Total Pageviews

Sunday, February 20, 2011

...Sayangi yang muda,hormat yang tua...

..Dalam hidup ini semua dari kita saling perlu memerlukan..tak kira apa..tak kira siapa..Siang perlukan jugak adanya malam...apa ke hal kalau siang tak malam malam..atau malam tiada siangnya...Lelaki perlukan perempuan begitu juga sebaliknya..lumrah alam...tak boleh dinafi...Begitu juga dengan kasih dan sayang..semua memerlukannya..Tiadanya maka pincang rasa jiwa...

...Banyak yang boleh dilihat..sekeliling...Betapa mereka yang hidup dengan tiadanya perasaan kasih sayang atau perasaan belas sesama sendiri...Malang bagi mereka...Kerana kasih sayang juga merupakan anugerah nikmat dari yang Esa kepada hambaNya...Tanpa anugerah itu semua...resah gelisah jadinya...Cuba bertanya kepada mereka...Pengakuan belum pasti...

...Maka itu lah kelangsungan nya dari perasaan..dengki,khianat,dendam,hasad,adu dumba...Jiwa yang kosong...Yang rasanya tak akan berakhir selagi dunia ada penghuninya yang bergelar manusia...

..Kasih sayang seperti juga iman,perlu dipupuk..Yang tua sayangkan yang muda..bagi yang muda pula hormati yang tua..Kalau dipanjangkan umur..muda akan merasai juga hari tua...Tak akan ruginya jika kita berjasa...

7 comments:

FakirFikir said...

Jangan berkasih sayang sampai tergadai bodi :)

WanBeruas said...

..itu kasih sayang + nafsu...

deaf-angel said...

tu hari pagi2 buta aku bukak tv
so tv3 ada doa pagi tu kan.

something like
- berilah aku kekuatan untuk bersabar, berilah aku rasa diri aku ni kecil sangat, tapi biar besar di pandangan orang..

something like that... bagus la..
pasal nak sayang nak hormat orang, kita kalo ada sifat sombong, susah.

WanBeruas said...

..Betul la Deaf aku setuju sesangat ngan ayat kau itu..

Jepp said...

kita jugak perlu pesan~memesan antara umat!! ngheee

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

jika bodi di gadi berapa reganya

Faithcraft said...

YAng ni ada hadis.. tiap hari aku baca, sebab ada notis board kat opis hadis ni sabda baginda "Bukan dari golongan kami mereka yang tidak menghormati hak orang yang lebih tua dan tidak menyayangi orang yang lebih muda"....