Total Pageviews

Monday, October 14, 2013

...Tapak Warisan Dunia UNESCO Lembah Lenggong...



Kebanyakan dari kita telah mengetahui tentang sejarah Perak Man yang dijumpai dalam Gua Gunung Runtuh yang terletak di Daerah Hulu Perak pada tahun 1991 oleh kakitangan USM yang menjelajah serta menjalankan kajian tentang peninggalan sejarah ini...Namun selain dari itu masih ramai yang tidak tahu tentang ujudnya penemuan serta sejarah Perak Woman yang telah diexplore pada tahun 2004 di Gua Teluk Kelawar juga di Lembah Lenggong...Letaknya gua ini antara satu sama lain adalah 2 jam perjalanan dengan menggunakan tenaga empat kerat...Sebelum itu mari saya ceritakan serba sedikit tentang Lenggong ini...Terletak di daerah  Hulu Perak lebih kurang  45 minit perjalanan dari Pekan Kuala Kangsar dan 100 kilometer dari Ipoh...di tengah tengah perjalanan ke Gerik dan seterusnya ke pantai Timur melalui Jeli dan Kelantan...Dulu pernah ada teh jenama Teh Lenggong tapi tak pasti hanya sekadar nama atau memang benar benar tedapat ladang teh di sini...Baru baru ini telah diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia oleh pihak UNESCO...Begitu pun pembangunan daerah ini agak lembab.Product kampung yang terkenal adalah Ikan Pekasam yang memang tidak sah tidak dibeli jika ke daerah ini...Baru baru ini saya berpeluang melawat tapak Perak Woman serta gua gua yang terdapat di sekitarnya...Ok jom kita lihat apa yang ada di sini...   



 ....Merentasi denai untuk menuju ke kaki bukit batu kapur...



                       
                                                   ...semua masih dalam progress...


                                             ...di sinilah Perak Woman dijumpai...

 .




















                                                        ...cantek akar pokok nih...








                        ...dua orang tua yang tak mahu mengalah...Hahahaa..apade hal beb!

                                                             
                                                           ...Mula memanjat ke atas...




                          ...Tulisan asli/asal dari penghuni gua ini telah hilang/terpadam dek kerana tulisan                                            pelawat2 yang datang...Takde keja sesaja nak buat keja!


                                                  ...Pernah menjadi lokasi shooting filem...




                                                              ...Dalam Gua Kelambu...


...Dikatakan menyerupai pelamin..Hummm manyak la ko punya pelamin...




             ...Lubang ini muat untuk saya melepasinya...Cuma di satu tempat terkandas...
 Bahu tersangkut..Mujur jugak ada laluan lain...


                                                            ...Mula menuruni pula...










 ...Dimaklumkan oleh penunjuk arah sign board ini telah 4 kali ditukar...Dan setiap kali inilah yang              akan berlaku...Orang kita memang mahir dengan kerja2 'bertukang' ini...



 .


                                               ...ate moh le balik..apa dibuat tunggu lelama...

                                    





9 comments:

faizal abd fathi said...

cantik tempat dia... sayang banyak vandalism..

berteromber said...

menarik...baru tau keujudan tempat ni..

deaf-angel said...

more of these national geographic style reports in your blog please.
aku suka baca.

Rafi said...

Baru tau perak woman pun ada jumpa jugak..thanks for sharing bang..tapi tu la masalahnya,tangan diorang ni tak reti dok diam ada je benda yg nak di jahanamkan nya

gayour said...

hebat! gua jeles dengan lu dapat pegi tempat tu!

Faithcraft said...

sempoi gila tempat ni!! Pernah pi explore gua Wang Burma dah? ok la jgak. Dekat Wang Kelian.

WanBeruas said...

..Aku merasa pi takat Gua Kelam jaa aritu...

Adi Herman said...

Pernah tertengok pasal Perak Man di Majalah 3 suatu ketika dahulu...x ingat tahun bila...Perak Woman ni x tau pulak aku...Gua Niah yg mengambil masa 1 1/2 jam perjalanan dari tempat aku ni pun aku x pernah pergi lagi....sebabnya, hahaha entah la...mgkn malas kot.

WanBeruas said...

Aiseyy Adi lu kena pergi explore tuhh..Rugi tak pergi beb...