa ingat aku tak ujud kot..tak pe la..aku angkat kening kat Hafiz..jom belah..Singgah plak kat Pekan Jeram masuk satu restoran ala ala mamak je signboardnya..masuk je...aku disapa saorang mamat..dengan snow cap,jeans dan boot cowboynya..gaya memang tak kalah..hehh..

Pelayan – Abang nak apa (patutnya kau panggil aku pakcik)
Aku – Tosei ada?
Pelayan – Untuk apa tu? Makan?
Aku – Ye laa..
Pelayan – (Dengan termangu mangu)..Entah cuba tanya dengan orang tu..
Sambil menuding jari kepada saorang lagi pelayan yang pakai apron..
..Selera aku langsung terlerai..nafsu aku lesu…apa dia ingat tosei tu apa?Kertas tissue?Atau benda hidup ada kaki ada tangan?Sudahnya aku pesan air suam aje..hancus satu Malaya..Munkin silap aku pun jugak tanya tosei kat restoran melayu (yang aku sangka restoran mamak)tapi yang mamat sekor ni pun apa ke hal tosei pun tak kenal?Lawak bodo ke ape?

..Sudahnya aku layan sendiri cedok bihun goreng dekat dengan kaunter..bihun yang tak ada walau sehelai rumput pun apatah lagi dengan sayuran sebagai perencahnya..aku pujuk diri sendiri..dah ini rezeki aku pagi ini jangan nak banyak songeh..bersyukur je lah..aku tak ingat nama restoran tu tapi rasanya elok je ditukar pada nama Restoran Memang MeLayu..punn..huhu…

Tuesday, January 26, 2010

...Penutup 2009...

Hujung tahun aritu dapat le jugak aku kelapangan yang terpaksa dicuri untuk bersama keluarga..sebab selalunya hujung tahun schedule aku memang full..kekandang kenduri jiran sekampung pun aku tak dapat nak attend wakilkan wife aku je..aku terpaksa curi waktu ni antara lainnya sebab nak antar kakyong sambung balik study kat Uitm Shah Alam..jadinye la sambil menyelam minum air.. he hee..

..cam hari konvo aritu jugak le depa aku kerah bangun subuh2 lagi untuk bergerak..masa kali ni sharp..ha aa..ini le yang aku mau..solat subuh di pekan Tapah, terjumpa kenalan yang bersolat di situ dan beliau berulang alik ke Green Town Ipoh untuk bekerja..sejak hampir 20 tahun..fuyoo aku rasa le kan, kalu le hidup sign board kat tepi jalan tu pun mesti dah kenal sangat dengan dia nih..he hee..

..sampai KL aku terus contact Shafiq dari Frago Impex kerana aku tak tau venue opis depa,kat Setapak,aku tunggu tepi jalan anak sedara dia Bakar datang amik..lebih 10 tahun kami berurusan dan tidak pernah pun bertemu hanya menjalin hubungan melaui,fax,email dan talipon sahaja..semua berasaskan percaya atas percaya sahaja…alhamdulillah semua berjalan dengan baik..bila berdepan ni saja aku provoke dia dengan berbahasa Melayu..perghh mamat Pakistan ni tak tau cakap melayu sepatah haram pun rupanya Zafar bos depa pun camtu jugak..tapi bahasa bukan le penghalang untuk mereka bermastautin dan mencari makan di sini..selesai semua urusan aku bergerak..

..Dalam hati aku bertekad kali ini aku mesti gak pergi ke Galeri Senilukis Negara,yang last sekali aku pergi pun masa kakyong kecil sangat lagi,masa tu pun Galeri tu bertempat depan Railway Station, dekat je..turun keretapi terus menyeberang jalan dan layannn…

...Di Galeri ini habis le bangunan tiga tingkat dengan tujuh galeri tu kami hayun..anak anak aku pun suka..masuk je aku terus ke kaunter dan mengisi buku pelawat sambil bertanya..encik kat sini boleh amik gamber ke?Oh kat dalam tak leh kalo kat luar ni boleh lee…Adusss aku tersenyum pahit…Apa nak kata..sempat jugak le aku menghayati hasil kerja Kamal Sabran dengan ‘Lumpur’nya..hummm baguss…


...Pak Guard ni pun nak enter frame gak..he hee yo nye laa..



















