Total Pageviews

Monday, June 22, 2015

..Mulia Hati Ada di Mana2...



                                                ...Skru 1 inci yang ditarik keluar...

...Baru baru ini saya ke Pekan Kecil Gerik di Hulu Negeri Perak...Dimaklumkan yang Gerik ini suatu masa dulu amat terkenal dengan Ilmu Santau serta anasir komunis dari Parti Komunis Malaya yang mana turut menjadi laluan mereka untuk berulang alik ke Selatan Thailand...tapi itu dulu dan bukan itu yang menjadi topik omelan saya kali ini...Gerik sekarang telah jauh majunya berbanding dulu...Sudah ada KFC ada Pizza Hut juga Seven Eleven...Stesen bas besar, ada hotel yang cantek dengan harga yang menarik...pejabat pejabat kerajaan yang dibina baru (upgraded) selalunya faktor2  inilah yang menjadikan penyebab sesebuah tempat itu dikatakan maju...




...Setelah selesai berurusan pada sebelah malamnya keesokan paginya kami bersiap siap untuk
check out agak awal untuk balik semula ke Ipoh...Sebenarnya kami masih punya masa untuk balik pada malam itu jugak tapi saya lebih suka bermalam untuk mengelak pelbagai risiko di jalanan yang antaranya banyak dengan lori treler dan bas express...Selesai menaikkan semua barang saya perasan tayar depan sebelah kanan telah kempis sepenuhnya...Aihhh!! Saya menyuruh isteri dan anak untuk ke kedai mamak berdekatan untuk bersarapan manakala saya pula terus mencari kedai tayar...malang sekali hari Ahad tak banyak kedai yang buka termasuklah beberapa kedai tayar di pekan ini...Ke hulu hilir saya menapak sambil bertanya kepada orang ramai hingga saorang Apek memberitahu hanya ada sebuah kedai tayar dibuka pada hari Ahad cuma ianya agak jauh lebih kurang dua kilometer dari sini...Saya mengambil keputusan terus menapak kesana dengan perut yang masih kosong tapi terasa kenyang dek taanggungjawab yang mesti segera dilunaskan terlebih dulu....




...Tshirt yang saya pakai sudah lenjun dek peluh bilamana tiba tiba saorang anak muda rugged yang menunggang motor Yamaha LC 135 memberhentikan motornya sambil bertanya...Di pendekkan cerita anak muda tadi mengajak saya untuk membonceng dan mencari kedai berkenaan...Walhal sebenarnya dia juga sedang bergegas untuk ke kedai motor disebabkan tayar motor beliau juga sudah separuh pancit!! Ahhh saya jadi serba salah dan langsung menyuruh agar dia mendahulukan hal beliau...namun Alhamdullilah Tuhan telah menggerakkan hati anak muda ini untuk menolong saya dan kami terus menaiki motor dengan tayar hampir kempis sepenuhnya dan saya yang tak berhelmet...rupanya dia sendiri juga tidak mahir dengan pekan ini...setelah agak lama berlegar legar akhirnya  terjumpa juga dengan kedai tayar yang dicari tadi...




...Sebenarnya masih ramai dikalangan kita yang mempunyai hati 'manusia' yang tulus dan ikhlas terutama dalam hal bantu membantu dengan ikhlas berbanding dari mereka yang tidak mahu langsung meraih untung akhirat dengan pahala yang dijanjikan Tuhan, bukan saja kepada orang lain hatta kepada orang tua dan adik beradik sendiri...Nilai kemanusiaan, kasih sayang, tolong menolong bukan saja kepada manusia tetapi juga kepada lain lain makhluk Tuhan  seperti juga Iman perlu dipupuk dalam diri, keluarga, kawan kawan dan masyarakat dan yang paling penting semuanya dilakukan dengan ikhlas dan kerana Allah...maka dengan itu InShaAllah...Allah tidak akan lupa pada kita...You get what you give! 



...Jika pahala itu mampu dilihat saya percaya ramai di antara kita akan tamak atau pun berebut rebut untuk melakukan amal kebaikan...begitu jugalah dengan dosa jika nampak di mata kasar sekoyong koyong mengekori kemana saja pergi sudah tentunya kita tidak mau langsung untuk bersubahat apatahlagi berbuat maksiat...Pengajaran dari kisah ini mengingatkan kita bahawa rupa paras, pakaian serta gaya penampilan sesaorang bukan lah kaedahnya yang membolehkan kita melabel akan attitude sesaorang...Jelasnya isi takkan sama dengan kulit... 

5 comments:

deaf-angel said...

Setuju.

Janganlah impressed ngan pangkat, darjat, kereta, pakaian, brand jam ditangan, dan apa je la...


tapi impressed la ngan hati budi, kejujuran dan sifat rendah diri seseorang.

Rafi said...

Respek kat mamat tu.walaupun moto hampir pancit n tak berapa tahu jln area situ,tapi masih nak tolong..

Faith Craft said...

susah cari orang macam tu.... 2 hari lepas, semasa di jalanraya masa kat traffic light ada kes langgar lari.. apek jatuh atas tar x bleh bangun. Yang kita ni dah la dlm keta jalan seberang nu plak... dah turun sblah kaki tgk ada 2 org bdak muda pi. Kita biar la, kang kita plak salah tinggal keta tgh jalan. Rupanya bdak2 ni blank and blur... ada stigma apa ntah? apek punya la mngeliat tgh jalan.. depa nak pegang x pegang. pegang x pegang... punyalah lama.. last dia depa pi tolong angkat motor apek tu. apek tertiarap mengerang sakit... adoi! Akhirnya seorang lelaki bangsa cina datang papah apek tu ke tepi jalan.. apa punya orang ni?

faizal abd fathi said...

steady...boleh tahu siapa nama mamat tu....

WanBeruas said...

Faizal - Dalam keadaan kalut saya langsung terlupa untuk bertanya.Tapi saya percaya dek pertolongan beliau, satu hari pasti Tuhan akan lepaskan pula kesusahan yang dia alami...Aamiin...