Total Pageviews

Thursday, August 20, 2015

...Unik Alam Ciptaan Nya...(Ulang)




...Aku suka mendengar bunyi petir dan guruh di langit..Juga melihat pelangi ketika gerimis...Bagi aku ianya amat unik dan cukup untuk memberitahu kita akan kekuasaan Allah yang ampunya alam ini...Alhamdullilah...


...Semasa kecil kami dilarang dari menunjuk pelangi dengan menggunakan jari tangan...Kecuali dengan hanya memuncungkan bibir kearahnya...Maka terjojol lah muncung masing2 ketika itu...Hilang langsung comel walaupun sebenarnya comot...


...Waktu petang selepas asar kami akan bermain layang layang di padang depan rumah dengan bantuan angin yang kencang..Awan usah cakap lah memang cantek dengan Stratocomulus,Altokomulus,Sirokomulus dan lainnya...Ada yang berupa bentuk binatang atau raksaksa dan kami kanak2 yang sememang penuh dengan imaginasi akan mereka2 cerita tentangnya...


...Selepas itu bila tiba waktu sebelum maghrib di atas padang kami suka duduk mengadap matahari jatuh...Kita semua tau betapa indahnya alam ketika itu dengan warna merah di kaki langit menerbitkan satu rasa yang susah untuk digambarkan..Subhanallah!!!...


...Ketika bercamping di Pantai Morib bersama team Pengakap sekolah kami menikmatinya di tepi pantai,begitu juga ketika tinggal di kaki Bukit Kledang...Sekarang pun jika bertugas ke Utara aku suka melaui jalan Tambun Tulang...Bayangkan lah melihat matahari jatuh waktu senja di tepian sawah...


...Tapi kini adakalanya bunyi guruh atau pun petir membuatkan aku berasa gelisah..Kerana ujan berserta angin sekarang berbeza berbanding dulu...Panas pun semakin terik hingga menggigit kulit badan dek penangan lapisan ozon yang semakin menipis...Suka atau tidak kita terpaksa melaluinya...kata orang berani buat berani lah tanggung...Kita tidak mampu mengekang dari tidak melakukan pembakaran terbuka..Kita tidak betah untuk menghalang kilang dari mengeluarkan asap beracun...Kita tidak layak untuk berkata Tidak!! Kepada mereka yang melakukan ujian nuklear!!! Astagfirlullah!!    

6 comments:

Dr. Bentara said...

hahaha bayangkan aku kena pi Korea masa depa sibuk nak berperang tu. Terpaksa le juga pergi sebab boss suruh. Alhamdulillah nothing happened.

faizal abd fathi said...

terpaksa menghadapinya sekarang kerana orang sekerdil kita tak berani nak suruh diorang hentikan semua tu

Adi Herman said...

Ada banyak beza nikmat alam pada zaman dahulu berbanding skrg...terlalu besar perbezaannya...seolah2 alam mulai enggan bersahabat dengan kita...erkkk mcm lagu Ebiet G Edi plak dah...

deaf-angel said...

Dulu aku kecik selalu bangun pagi cek matahari naik dari timur ke barat.
Aku takut kiamat

berteromber said...

Dulu dan sekarang mmg jauh berbeza....budak sekarang mana ada lagi main kat luar...

Rafi said...

Menikmati suasana sewaktu matahari terbenam memang menarik..