…Habis sini kami bergerak ke satu lagi lokasi yang juga sedang mengadakan pameran ‘21st.Century Monoloque From Raja Azhar.,Galeri Patronas…Turun je van aku rasa macam ada je yang tak kena dengan Nike Presto aku..jalan dalam sepuluh langkah..ahh aku patah balik ke van ..kena play safe,tukar je dengan slipar ZARA..he he selesa sangat..masuk je tetiba security guard tu tegur..Excuse me Sir no video please!..Aku jawab ‘O o what a big ooppss!Sorry..Ni semua pasal terrorist le ni..takut gamaknya depa,jika aku amik gambar supaya senang nak atur strategi konon..ate muka aku ni ade ke macam muka terrorist…

…sayang kat KLCC ni ramai pengunjung tapi kat Galeri ni boleh di kira dengan jari selain dari family aku ada le 2 – 3,orang pelancong Jepun rasanya..aku kata rugi kalu tak masuk,tengok dan menghayati hasil seni yang dipamerkan..free plak tuu..perghh..Abis tu kami lunch kat MD je.. aku layan je mee sizzling…




..makan time..yum yumm..


...nampak macam sedap jee..tapi memang tak sedap...


..aku suka tengok benda benda camni..


...ok ape...


...huargh huargh..lepas geramm..he eh!










..dapat gambar ini je pun jadi laa..

…Lepas tu tak kemana pun lagi, hari pun dah lewat petang,staff Hotel dah 2 x call nak confirm bila aku nak check in,tengahari tadi pun aku kata nak masuk lewat..lepas mandi aku ajak depa bergerak ..aku ke Kedai Jaei Sil Khannaz (apa ada pada nama kan Jaei he he) di Campbell..Jaie ni kalo nak jumpa dia sebelah petang sampai malam ada le dia..member dia bagitau kat aku last week depa naik Ipoh dengan Adek Necrotic Chaos dan Azmaniaq Langsuyr..Jadam kawin..ahah tekejutz gak aku..he hee..sembang lebih kurang sambil beli stuff sikit ..kami bergerak ke lain tempat sambil cari pot untuk makan..lepas makan jalan2 lagi..aku saja saja tanya soalan skema kat anak aku nak ke Dataran?sambut tahun baru?ha haa..Ghee tak payah lee..kata depa..he ehe elok sangat le kata aku..shopping itu ini aku ushar gak kasut untuk reward diri sendiri,banyak yang buat offer Year End Sales le katakan tapi yang aku berkenan size plak abis..sudahnya back pack Deuter je untuk aku..ehekk..badan dah letih apa lagi terus balik hotel…tengah tidur aku di kejutkan dengan letupan bunga api kat KLCC..Humm berapa banyak le duit yang diperhabiskan dan berapa tong le agaknya jika di kira arak di kota KL ni yang diteguk oleh warga yang meraikan tahun baru 2010..hum lantak ko laa nak meletup ke,kaki ke atas kepala kebawah ke apa kisah dek aku, aku terus sambung tidur..tidur malam ni rasa sangat nyenyak..munkin sebab aku letih sangat kot…zzzzzz!!!


..Jaei suka tengok Hafiz pakai Tshirt band dia Sil Khanazzzzz..!!!


....laa aiihh dia kontrol macho la plakk..


