Total Pageviews

Wednesday, August 9, 2017

...Bila Kita Lebih Suci Dari Orang Lain...




...saja2 nak kongsi 2 cerita sewaktu lepas terawih dan zuhur Raya pertama baru baru ni...Lepas terawih seperti kebiasaan masjid kami ada menyediakan moreh...lepas terawih jugak jemaah akan bertahlil tapi aku dan kebanyakan yang lainnya selepas masing2 berdoa akan bersembang sesama kami di luar masjid sebelum balik...manakala budak2 yg tak ramai mana pun akan berpusu2 ke meja untuk makan buffet moreh, tapi tiap kali jugalah akan dimarahi oleh salah saorang jemaah,katanya kena tunggu org tua makan baru budak2 makan...

...Saya di saf kedua, manakala saorang yg berwajah China munkin muaalaf (bukan dari jemaah kampung kami)berada di saf pertama, tiba tiba beliau dicuit dan diarahkan untuk ke saf kedua bersama2 saya dan digantikan dengan seorang yang berserban dan berjubah...tampak jelas wajah beliau yg malu diperlakukan begitu - Dunia makin tua, begitu jugak dengan kita yg mana telah puluhan tahun berada dalam Islam tapi nampak gayanya Islam tidak masuk dalam hati kebanyakan dari kita...Di mana2 diskriminasi diamalkan opis, kampung, family, jugak dalam Masjid...


...Saya tak nampak apa masaalahnya jika budak2 makan lebih dulu dari orang tua...Rezeki masing2 beb...First come first serve...mengapa pulak budak2 mesti makan balance orang tua? Mengapa mesti ada double standard lebih lebih lagi dalam masjid...sambil mulut memarahi budak2 dan dalam masa yang sama kamu sendiri siap tapaw juadah sambil diperhatikan oleh isteri kamu dari jauh. ( Ini sebenarnya menonjolkan siapa diri kamu yang sebenarnya)


 ..Seperkara lagi apa masaalahnya jika siapa pun yang bersolat di saf pertama atau saf paling depan, tak kira la jika kau hanya dengan jeans dan tshirt je pun...asal saja datang lebih dulu sila kan...Rasanya 3rd.world mentality pun tak macam nih...Jangan salahkan budak2 maupun orang dewasa jika mereka tak mahu datang ke masjid...Antara sebabnya kerana perkara2 yg disebutkan di atas...Ini lah masaalahnya bilamana ramai di antara kita yang mempunyai sikap aku lebih mulia dari kamu... 

2 comments:

berteromber said...

biasa la bro...budaya holier than thou

Rafi said...

Bab budak2 tu kalo kt kampung aku pun sama bang.tapi bab saf tu mmg tak bole terima la..apa dia ingat pahala tu turun ikut saf ke.kadang tak paham jugak perangai org surau/masjid ni.teringat satu perkataan ni "islam are perfect,muslim not perfect"