Total Pageviews

Monday, December 13, 2010

..Kredit Kad..Punca Masaalah??

...Aku dulu pun agak teruja gak bila apply dan dapat kad kredit nih..apa yang orang kata tentang buruknya aku tak amik pot langsung..yang aku tau kad kredit memudahkan aku untuk membuat pembayaran..sekali lagi membuat pembayaran..bukan untuk buat hutang dan bayar balik secara beransur2 ekk..(kena faham lebih sikit)..

...Member aku yang pakai kad ini pernah merungut katanya masa Anwar Ibrahim jadi Menteri Kewangan..kad kredit punya interest naik hingga 45%..betul ke?Masa tu aku belum pakai kad kredit lagi..wo puche taw...so aku tak tau..

...Banyak orang yang tersilap dalam menggunakan kemudahan kad kredit ini ..Bukan apa..senang.. cuma swipe je..berapa amaunt pun tak perasan sebab tak nampak duit yang keluar..lagi pun bukan duit dari poket sendiri..pihak lain yang bayar dulu..memang lah tak terasa..lebih lebih lagi bagi yang kaki berbelanja...tapi bila nak bayar?Haaa masa ni baru terasaa..

...Kalo cara aku la kan...minyak keta,bil2 dan lain2 semua aku bayar dengan kad.. kalo ke out station dan kena over night kat hotel pun pakai kad jugak..tak berani nak bawa banyak cash bila jalan,bahaya..Kalo client nak bayar pun aku lagi prefer depa issue cek aje... Kemudian cukup masa bila dapat statement terus je bayar kesemuanya...dan tidak membawa jumlah dalam statement tu kedepan...

...Yang boleh jadi masalahnya kad kredit ini, ialah kepada yang suka berhutang, tapi liat nak bayar semula...mereka suka bayar had minimum yang diminta oleh pihak bank..dan dalam masa yang sama terus jugak berbelanja menggunakan kad kredit tanpa berhemah dan memikirkan kesannya..itu bukan satu kad pulak tu...bila dah banyak kad lagi gelap mata dibuatnya..bila dah banyak amount..mula pulak dengan kaedah gali lubang tutup lubang..part ini dah kira teruk..sudahnya kena black list dengan bank...Kwang kwang..

...Pernah satu masa aku mempunyai 5 keping kad dari berlainan bank..tapi cuma 2 je yang aktif..bukan apa masa tu cam sekarang le jugak senang apply dan approved…tapi tujuan sebenarnya aku suka kumpul dan tengok kad2 yang cantek tuu..kira macam kad talipon terpakai yang boleh dijual semula sebab cantek tu jugak laa..


...Bukan nak mengomel untuk orang lain..tapi sekadar mengingat dan terus mengingatkan diri...sebab kalo berjalan di jalan yang licin kekadang takut gak kot tergelincir...hehee..


...Jadi kad kredit bukan lah penyebab bagi masaalah kewangan...diri kita sendiri tu yang menjadi puncanya...jika berbelanja dengan berhemah pasti tiada masaalah..tanya diri dulu penting atau tidak,perlu atau tidak,sesuatu barang yang hendak dibeli...Tepuk dada tanya poket bukan tepuk dada tanya selera yang memang tak pernah cukup2 hehehee..dan yang paling utama pastikan jika berhutang pun (bagi kereta atau rumah)kita masih mampu atau mempunyai wang untuk menjelaskannya..jika tidak dok je diam diam...hehee..



P/S: Kerajaan dijangka akan mengetatkan peraturan pemilikan kad kredit bagi mendidik pengguna supaya berhemah bila berbelanja..Ketika ini di mana pihak bank serta pengeluar kad kredit berlumba2 mencari pengguna baru...Diharap jangan peraturan tinggal on paper je udah...huhuu..

3 comments:

deaf-angel said...

kad kredit memang banyak menolong kita kalo kita tahu bila nak gunakan,
tapi kalo kita salah guna, abis la.

hafiz muazzin said...
This comment has been removed by the author.
Ita Cun said...

Kad Kredit tu sama la cam kita wat pinjaman kat mana2, kena la bayau balik... tapi, klu rasa2 duit gaji yang ada mencukupi utk wat belanja, x payah la guna kad kredit, guna je kad atm..coz skrg kad atm pun leh wat bayaran kat kaunter2... x perlu bw duit cash..