Total Pageviews

Tuesday, April 18, 2017

...Rojak Is My Favourite...




                         Rojak GreenTown (Ipoh)
...Jika ditanya tentang makanan luar rumah saya suka jika melabelkan rojak sebagai pilihan utama...Jangan ditanya mengapa..seperti juga saya tidak akan bertanya jika kamu kata kamu suka laksa, burger atau char kew teow...Hehhee..


...Di Pekan Beruas semasa saya kecil  ada sebuah gerai mamak di bazzar pekan itu yang menjual rojak..ok sebelum itu rojak dan pasembur ada sikit perbezaan dari segi penyedian dan juga rencahnya...Asalnya tidak saya ketahui tapi amat senonim dengan orang sebelah utara...Walau pun sebenarnya kita boleh dapat ianya diserata Malaysia ini dengan pelbagai versi...Rojak Mee, Rojak Daud (Kuala Perlis) Rojak Manjung (Sitiawan) Rojak Mastan Ghani (Teluk Intan) Rojak GreenTown (Ipoh) Rojak Ipoh Padang (Ipoh) Rojak Simpang Pulai (Ipoh) dan lain2 lagi dimerata tempat...


                             ...Mee Rojak Mastan Ghani...
...Bezanya rojak cara penyediaannya dengan diasingkan kuahnya...manakala pasembur dicampur sekali kesemuanya...Namun ketika ini untuk memudahkan penjual dan pembeli ianya dicampur saja dan dipanggil Rojak Pasembur...Jika bercampur dengan mee dipanggil rojak mee...


                                                           ...Rojak Manjung (Sitiawan)

...Suatu masa ketika baru berhijrah ke negeri Selangor dari pekan kecil Beruas...saya telah kesebuah restoran di Pekan Banting...macam biasa nak try macam mana rasanya  Rojak orang sini...Bila dihidangkan aje saya merungut dalam hati lain yang diminta lain pula diberi...Sudahnya saya bertegang leher dengan mamak itu yang berkeras dengan rojak yang kononya saya minta...Ye betul tetapi saya minta Rojak dan bukannya dicampur dengan mee...Akhirnya saorang Mak Cik yang bekerja sebagai pelayan memberitahu bahawa itulah Rojak bagi pemahaman mereka di situ...So takde pilihan saya makan jugak hingga habis licin pinggan...Hehehe...


...Sebenarnya bab makan yang berkait dengan nafsu ni kita sebagai manusia je yang suka mereka2 cipta
Itu sebabnya setiap hari jika kita rajin menjengok blog atau apa saja sumber dari internet pasti ada menu baru yang dicipta jika tidak pun diperbaiki disana sini...Hendaknya lagi time dekat nak bulan puasa nih...sedangkan ianya cuma sedap di mata dan lidah,lebih dari itu takde apa2 pun setelah kena telan dan lalu ikut kerongkong untuk ke perut...Hehehee...  





...Rojak Mydin Manjoi...RIP...

5 comments:

Rafi said...

Suka rojak mee ngan rojak buah je.heheh

deaf-angel said...

Rojak Buah - either gi pasar beli sengkuang, atau beli kat pasar Larkin JB
Rojak Pesembur - ni kot yang dipanggil kalau aku makan kat KL
Rojak KELING - ni rojak yang kita pilih sendiri ramuan nya di Singapore.

KELING bukan dirty word ye. KELING ialah nama tempat India datang dari India.
Mungkin ada sangka keling tu ialah bunyi loceng but nope.
India Educated zaman sekarang marah kita guna perkataan keling.
Tapi, ROJAK KELING tetap di hati.

berteromber said...

datang JB boleh try rojak asma pulak...

D'arsil said...

sedap aku pun suka rojak klu makan tepi jalan sambil pekena cendol

WanBeruas said...

Deaf - Rojak Buah + Sotong pun best!

Berteromber - Rojak Asma takpe jgn Asthma...Haha

D'arsil - Cendol tu memang dia pun lawan hehehe...Marbeles!