..bangun pagi…breakfast kat coffe house…agak matahari dah meninggi..bergerak ke CM, satu venue wajib aku tiap kali turun KL dulu..pun dah 2 tahun aku tak ke KL sebenarnya…last turun pun masa Rock The World 7...Betul lah cakap cakap orang CM tak macam dulu..persekitaran,dalamannya..barang yang dijual walau pun banyak yang berunsur seni,tapi bukan hasil dari negeri kita banyak yang dibawa dari luar ...persekitaran luarnya pulak menyakitkan mata yang memandang..sekejap aku terasa berada di bumi Bandung..ramai sangat mamat2 berambut gondrong melepak..aduss nak aje aku snap kamera untuk aku masukkan gambar mereka di sini tapi,memandang mereka pun menakutkan aku apa tah lagi nak amik gambar..hisshh..Jengok jengok gak kot ada Nan Blues ngan Meor sedang berbusking,tak de la pulak..Saja saja aku bawa anak aku ke Petaling Street untuk window shopping dan nak tengok beza dulu dan sekarang..la ni peniaganya pun banyak terdiri dari bangsa asing..mat salleh pun ada siap promote jam imitation kat aku plak lagi..huh!Makan gaji dengan tokey le kot..pastu lama lama depa lak yang jadi tokey..tengok je la macam kebanyakan pelarian Kemboja tu..la ni kalo meniaga depa memang top..masa aku berniaga pasar malam dulu tapak meniaga tu dah macam depa yang punya ,sombong..plak tuu...kalo boleh depa tak nak bersebelahan dengan melayu Malaysia nak melayu Kemboja cam depa gak..tak sedar yang depa pun mai menumpang..






..la ni nak cari melayu cam aku pun susah kat sini..




...aku suka tengok warna biru..anything..


..sudahnya snap gambo sendiri he hee..












..abang ni mengingatkan aku pada pemain gitar buta..Jose Feliciano..Angela do you really love me or this is a game you play..can l beleive the tender words you say..la la la laa..





….Habiss..kami terus bertolak ke wisma MAIS di seksen 3 Shah Alam untuk register masuk hostel dan hantar barang kakyong,kat situ ada kedai Golf aku amik masa untuk cari topi..memang dulu hobi aku simpan topi,tapi la ni banyak yang tah kemana letaknya pun..he he sambar PING..kat Ipoh tak jumpa brand ni...selepas ke Plaza Alam Central…terus ke hotel di seksyen 7.

...Malam takde watpe lepas solat Isya aku ajak depa ke uptown di sek 24..kat sini baru le kepala aku rasa lega sikit dan seronok walau ramai manusia sebab kiri,kanan,depan,belakang aku semuanya berbangsa melayu atau pun bermuka melayu tempatan..baru terasa berada di negara sendiri..ha haa...jadilah membeli itu ini nya serba sedikit..sebelum dalam hujan lebat kami beransur pulang ke hotel..




..aku yang nampak sangat kepenatan..mata pun dah merah..he hee..dok mengadap depa yang sedang makan..time tido dah ni wehh..

…Esok pagi pagi dah bangun dan bersiap ke UItm bagi urusan pendaftaran kemasukan,tak amik masa yang begitu lama semua lancar je..alih alih kakyong dapat tinggal di dalam bersama dengan Odd dan mereka berdua dapat tinggal satu bilik plak lagi..ha haa..so aku pergi semula ke Hostel MAIS dan batalkan kemasukan di situ,dapat balik duit deposit separuh aje..tak pe laa tu..janji semua ok…


..bersama keluarga En Sahak di Uitm (Family Odd)

....lepas lunch kat A & W,peluk cium dan bersalaman..masa untuk pulang…tapi aku kena singgah ke USJ 12 dulu untuk selesaikan beberapa perkara dengan MI Med,rupanya mereka dah berpindah ke premis baru dalam sebulan ini..mujur gak dengan panduan sign board yang tak mengelirukan,tak macam di Ipoh..senang aje aku kesana…dah settle semua urusan kami pun berangkat balik ke Ipoh…

…aku drive pelan je dan dalam cuaca yang redup seredup ati aku yang sedih meninggalkan kakyong..sob .sob..adehh..tak pe ini semua pengorbanan jugak..tiap dari kita punya bahagian dan peranan yang mesti ditempuh dan dipenuhi..terasnya ialah usaha,doa,cekal,gigih dan sabar..selebihnya tawakal..