Total Pageviews

Wednesday, September 12, 2012

Merdeka 55 Tahun..



...31hb.Ogos 2012 dah lama tinggal..tapi bagi aku belum terlambat kalo nak sembang pasal Merdeka nih...Humm tahun ni aku tak bersemangat langsung nak nyambut Merdeka walau anak2 aku awal2 lagi dah pacak bendera depan rumah...Dan tahun ni aku rasa kempen untuk sambutannya amat over berbanding dengan yang sebelumnya...Bayangkanlah bukak je TV iklan Merdeka le yang muncul...Tayangan gambar Melayu pun balik2 Sarjan Hasan dengan Bukit Kepong...Kiranya dari dulu Sarjan Hasan tu idak le pencen2nye lagi...

...Tutup TV pasang radio IKIM kot nak dengar ceramah...Ate Radio IKIM pun ceramahnya pasal Merdeka jugak...Tengok balik Tv Tanyalah Ustazah..pun lagi mengesahkan Merdeka...Rasa2 lagu Tanggal 31 Ogos dari Sudirman tu kalo masuk billboard haruih dapat no satu..huhuu...

..Macam entri aku yang lepas2..aku tak kata kita dah Merdeka sepenuhnya..mana2 negara pun especially negara Dunia Ketiga atau negara2 membangun..tetap idak lagi merdeka..everything just on paper...Penjajah belah pun mereka tetap juga meninggalkan segala macam bendanya..bagi mentality bumi yang raayatnya pernah mereka jajah..Pengaruh,ideology,gaya hidup..sume itu kekal...Tapi dalam hal ini boleh jugak kita cakap dari konteks lain..Maksudnya kita meniru mereka sebenarnya...Play safe punya cakap...

....Jika diperhatikan sambutannya pada tahun ini lebih diaduk kan dengan kempen pilihanraya...Namun kalo tak dibuat pun tak boleh jugak kerana ini lah peluang dan ketika yang paling baik untuk pemerintah meraih serta menambat terus hati raakyat...aku lebih suka jika dalam kempen Merdeka ini penekanan diberi kepada betapa perlu kita mengekalkan kemakmuran,hormat menghormati sesama sendiri yang semua ini telah banyak terhakis dalam masyarakat berbanding dengan kata2 atau ingatan terhadap orang ramai tentang betapa banyak yang telah dilakukan oleh pemerintah seperti pemberian itu ini begitu begini...

...Namun apa saja kata2 dari siapa pun itu bukan soalnya..siapa pun berhak untuk menyatakan pendapat...Masing masing punya difinasi terhadap erti kemerdekaan itu sendiri..samaada merdeka jiwa maupun minda...

...Pemerintah juga berhak mendapatkan timbal balik dengan apa yang telah 'dilaburkan' selama ini...Jika mengkritik tidak seharusnya pulak dianggap pembangkang...kalo menyokong pula belum tentu mereka itu penyokong...Selamat Hari Kebangsaan 2012...


P/s:- Aku tak pernah ke Dataran DBI untuk apa2 sambutan pun...Tapi sambutan hari Malaysia tahun ni hendak jugak rasanya bawak famili kesitu...Last year ada FTG tahun nih entah apa le pulak..hehehee..

2 comments:

berteromber said...

cantik rumah yang kat depan tu...apakah rumah tuan punya blog pun camgitu?... :)

faizal abd fathi said...

Berteromber... kesitu pulak!!

kena pergi Dataran DBI...mana tahu Band luar lak...heheheh