Total Pageviews

Monday, August 23, 2010

..Show Must Go On...

...Semenjak dua menjak ni aku cukup malas nak menulis dengan pen..apa lagi bila dah menggunakan computer ni bertambah2 lagi le malasnya..salah satu sebabnya ialah bila dah siap menulis dan bila dibaca semula selalunya aku sendiri pun tak paham apa yang aku tulis..adusss..hal begini lebih parah/palat lagi kalo aku ke pejabat pos untuk mengepos parcel..kekadang kerani Pos itu pulak yang akan bertanya apa ke jadah bendanya yang aku tulis..adehh..aku minta maaf je le kat depa..bukan nye saja2 nak tulis cam tu tapi selalunye jika ditulis pelan2 atau betul2 hasilnya tulisan aku akan jadi macam tulisan budak darjah satu..hahaa lagi hampehh...

..Bukan itu yang nak aku cakap kali ini sebenarnya..Humm...bukan apa, semalam petang, sementara menunggu waktu berbuka aku terkenang semula bulan puasa beberapa tahun yang lepas..kerana waktu itu jika jam ini aku akan berniaga dekat bazzar Ramadhan..aku kata dekat sebab aku tak join depa yang berniaga disitu..aku buat hal sendiri2 je..lagipun apa yang aku jual tak sama dengan depa...Ye la menjual air dalam botol..dan bila dah dekat nak beraya aku juga menjual kerepek dan kacang2..lama dulu pun ada jugak jual bunga api..kadang2 aku bawa anak2 untuk menolong sama..bila tiba waktu berbuka selalunya tak sempat nak berbuka dirumah samaada kami berbuka dalam perjalanan balik atau aku akan membentangkan tikar plastic dan kami anak beranak akan sama2 berbuka di pasar malam,sebab selepas itu kami akan terus berniaga hingga pasar malam tutup…memang sayang untuk meninggalkan perkara yang dah biasa kita buat apatah lagi jika ianya menyeronokkan..tapi aku punya alasan sendiri kenapa tidak meneruskannya lagi..munkin dilain masa le pulak..

...Pengalaman berniaga ini mempunyai cabarannya yang tersendiri..berniaga lah apa pun..semua sudut perlu diambil kira...pelbagai..dan aku jugak cakap dari semua aspek..tak kira le berniaga kecil mau pun besar..tapi aku suka semua tu..untung,rugi,kena tipu,kena tikam,kena ugut,dikambing hitamkan..dan itu lah harga yang harus aku bayar...dalam suka ada juga duka..tapi aku apa pedulik..Selalu aku cakap pada diri sendiri jangan takut..just fight for your right!Rezeki bukan ditangan manusia,tapi di tangan Allah..yang penting kena berusaha,berdoa dan tawakal..Orang kata pengalaman tak boleh dijual beli..ye jugak..tapi itu dulu..la ni ada pengalaman yang boleh dijual dan dibeli..sekarang dimana mana boleh kita dapat antaranya dalam program motivasi,kursus perniagaan,out bound school dan lain lain..dan aku tak kata itu tak perlu atau tak bagus..Cuma bagi aku itu tak pure..sebab lebih pada teori hehee..berniaga ni sememangnya seronok..tambah lagi bila barang kita terjual..itu bermakna..masyukkk..hehe..idak kalo takan le ‘pusher’ tu sanggup menggadai nyawa menjual dadah iye tak..kalo dah untung pun berjuta2,apa pun depa sanggup..langsung tak kira halal haram...habis semua kasi redah..Tapi kita jangan le pulak nak buat camtu..rezeki biar le bersih..sikit takpe janji halal..Insyaallah ada berkatnya di situ..

..Aku pernah berniaga macam macam..ye la sejak kecik dah didedahkan..ikut mak jual cendol masa pilihanraya contohnya,aku ingat masa tu BN pakai logo kapal layar lagi..rasanya tahun 1969..maknanya umur aku baru lima tahun..kejap2 mintak nak minum..hehee..jual ais cream dan kacang kuda masa Maulud Nabi..emm apa lagi..aaa jual manggis,rambutan dan mempelam masa musim buah..masuk dalam beg palstik dan bawa ke sekolah..jual bunga api kat pasar ramadhan..dan macam macam lagi lah...

..Orang banyak cakap modal adalah no 1 jika nak berniaga..tapi aku kata minat,kepercayaan orang pada kita,usaha dan kemudian baru modal yang akan berjalan seiring dengan yang lain lain tadi..minat dan ada modal pun jika asyik kencing orang camana plak orang nak percaya dan terus berurusan dengan kita..lantak le ko usaha keras camana pun..sekali tipu orang tak percaya dahh..

..Dulu aku pernah juga diugut..yang mana mamat tu cakap akan ‘tolak’ aku hingga jatuh..tapi aku jawab..jika kau tolak aku..lain hari akan ada orang lain yang tolak engkau pulak...Sudah laa apa yang nak direbutkan pun,dunia ni bukan ke luas..Sendiri ada cara,ada akal,ada tulang empat kerat..guna dan usahalah sebaik munkin dan dengan cara yang berhemah dan yang paling penting..halal..last sekali..Show Must Go On..


p/s:- baru2 ni ada orang yang menggunakan nama aku untuk menipu dua orang kenalan..aku tak salahkan mereka sebab percaya pada orang itu..Cuma aku boleh cakap tak selamat orang yang “kencing”merata sebegitu...hentikan lah..kita hidup bukan menongkat dunia..

4 comments:

deaf_angel said...

iklan buka puasa tahun ni kat tv3 ada yang brader tu time buka kan, dia macam ngah phobia stress pasal dia kasi anak2 dia makan duit haram.

good one.

Abang Ben said...

memang banyak asam garam meniaga ni. Bukan semua orang boleh buat. Teruskan bro. Semoga diberkati Allah s.w.t.

WanBeruas said...

Deaf Angel - Sepatutnya iklan seumpama ini disiarkan sepanjang tahun demi untuk menyedar dan mendidik.Tapi something is better than nothingkan?

WanBeruas said...

Sam – Terima kasih Sheikh.Sesetengah manusia hubungan mereka dengan Allah cukup bagus dan terjaga.Namun hubungan dengan sesama manusia depa fail..Moga kita dijauhkan dari bersikap sebegitu dan moga segala usaha kita diberkati olehNya..Amin..