Total Pageviews

Monday, May 31, 2010

…Hidup & Kitarannya…



..Balik kampong baru baru ni mak aku tanya..”Pagi esok makan pulut tanak nak? Hah pucuk dicita ulam mendatang..sebenarnya dalam perjalanan pun hati aku dah terlintas nak minta dia buatkan nanti..bukan sebab wife aku tak tau masak ke apanye..tapi air tangan mak tu yang membuatkan makanan kita jadi lain dari yang lain..dan sebenarnya memang selalu macam itu..apa je yang yang aku idamkan walau pun tidak diberitahu pasti ada atau dia akan buatkan..aku pun tak tahu sama ada kebetulan,atau pun yang mahal nya naluri keibuan itu sendiri..Jadi esok paginya aku pun bersarapan lah dengan pulut tanak,ikan masin dan kopi O..ehemm..sambil bersila di lantai..aku berkata..”Mak kalo la ni kita sambil makan duduk kat atas dangau cam dulu2 tentu best nih”..Mak aku menyambung .."Emmm dulu dulu memang lee.."



..malam sebelumnya pukul 2.30 pagi aku tak leh lena..sebabnya aku dah tidur awal tadi,jadi bila terjaga je memang le susah nak lelap balik..aku nampak bintang yang dilangit dari celah penyambung bumbung umah mak/abah yang dah uzur…dan dalam samar2 aku lihat anak bongsu aku yang tidur di sebelah aku..memang dah menjadi kebiasaan dia tidur di celah ketiak sambil memeluk aku..seperti abang dan kakaknya dulu2.. dan dia pun dah makin membesar..banyak yang dah dan akan berubah..dari kecil,remaja dan dewasa semua itu kitaran semulajadi..dan bila dah dewasa mereka juga akan punya haluan dan hidup sendiri..dan akan meninggalkan aku seperti mana aku dulu meninggalkan abah/mak untuk hidup berdikari..



..aku sering teringat waktu mereka kecil2 dulu..Kak Yong yang suka terjerit2 menyanyikan lagu Isabela versi dia sendiri sambil berdiri dalam bakul kapcai aku ketika bersiar2 dalam kampong Dato’ Ahmad Said..Nabilah yang sering berjalan dengan cara terkinja kinja..dan alah pada susu..kena pulak le aku beli sejenis susu yang dah le mahal payah plak nak dapatnya..Hafiz yang berbogel ketika mengikut Opahnya berkebun..balik dari sekolah plak bebudak lain berlari mendapatkan mak ayah yang menunggu tapi dia selamba je berjalan..jumpa tiang siap pusing 2 – 3 kali dulu baru datang mendapatkan aku..Firdaus yang tak lekang dengan puting dan kemok (bantal mushuk) balik je sekolah itu yang dicari dulu….nyot nyot..nyot sambil humming lagu yang aku pun tak tau ujung pangkalnya..Si Ashraff plak suka dengar Linkin Park sambil ikut menyanyi,cara dia laa.. berambut panjang hingga ke punggung aku potong pun bila dia nak masuk tadika..itu pun ari pertama tadika che gu nya bagi uniform pompuan pada dia…apaa raaa..



..secara peribadi aku lebih suka mereka ni kalo boleh terus je menjadi kanak2 boleh aku dukung boleh aku cium boleh aku gomol,geletek,main lawan lawan cam dulu2..antara sebabnya pun aku memang suka dengan budak budak..tapi mana munkin dapat aku menahannya..ye la untuk mereka terus dewasa.. sesungguhnya aku memang tersangat rindu akan suasana seperti mana dulu..









...Tak tau aku..sama ada orang lain pun berasakan yang sama juga dengan apa yang aku rasa..seakan takut untuk aku lalui hari hari itu semua nanti..namun ketentuan dan kitaran alam ini seperti pagi akan beralih petang,petang akan beralih malam adalah dari kerja dan ketentuanNya..redha je laa kita...

2 comments:

Abang Ben said...

nasihat orang alim ialah semakin kita tua semakin cinta kita pada akhirat dan semakin berlepas tangan kita dari dunia.

Moga Allah s.w.t. kurniakan sifat ini kepada kita. Amin.

WanBeruas said...

Amin..betul bro untuk iman juga kita perlu banyak berkorban..