Total Pageviews

Wednesday, May 30, 2012

..Cakap Kata Hati Part 14...

..Kita perasan yang kononya alim kita lebih dari orang lain..warak kita lebih lagi dari orang keliling...islam kita lebih dari islam orang lain....solat kita lebih hebat dari solat orang lain...Kita terasa amal kita kononnya lebih baik dan banyak dari amal orang lain....Namun bagaimana jika akhlak sendiri tidak dijaga?..Terus menipu di sana sini,jiran sekeliling sering disakiti,adu domba tiada henti,derhaka pada ibu bapa sendiri???...Namun tiada sesal di hati...

....Sedarkah kita sebenarnya telah ditipu...Ye ditipu oleh diri sendiri...Apakah sudahnya nanti??..Jangan jadikan semuanya sia-sia...takut muflis pula di akhirat nanti...

Sunday, May 20, 2012

..Padah Karaoke Syok Sendiri…


..awan banyak pun..panaih menehin...hang kata...

...Pagi ini aku memandu menuju utara..Gleaneagles hot spot aku...Tapi kepala swing moody...apa idaknya tidur aku semalam terganggu dengan suara nyanyian karaoke yang tak serupa bikin dari gerai tepi jalan kat umah mak aku...Jaraknya lebih kurang 2km..jauh gak tu...tapi biasa la kalo dok di kampung yang sunyi tak macam bandar…kalo kentut di dapo orang di ruang tengah pun boleh dengo..kata orang Lambo...tak payah tambah distortion...silencer haruihh...hehhehee...

...Nyayian kalo sedap satu hal le jugak..puas aku memujuk ati supaya berkata..bior kan leee..lantaknye leee...Tak boleh..memang tak boleh belah la wa cakap luu...Elok tengah nyanyi dalam nada biasa bila sampai tang korus terus pegi ke nada paling rendah walhal korus lagu tu kena tinggi..tak ke hampeh name nye tu...Itu la pasal kalo nak nyanyi pun agak agak laaa…Pilih le lagu yang boleh masuk dengan suara sendiri..bukan kira nak syok sendiri...sudahnya orang yang mendengar pulak rasa macam telinga kena cucuk dengan duri...Dah tu depa hayun sampai pukul 2 pagi...pastu senyap...Tapi aku yang terkebil2 dalam gelap...Adoiii faham je laa bila dah terjaga memang payah le nak sambung balik tido...walhal sebelum tu aku awal2 lagi dah lenanya...

...Penyudah nya hari ini aku yang stim dan mabuk free...dah roper ayam berak kapur je jadinye...Mujur jugaklah sales aku menjadik...boleh jugak pujuk ati sendiri...


P/s : - Malam nih kena cover balik tido semalam..huhuuu

Monday, May 14, 2012

.. Masih adakah win win situation..??

...Teori berniaga...Bila permintaan melebihi barang dagangan...harga akan meningkat naik...Hummm bunga2 harga barang meningkat naik telah lama kelihatan..bagi sesetengah barang seperti keperluan dapur bukan lagi berbunga tapi dah lama ranumnya...namun betulkah seperti mana kata teori tadi?? Permintaan melebehi pengeluaran..atau ianya hanya konspirasi...sorok barang (Oppsss!!)maka harga akan meletup!!...

...Sebuah syarikat sarung tangan getah multinasional telah menyatakan kebimbangan bahawa dengan kenaikan gaji asas hanya akan menjurus kepada kenaikan kos dan seterusnya nya akan menyaksikan penyusutan dari segi keuntungan...Tapi bagi aku itu hanya untuk jangka masa pendek...Sebagai sebuah syarikat professional semestinya mereka telah menyusun strategi untuk menangani situasi ini...salah satunya dengan meningkat kan lagi pengeluaran serta memastikan peningkatan jualan...walau pun sedikit tapi pada ramai pelanggan dengan cara ini volume jualan serta margin keuntungan dapat diimbang kembali...

...Kaedah ini boleh dilaksanakan lebih2 lagi jika ianya barang 'amat perlu'..contohnya macam nasi..kalo takde beras tak kan nak ikut cakap satu Pak Menteri tu yang suruh kita tukar makanan ruji kepada kentang jee..Humm suruh dia try seminggu tengok...boleh le kalo nak merasa perut kembung dengan angin aje...Nak tak nak pembekal kena cari dan pengguna kena gak beli...

