Total Pageviews

Thursday, June 12, 2014

...Tanpa Cinta...Alam Mula Menolak Kita...




...Bahang panas telah mula terasa, di mana mana orang bersungut hujan pun tidak menentu adakala kerap ada masanya langsung berminggu tidak menimpa bumi..Jika turun pun bersama dengan angin kencang yang menumbangkan pokok2 besar serta banjir kilat sama...Bagi nelayan cuaca buruk menandakan mereka tidak dapat turun ke laut samalah halnya dengan penoreh getah dan peniaga peniaga yang berkonsepkan nomad yakni peniaga Pasar Malam... Ada yang beranggapan ini petanda bulan puasa yang hampir tiba tidak lama lagi yang sebenarnya lebih  merupakan  Fenomena Al Nino...Namun saya kira itu bukan penyebab utamanya fenomena cuaca yang seakan 'marah' pada dunia dan penghuninya...Pastinya ada sebab musabab yang lebih besar mengapa semua ini terjadi...Baru baru ini beberapa kampung di Daerah Kampar Perak mengalami banjir kilat begitu juga pada hari yang sama turut berlaku di UIA Gombak serta MRR 2 selain tanah runtuh yang berlaku di beberapa tempat lagi...Ini sebenarnya bukan hanya berlaku di negara kita tapi seluruh dunia mengalaminya...


...Baru baru ini setelah agak lama tidak menungkah ke Tanah Tinggi Cameron bilamana termakan pujuk anak anak saya gagahi juga hati dan kederat ini untuk kesana semula...Terus terang saya katakan sebab utama yang membuatkan hati menjadi tawar adalah kerana sedih dan sakit hati melihat alam yang dipunahkan oleh manusia yang tiada rasa belas melainkan hanya nafsu tamak yang tidak pernah cukup dengan apa yang ada di Tanah Tinggi itu..Memang benar seperti ungkapan atau sabda Nabi SAW bahawa manusia jika diberikan dua lembah emas mereka akan tetap mencari yang selain nya untuk menambah lagi apa yang ada...(lebih kurang begitulah ayatnya)...








...Sepanjang jalan saya hanya menumpukan perhatian dengan pemaduan tanpa mengambil kisah atau melihat2 sekeliling seperti kebiasaan kerana itu semua hanya akan menambah rasa kesal di hati...Sampai di Tanah Rata (Memang dah kena rata dek traktor) kami membentang tikar di bawah pokok Rhu untuk lepak lepak seperti kebiasan jika kesini sambil membuka bekalan...Setelah makan tiba tiba hujan turun dengan lebat...Kami bergegas ke atas bukit yang menempatkan Masjid Abu Bakar sementelah waktu Zohor pun sudah menjengah...Selepas solat kami ambil masa berehat di  dalam Masjid sambil menunggu hujan teduh...Alhamdullilah dengan hujan yang sebegitu lebat kami dapat kembali merasa kedinginan cuaca Cameron yang sebenarnya tidak lagi dingin seperti dulu dulu...Saorang sahabat yang pernah bekerja di sini pada tahun 80an memberitahu yang beliau cuma mandi seminggu sekali di sini kerana tidak tahan dengan suhu  yang terlalu sejuk hinggakan berasap ketika membuka paip air... Sejuk amat sejuk katanya...



                                                            ...halwa telinga ketika memandu...

...Tapi bak kata Dato' SM Salim itu semua dulu dan bukan lagi seperti mana sekarang...Pertama kali kesini saya memakai jaket kulit..Kali kedua selepas itu jaket kulit yang dipakai mampu membuatkan saya berpeluh...Ye betul inilah yang berlaku di Cameron Highland sekarang...Tiada yang istimewa jika mahu melihat keindahan alam serta gunung ganang di Banjaran Titiwangsa ini lagi...Cameron Highland sudah amat tercemar serinya, telah hilang dinginnya dengan bukit bukau yang gondol dengan sampah sarap dibuang merata2 di samping bangsa asing yang ramai bekerja di sana...Semua itu menyakitkan mata...Keindahan, ketenangan  Cameron hanyalah kisah kelmarin....Saya tidak pasti apakah  ini juga berlaku kepada lain lain Tanah Tinggi di negara ini...Bagaimana dengan Gunung Kinabalu, Frasier Hill, Bukit Larut...Genting Highland ketika pertama kali menjejak kaki di sana memang sejuk..Tapi ketika itu pembangunan nya amat minimal berbanding sekarang...Namun apa yang boleh saya katakan sekarang kita boleh melihat sayup sayup di kejauhan Bandaraya di Tengah Belantara (Genting Highland) ketika memandu di Lebuhraya Utara - Selatan (Berhampiran Tg Malim)...


