Total Pageviews

Thursday, March 18, 2010

...Hidup Penuh Ranjau...Namun Bersyukurlah...

..Minggu lepas aku,family dan mak kerumah kenduri kahwin di Lekir…aku usahakan jugak untuk memenuhi undangan ini dari saudar a sebelah mak aku…ye laa kalo tak dibuat begitu memang tak merasa…setelah 2 minggu berturut aku ke Alor Setar…Bukan jemu dengan kerja tapi kot kerja tu yang dah jemu dengan aku..hehe..Selepas makan,solat zuhur di mesjid depan rumah pengantin…kami bergerak pula ke Taiping…hummm nampaknya tak cuti dari memandu gak le aku minggu ni..Lekir – Taiping…jauh tu..aku tak amik pot berapa kilometer jika tidak lagi terasa jauhnya…so buat dek je..

…Rumah ketiga selepas rumah sepupu aku Abang Jan kami ke rumah Pak Cik Hamid & Mak Cik Minah adik abah aku… mereka mempunyai anak lelaki 3 orang dan perempuan 2 orang…4 orang darinya telah meninggal dunia pada umur yang muda bagi mereka yang dah berumur 50 – 60..heh nak buat lawak kee!.. ( anak yang paling tua meninggal pada umur 45 tahun beberapa bulan selepas adiknya pada tahun lepas)…Jadi tinggal le saorang saja lagi anak perempuan mereka..yang menjadi racun dan penawar ..bak kata Pak Cik Hamid aritu..

…seperti biasa Pak Cik Hamid yang suka bercerita akan kisah silam mengulang lagi ceritanya…dia berkata apa yang di alaminya sekarang adalah pembalasan dari Tuhan setelah derhaka terhadap ibu bapa pada usia muda beliau…anak anak beliau ada yang meninggal disebabkan keracunan ubat,muntah darah,kemalangan…dan ada yang ketika sedang tidur dengan puntung rokok yang masih bernyala dan membakar jari..

..."Aku cerita ni hangpa jangan nak jemu..bukan apa aku nak bagitau dan peringat jangan hangpa jadi atau buat kelaku macam aku bla bla bla”..katanya..mujur jugak aku tak pernah jemu pun..ye laa nasihat dan tauladan dari orang yang lebih tua...jika dilihat air muka mereka berdua nampak sangat akan kepayahan yang mereka alami..di samping dengan penyakit tiga serangkai yang telah lama dideritai...

...aku suka menziarahi akan orang yang semacam ini..tak kira le sapa pun..ye la bukan semua Mat Rock Kental cam aku ni tak mempunyai rasa sensitive..perghh..
...bukan apa, ianya akan membuat kita lebih kenal diri,insaf,kasihan dan bersyukur dengan apa yang kita ada..dan yang lebih penting tak lupa rumput di bumi...jika kita kata kita susah ada orang lain yang lebih susah..jika kata kita sakit ada orang lain yang lebih teruk sakitnya…itu semua dugaan..setiap apa yang berlaku mesti ada hikmahnya yang tidak kita ketahui…itu juga menandakan Tuhan ingat dan sayang akan kita..apa yang perlu,jangan kita berburuk sangka dengan Tuhan..bersyukurlah...

...Jadi aku nak peringatkan lagi diri aku anak2 dan siapa siapa laakan..sayangi dan hormati lah ibu ayah kita,lagi lagi ketika mereka masih ada..sedari kecil kita telah banyak menyusahkan mereka,dengan ibu yang bertarung nyawa untuk melahirkan..dengan ayah yang membanting tulang mencari rezeki untuk kita..bukan nya wang ringgit yang didambakan tetapi kasih sayang kita dan juga tingkah laku yang baik2 untuk tatapan mereka..itu dah cukup membahagiakan hati keduanya..sayangi diri sendiri dan juga keluarga..dari situ terdidik untuk kita juga menyanyangi orang lain di luar sana..tanpa rasa dengki,tanpa iri hati..bak satu ayat yang mengatakan..tidak sempurna iman sesaorang itu selagi beliau tidak menyanyangi saudara nya seperti menyanyangi diri sendiri..Maaf jika aku tersilap..

..setelah kami anak beranak menghabiskan teh O panas yang dicicah dengan biskut kering hingga tinggal piring je...kami pun minta diri..Insyaallah..aku akan cuba selalu menziarahi mereka lagi..salah satu sebab..aku dah lama takde abah..Salam..



p/s: - Taiping – Merupakan tempat yang paling kerap menerima hujan dalam Malaysia.Setiap petang pasti hujan – Dulu di pasar besar Taiping setiap petang orang akan berkumpul di depan sebuah jam untuk berjudi – teka arini hujan turun pukul berapa.Tapi la ni depa kata hujan pun dah jarang turun..hum what else?Air pollution..tak caye leh tanya ngan Taiping Metalers Hashim Pestilence dan Ein Brain Dead..

3 comments:

deaf_angel said...

thanks for sharing..

ada orang takde mak bapak
ada orang baik ngan mak bapak, cam kawan rapat gitu
ada orang kena halau , kena pukul ngan penyapu, kena maki tak agak2...

masing2 nye nasib
tapi sabar je la, dan doakan lah untuk mereka...

benludin said...

betul tu...time mak bapak ada ni la senang nak kumpul pahala. senyum kat depa pun dah pahala. itu belum yg berat2 lagi...lagi byk pahala.

WanBeruas said...

deaf & Ben - Beruntung pada yang mahu berbakti pada ibu ayah..rugi pada mereka yang derhaka..