...Maka jika dikatakan pihak majikan akan rugi hingga ada yang mengugut akan menutup operasi...Aku katakan itu hanya gelembong dema saja...Nak tutup kilang tutup laa...Abih hutang bank kamu ingat sapa nak bayo?!! Usah le nak ugut sana ugut sini...sedangkan keuntungan berlemban masih dipihak kamu...

...Dan apa yang kita tahu kenaikan gaji belum tentu menjamin sesuatu yang menggembirakan bagi sesetengah orang...kerana impak dari kenaikan gaji itu sendiri...Ahahh?!?!?

..Sesuatu harus dilakukan bagi memberi kebaikan kepada semua pihak..ini bagi mengujudkan situasi menang menang terhadap pengilang,pemborong,penjual seterusnya pengguna...tapi mampukah terlaksana di zaman dunia yang manusianya hanya mementingkan diri sendiri dan materialstik ini???



P/s:- Sembang kosong dengan India penjual kacang puteh di Pasar Malam Desa Pakatan...Dia cakap...Semua barang naik tarak turun..aku jawab...Hujan juga turun aneii tapi jarang jarang..Kami sama2 gelak...

Thursday, May 3, 2012

...Usah jadi 2 X 5...

..Bila provokasi dilakukan oleh pemimpin yang tidak memikirkan sebarang implikasi yang boleh diduga sebenarnya...terhadap pengikut yang mengikut secara semberono ia hanya akan mengundang kesan negatif....riot & chaos!!!

....Jika dulu kita dikatakan bangsa yang berperaturan,beradap,sopan namun semuanya lunyai dalam satu hari...menang jadi arang kalah jadi abu....

...Seharusnya ditimbang kira terlebih dulu buruk baiknya akan sesuatu tindakan... tara mana lebihnya..jika banyak buruk maka hentikan saja...kerana untuk menangani sesuatu perkara banyak kaedah yang boleh dipraktikkan...kecuali bagi yang tidak sabar dan lebih suka bertindak secara terburu buru...

...Kebanyakan dari kita terdiri dari kalangan yang putus asa dan kecewa...ANTARA alasannya kerana TIDAK DIBANTU...Sampai bila? Sampai bila kita mahu menjadi bangsa yang hanya tahu berjalan setelah diberikan tongkat..lebih malang masih juga mahu dipimpin setelah diberikan tongkat tadi...Sedangkan untuk maju kita juga seharusnya berdikari...kalo kerajaan tak tolong tak leh hidup? Rezeki Tuhan yang bagi bukan manusia...jika tak dapat tender banyak lagi peluang yang ada kat luar sana nun...Takde rezeki kat sini kita cari plak kat tempat lain..dunia ni kan luas!! Pokok pangkalnya perlu berusaha...dan usaha juga perlu lebih beb!!

...Dinegara mana pun dalam dunia ini tidak boleh kita jumpa yang mana setiap keinginan raakyat mampu dipenuhi oleh pihak yang memerintah...dan tiada kerajaan yang cekap seratus peratus di zaman ini..Kecualilah dalam permainan video...segalanya boleh disusun atur mengikut kehendak hati...

...Untuk mencapai tujuan dan matlamat ada pelbagai kaedah yang boleh dipraktikkan...Kira macam ni laa..kalo nak menyeberang sungai contohnya...dari sini kita boleh keseberang sana dengan sampan,guna kayak,berakit atau pun buat Flying Fox je macam kat Out Bound School tuu...atau naik je bot macam kat Bawah Lembah di Pekan Kuala Kangsar nun...kalo kedekut sangat nak bayo tambang..hahh!! Layan je le kuak lentang atau kuak ngering....asalkan sampai keseberang...namun yang penting mesti berhemah...Mesti gentleman!!

...Dalam negara demokrasi semua berhak untuk bersuara dan menyatakan pendirian..Namun ianya masih tertakluk pada peradapan..maksudnya peradapan manusia itu sendiri...Kerana kita bukan lagi hidup pada zaman jahiliah...yang mana siapa kuat dia yang berkuasa...ada cara serta kaedah juga perlu hormat dan mengikut lunas undang undang...

...Tidak pula menyalah atau menyebelahi mana mana pihak pun..sebab dalam diri aku tiada warna biru,hijau,merah mau pun kuning..Cuma yang jelas aku suka pada warna pelangi!!...dan lebih percaya pada kaedah diskusi serta toleransi...Peace No War!!!

P/S:- Jika kita kata orang lain tak ikut undang undang..Kita pulak jangan lah melanggar undang2..Jika tidak samalah kita sepertimana mereka...Huumm 2 X 5 le sudahnya.....