      ...Suka saya untuk berkongsi beberapa gambar yang sejuk mata memandang ketika di sana...

































                                                 ...Terasa macam kat Siam le pulak...







                                            ...Peluang yang ada jangan disiakan...Huhuu...








                                                  ...Lepas solat..tunggu hujan reda...





                                 ....Arghhh@!!! Pemandangan yang tak mahu tapi terlihat jugak!...







...Suatu masa dulu saya pernah meredah banjir kilat ketika pulang untuk berhari raya di Batu Gajah...Pengalaman yang tidak pernah dilalui sebelumnya dan ketika itu sungguh menakutkan kerana kereta saya nyaris2 dibawa air yang mengalir deras dari sebelah kiri jalan...Ada dua punca utama setahu saya selain hujan lebat sistem pengaliran air yang gagal berfungsi dengan baik...Parit yang hanya layak dipanggil sebagai longkang sedangkan ianya berhampiran RPT (Rancangan Perkampungan Tersusun) yang jelasnya tidak tersusun... Mujur saya terlepas namun lebih kurang 50 meter kereta saya langsung tidak dapat bergerak setelah injin dimasuki air...Saya terpaksa menunda kebengkel keesokan harinya...Dan ini semua membuatkan budget saya tergeliat untuk bulan itu...Bencana alam mampu membuat kita menanggung kerugian dan ia bergantung pada tahap mana kerosakan dan kemusnahan yang dialami...Bagi mana mana negara yang mengalaminya ia memberi kesan terhadap rakyatnya dari segi sosial, ekonomi, psikologi dan pelbagai lagi yang mana memerlukan peruntukan kewangan yang banyak bagi menanganinya...Justeru ada yang terpaksa meminta bantuan dari dunia luar...












           ...Produk Orang Asli yang terdapat di laluan dari Simpang Pulai Ke Cameron Highland...


...Kita tidak seharusnya  menyalahkan fenomena alam jika berlakunya tanah runtuh , gempa bumi, banjir atau lain lain lagi bencana...Kerana semua ini adalah kerana sikap alpa kita sendiri yang tidak mahu bukan tidak tahu untuk menghargai amanah Tuhan...Kita semua sedia maklum jika kita memberi kasih sayang serta menghormati kepada yang lain selalunya kasih sayang itu juga akan dibalas... begitulah sebaliknya...




P/s: - Semua gambar diambil menggunakan Note 2 dan Lenovo S650

4 comments:

berteromber said...

betul...Tanah Tinggi Cameron tak sesejuk dulu...

btw..lawa baju Rainbow tu...


Rafi said...

Genting pun dah tak rasa sejuk dah..Layan lagu panas lak tu ya bang..heheh

deaf-angel said...

tak tahu macammana nak start bila cakap pasal manusia rosakkan alam...
photos ko tunjuk sampah sarap kat lereng bukit tu,
longkang tersumbat pasal sampah so banjir,
soil erosion so banjir jugak dan tanah runtuh,
and also bumi mandi darah banyak sangat tiap2 hari..

I remember being at Cameron Highlands in the early 80s as a small kid, I remember it was cold, I remember the roads are empty, no crowd. Sekarang lain benar ye dari baca2 report dan blog.

Faithcraft said...

tgk pic buah, bunga, bukit... damai jaaa rasanya.... elok tengok sampah tu... adui!! membara jaa hati!