Total Pageviews

Tuesday, June 20, 2017

...Adap Dan Adat Berhari Raya...





...Setiap tahun menjelang Hari Raya ramai di antara kita yang berpusu pusu balik ke kampung halaman...Walau jauh macamana pun kita sedaya upaya akan balik untuk merayakannya bersama dengan ibu ayah jika mereka masih hidup atau pun dengan adik beradik lainnya...Semua ini telah menjadi budaya masyarakat Melayu Islam di Malaysia...


...Biasalah jika dah ramai banyak jugalah kerenahnya...Ketika inilah banyak perkara yang perlu kita jaga dan ambil kira...Bagi yang beraya di rumah mertua munkin tak sama dengan beraya di rumah sendiri namun  cuba gunakan peluang yang ada dengan enjoy sebaik munkin...



...Untuk mengekalkan suasana harmoni dalam menyambut Hari Raya rasa hormat dan menghargai orang lain perlu ada dalam diri...Begitu juga dalam hal kerjasama jangan biarkan orang lain saja yang bertungkus lumus di dapur serta melayan tetamu lebih lebih lagi jika ianya adalah rumah ibu ayah kamu sendiri...Jangan memilih dalam melayan tetamu yang datang santunilah mereka sebaiknya, infact kita semua sama je...Kalu yang berpangkat tu letak kan aje pangkat serta ego kamu tu di tepi jalan nak masuk ke kampung...Bila nak balik nanti boleh amik semula...Bagi yang merokok carilah port korang diluar rumah di tepi sungai, di bawah pokok untuk melempiaskan nafsu kamu itu..usah  jadikan orang lain yang tak merokok sebagai mangsa dengan  menyedut secondary smoke dari korang...Ingat pada kata kata
  Seek Respect Not Attention ... 



...Usahlah bermegah pada kereta dan dengan pakaian cantek, gelang besar Mami Jarum yang menyaluti badan..kerana bila mati van jenazah yang membawa kamu ke kubur dan hanya kain kafan Made In China yang membalut tubuh...tiada lagi bauan perfume Drakkar melainkan bau tengik kapur barus...Bila Allah memberi peluang kita kaya itu belum bereti Allah memuliakan kita...begitu juga jika Allah memberikan kemiskinan, kesusahan atau penyakit itu juga bukan bermakna Allah menghina kita, tetapi sebaliknya sedang menguji kita...Ujian Allah tidak akan menghina atau memuliakan kita..tetapi respons kita terhadap ujian itulah yang memuliakan atau sebaliknya...  

...Jangan suka bergossip sesama sendiri dan hal ini bukan hanya berlaku pada kaum perempuan saja...orang lelaki pun apa kurangnya...Sesia saja amalan yang dilakukan dalam Ramadhan kita cemari pada Hari Kemenangan...Dan yang paling utama ialah meraikan 'jiwa' ibu bapa ketika bersama...Bagi mereka wang ringgit bukan lah segalanya dan pulangnya anak cucu dengan 'membawa dan 'menunjukan' tingkah laku yang baik adalah merupakan satu hadiah besar yang cukup membahagiakan mereka...bahagia  pada mereka bukannya pada material...  



...Perlu kita ingat juga bahawa selepas Ramadhan masih ada lagi pelbagai cabaran yang perlu kita hadapi dalam bulan Syawal dan bulan bulan seterusnya...Mostly percentage berkait rapat dengan nafsu...Ye lah Nabi SAW pun ada bersabda: "Kita baru balik dari peperangan yang kecil kepada peperangan yang maha besar" Dan sambil Para Sahabat pun bertanya,"Peperangan apakah itu ya Rasulullah?" Jawab Baginda, "Perang melawan nafsu" (Riwayat Al Baihaqi)



...Ye lah selepas berpuasa kita beraya...di sana sini akan ada yang menganjurkan rumah terbuka...Ini salah satu 'perang' yang kita kena hadapi...Makan boleh tapi biar berpada pada...bagi saya ayatnya simple aje...Stay hungry and we could get more healthy!

Ok, Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin!


Mengajak orang lain berbuat baik bukan kerana kita sudah baik tetapi itulah cara untuk kita menjadi orang baik...

4 comments:

Rafi said...

Selamat bepuasa n selamat hari raya maaf zahir online bang.batin tak kira.heheh

WanBeruas said...

Hahaha sama2 kita bro...

berteromber said...

3,4 hari lagi ni...tapi tak kisah la....nak ucap juga SELAMAT HARI RAYA BRO... 0 - 0

WanBeruas said...

Selama Raya bro maaf zahir batin!