Total Pageviews

Monday, December 17, 2012

...Cerita Kedai Kopi...





Cerita 1 ...Hujung minggu baru2 ni aku tak bertugas kemana mana pun...dok layan selesema  yang tak kebah2 lagi jee...Lepas solat subuh awal pagi aku terasa pulak nak breakfast kat gerai Melayu berdekatan dengan kampung tempat tinggal aku...Start kapcai pulas thortle...Sampai je...aku tengok pekerjanya sedang sibuk bersiap2...baru buka beb...Alahaiiii..kerusi meja  pun belum disusun... hummmm....Tanpa ditanya dengan selamba dan penuh yakin je tokeynya bercakap..."Belum buka yop tengah dok bersiap lagi"...Hummm!!! Jawabnya layan mamak jugak laa aku pagi nihh...Err...tapi untung jugak sebab ada Wi Fi...huhuuuu....  



Cerita 2 ....Satu hari aku dan kawan sedang minum di sebuah gerai…datang saorang peminta sedekah mahu membeli teh ais…Sudah siap tapi cuma diberikan pekedai tadi hanya teh O ais…Bila bertegas juga untuk ditukarkan pada apa yang diminta mulanya tadi.Pekedai tadi terus menengking dengan suara yang lantang…"Aku dah bagi tu amik sajalah..banyak plak mintanya!!!…Peminta sedekah tadi ingin membeli sebenarnya bukan minta free (sambil memegang wang) jadi apa salahnya??? Hak pembeli..berikan sajalah apa yang diminta untuk dibayar...Kalo sedekahkan saja pun tak akan ruginya kamu… 

...Selera aku langsung tersentap dengan apa yang aku lihat...Tanpa menghabiskan makanan..bayar dan terus kami berlalu…Kesal dengan apa yang berlaku depan mata..Hormat aku pada orang tua pekedai itu selama ini serta merta hilang…Dan selepas itu aku langsung tidak ke gerai favourite itu lagi (brengset sebenarnya)…Makan minum memang sedap, susu gula tak pernah kurang..Cuma satu aje yang kurang…Budi bahasanya!!!!  (Kisah ini dah lebih 20 tahun berlalu tapi masih segar dalam memori aku...untuk sama sama kita kongsi dan renungkan)…

10 comments:

Faithcraft said...

stereotype perangai melayu...

faizal abd fathi said...

entahlah... malaysia sekarang

Adi Herman said...

Melayu mudah lupa?

berteromber said...

paling nyampah...duduk dah dekat 5 minit...tapi takder sapa nak layan...

WanBeruas said...

...Banyak kes camnih yang aku jumpa..Itu pasal dalam entri terdahulu aku ada cakap...rasa pelik jika kita dilayan serta merta jika masuk kedai Melayu nih...Ini tidak terhad pada kedai makan je..Kedai runcit,pomen,klinik dll...Rasa hilang semangat dah nak tolong Melayu berniaga nih..

Dr. Bentara said...

melayu kena ubah mentaliti bermula dengan kita kemudian keluarga kita.

Rafi said...

perangai stereotype melayu..bila dah senang sikit mula la bongkak.

deaf-angel said...

Aku dulu suka makan kat satu gerai halal seafood ni, owner pakai songkok beb.
Sampai satu hari aku dalam bas, berenti kat trepik light, so pakcik ni lak dalam kereta, berenti sebelah, so aku lagi tinggi kan dalam bas so aku nampak, dia bukak songkok dia, dan dari celah songkok dia tu dia keluarkan reset nombor ekor.

So? dia pakai songkok tapi apa motif simpan 4D dalam songkok kan? so tak pegilah aku gerai dia lagi.

Aku sokong gerai orang melayu lain la.

WanBeruas said...

...Pegi Bandung itu ari...dalam gerai tu aku nampak ada jual arak..aku tanya pada mak cik penjual yang bertudung sampai paras dada..Kenapa jual arak? Owh itu anak saya yang jualkan..Kedai ini siapa punya kata aku lagi..Kok kedai sayaa...katanya..Adusssss...

WanBeruas said...

...Pegi Bandung itu ari...dalam gerai tu aku nampak ada jual arak..aku tanya pada mak cik penjual yang bertudung sampai paras dada..Kenapa jual arak? Owh itu anak saya yang jualkan..Kedai ini siapa punya kata aku lagi..Kok kedai sayaa...katanya..Adusssss...